Fenniakoncernens premieinkomst ökade – Framtidens Fennia och kundupplevelse utvecklas vidare
25.8.2021
Fenniakoncernens resultat för början av året förbättrades från motsvarande tid i fjol. Koncernens premieintäkter och placeringsintäkter ökade från föregående år, men å andra sidan var också ersättningskostnaderna högre. Bolaget fortsätter att bygga Framtidens Fennia med visionen att ge branschens bästa kundupplevelse.
Fenniakoncernens totalresultat före bokslutsdispositioner och skatter var 46,4 miljoner euro (17,0 mn euro motsvarande tid i fjol). Koncernens premieinkomst var 422,8 miljoner euro (398,0 mn euro) och omsättning 623,2 miljoner euro (364,7 mn euro). Kapitaltäckningsgraden (SCR) är fortsättningsvis stark, 217,6 procent (223,1 %).
– Det här är ett bra läge att fortsätta programmet Framtidens Fennia med branschens bästa kundupplevelse som mål. I programmet utvecklar vi bland annat våra digitala tjänster och satsar på vårt varumärke, vår kultur och genom dem på kundupplevelsen, säger Fennias koncernchef Antti Kuljukka.
Skadeförsäkringsverksamhetens resultat före bokslutsdispositioner och skatter var 32,5 miljoner euro (12,9 mn euro). Skadeförsäkringsbolagets premieintäkter ökade till 235,1 miljoner euro (226,0 mn euro) och skadekostnaden ökade till 193,8 miljoner euro (161,4 mn euro).
Livförsäkringsverksamhetens resultat före bokslutsdispositioner och skatter var 14,0 miljoner euro (4,2 mn euro). Premieinkomsten ökade till 90,2 miljoner euro (83,5 mn euro) med en ökning framför allt inom kapitalförvaltningsförsäkringar. Beloppet för utbetalda ersättningar sjönk något till 50,0 miljoner euro (54,3 mn euro).
Under början av året inverkade dessutom placeringsverksamheten på hela koncernens resultat och gav god avkastning i och med fortsatt ekonomisk återhämtning. Föregående år tyngdes placeringsintäkterna ner av coronapandemins utbrott. Koncernens nettointäkter från placeringsverksamheten var 198,7 miljoner euro (-41,3 mn euro).
– Tyvärr har vi inte lyckats övervinna coronaviruspandemin än. Jag hoppas att den starka satsningen som vårt samhälle gör för att få bukt med pandemin ger resultat och att vi snart kan återgå till ett mer normalt liv, önskar Kuljukka.
– Det gläder mig alldeles särskilt att vi, trots pandemin, har kunnat bibehålla vår service på god nivå. På så sätt kan vi säkra våra kunders ekonomiska trygghet, fortsätter Kuljukka.
Framtidens Fennia siktar mot branschens bästa kundupplevelse
Fennias mångåriga förnyelseprojekt Framtidens Fennia betonar utveckling av kundupplevelse allt mer. Visionen är att ge den bästa kundupplevelsen i branschen
– Digitaliseringen förändrar vårt sätt att uträtta ärenden, vilket har betonats ytterligare under coronapandemin. Förändringen påverkar också försäkringsbranschen och våra kunders förväntningar på god service, säger Kuljukka.
– EPSI Ratings undersökning Försäkring 2020 visar att vi som helhet har de nöjdaste kunderna i branschen, så vi är på rätt väg. Målet är att vara ett försäkringsbolag som är lätt att förstå och som i framtiden ger den mest förutseende och omsorgstagande kundrelationen och kundupplevelsen samt erbjuder utmärka digitala tjänster.
Bilagor
Fenniakoncernens resultatanalys och nyckeltal 1–6/2021
Fennia – för företagande och liv
Försäkring betyder att man gör sig redo för framtida möjligheter. Vi på Fennia erbjuder tjänster inom skade-, liv-, pensions- och sparförsäkring. Vi vill av hela vårt hjärta göra det möjligt för dig att pröva och vara företagsam. Du utvecklas, och vi med dig.
Hjälpte det här dig?
Dela