Försäkringar blir intressantare
9.6.2020
Fennia skakar om försäkringsbranschen rejält. Löftet för förnyelseprojektet Framtidens Fennia är att Fennia inom de följande åren kommer att vara det mest kundinriktade bolaget i försäkringsbranschen.
Den modiga målsättningen kulmineras i kundernas erfarenheter och känsla av Fennias tjänster samt i de produkter som erbjuds. Servicen måste vara enkel, smidig och högklassig.
När man redan på förhand känner till kundernas behov är det enklare att erbjuda smidiga tjänster. Också rätta servicekanaler är under planering. En del kunder vill uträtta försäkringsärenden ansikte mot ansikte, medan andra bara vill använda webben.
– Försäkringsbolag brukar inte ha så mycket kontakt med sina kunder. Det håller på att förändras. När vi på förhand känner till kundernas behov blir kommunikationen regelbunden och försäkringsarbetet mer intressant. Vi finns till för att stödja människor i livets olika förändringsfaser, säger Hanna Länsivuori, Fennias direktör för marknadsföring, kundupplevelse och kommunikation.
Till exempel för tillväxtbolag är förändringen konstant och behoven av olika försäkrings- och riskhanteringstjänster ändras på månatlig basis. Också hos konsumenter uppstår plötsliga förändringar i vardagen.
Att känna till behoven och de rätta servicekanalerna förutsätter datainsamling och automatisering. Att utveckla alla system till den nivån tar några år.
Enligt Länsivuori kan man väcka kunders intresse genom att redogöra förståeligt för olika frågor. På Fennia satsar man mycket på design, alltså på att utveckla tjänster och produkter för människor.
– Försäkringsvillkoren måste bli lättare att läsa. Vi har också grundat en grupp som ska hjälpa med att designa Framtidens Fennia. Vi rekryterar som bäst kunder, representanter från intressentgrupper samt personal till gruppen som ska få testa prototyper av olika tjänster, säger Länsivuori.
Lättare att hitta information på webben
Det ligger ett långvarigt strategiarbete bakom förnyelseprojektet Framtidens Fennia. Som en del av det offentliggjorde Fennia sitt nya varumärke i slutet av april. Den nya designen som kopplas till det nya varumärket är redan synlig på företagets webbplats.
– Sajtens användarvänlighet har varit en av de viktigaste utvecklingsaspekterna, och det ska vara lätt att hitta information. Utvecklingsarbetet fortsätter och sajten kommer att personifieras mer, konstaterar Länsivuori.
Enligt henne har det bara kommit positiv feedback på det nya utseendet.
– Den nya designen och loggan upplevs som fräscha och modiga samt att de speglar att Fennia är en föregångare. Försäkringsbolagets 140-åriga historia kopplas starkt ihop med designen. Jag kommer inte ihåg att någon annan förnyelse skulle ha fått så här mycket positiva reaktioner, säger Länsivuori.
Hjälpte det här dig?
Dela