Grundstötning är den vanligaste orsaken till båtskador – vattennivån kan överraska även på välkända rutter
19.6.2024
Enligt Fennias statistik beror långt över hälften av alla båtolyckor på grundstötningar. Detta beror vanligtvis på förändringar i vattennivån, navigeringsfel eller bristande uppmärksamhet. Många skador kan undvikas om man är noggrann.
Utöver grundstötningar är andra båtskador som anmälts till försäkringsbolaget till exempel kollisioner på kajer, stormar och skadegörelse.
Båtskador inträffar förstås oftast när båtsäsongen är som livligast under sommarmånaderna. Skadorna ökade betydligt när båtboomen började 2020, men har under de senaste åren avtagit igen.
– Mer än hälften av de skador som anmäls till försäkringsbolaget orsakas av grundstötning eller bottenkänningar. Det lönar sig att satsa på båtkunskaper och att följa variationerna i havsnivån för att undvika sådana skador. I maj var till exempel havsnivån betydligt lägre på grund av vindriktningen och högtrycket, säger Fredrik Gruner, avdelningschef för Fennias fordonsförsäkringstjänster.
Enligt en nyligen genomförd undersökning av Traficom är många båtägare medvetna om risken för grundstötning och anser att det är den mest sannolika riskhändelsen i samband med båtkörning.
Stormskadorna ökade markant förra året jämfört med året innan. I synnerhet i oktober anmäldes många båtskador orsakade av stormar.
– Stormigt väder och kraftiga vindar kan orsaka stora skador på en båt. Senast när en storm närmar sig bör man alltid se till att båten är väl förtöjd eller flyttad till en vindskyddad plats, och det är en bra idé att ta upp båten i god tid före höststormarna. Efter en storm är det bäst att kartlägga eventuella skador så snart det är säkert att göra det, säger Gruner.
De flesta båtskador som anmäls till Fennia är grundstötningar
60 procent av alla båtskador som anmäls till Fennia är grundstötningar. Stormskador är de näst mest anmälda skadorna med 14 procent. I kategorin Övrigt ingår till exempel skadegörelse, båtbränder och kollisioner på vatten. Källa: Fennias statistik
Till båtsäkerhet hör en noggrann planering av rutten
Gruner påpekar att när man kör båt är det viktigt att planera rutten väl och bekanta sig med den innan man ger sig av. Sjökort och andra digitala kartor måste också kontrolleras regelbundet för att säkerställa att de är uppdaterade. De som ofta är till sjöss bör också lära sig att använda papperskartor och navigationsmetoder som inte kräver elektricitet.
– Till båtunderhållet hör också att ta hand om utrustningen. Brandsläckare, kartor, kommunikationsmedel och trossar är exempel på utrustning vars skick måste kontrolleras innan båten sjösätts. Också räddningsvästar ska alltid vara i skick innan man ger sig ut på vattnet med båten, påminner Gruner.
Gruner betonar särskilt vikten av en noggrann kontroll före avfärd, för att undvika att motorn orsakar obehagliga överraskningar på vattnet. Enligt Finlands Sjöräddningssällskaps statistik är den vanligaste orsaken till behov av hjälp till sjöss ett tekniskt fel eller försummat underhåll.
Under de senaste tio åren har mer än hälften av hjälpbehoven varit kopplade till denna kategori. Andra ganska typiska orsaker till behovet av hjälp är bristande sjömanskunskaper och att bränslet tar slut.
‒ En utmaning som många båtförare ställs inför är att kontrollen före sjösättningen inte har utförts tillräckligt bra, vilket leder till tekniska störningar till sjöss. Även om vårunderhållet är väl utfört bör man ändå följa med båtens skick under sommaren, säger Gruner.
Om du tar väl hand om din båt och gör en noggrann kontroll före sjösättningen kan du starta båtsäsongen med tillförsikt.
‒ När man är ute med båten är det överlag avgörande att man tar hänsyn till andra personer som färdas på vattnet, säger Gruner.
Båtolyckor 2019‒2023
Antalet båtolyckor vände uppåt igen. Siffrorna bygger på information från aktörer som arbetar med säkerhet i sjötrafiken. Källa: Traficom
Hjälpte det här dig?
Dela