Fennia-konsernin vakuutusmaksutulo kasvoi – Tulevaisuuden Fennian ja asiakaskokemuksen kehittäminen jatkuu
25.8.2021
Fennia-konsernin alkuvuoden tulos parani edellisvuoden vastaavasta ajankohdasta. Konsernin vakuutusmaksutuotot kasvoivat ja sijoitustuotto nousi edellisvuodesta, toisaalta myös korvauskulut olivat suuremmat. Yhtiö jatkaa Tulevaisuuden Fennian rakentamista visionaan tuottaa alan paras asiakaskokemus.
Fennia-konsernin yhteenlaskettu tulos ennen tilinpäätössiirtoja ja veroja oli 46,4 miljoonaa euroa (viime vuoden vastaavana ajankohtana 17,0 milj. euroa). Konsernin vakuutusmaksutulo oli 422,8 miljoonaa euroa (398,0 milj. euroa) ja liikevaihto 623,2 miljoonaa euroa (364,7 milj. euroa). Konsernin vakavaraisuussuhde (SCR) on edelleen vahva 217,6 % (223,1 %).
– Tästä on hyvä jatkaa Tulevaisuuden Fennia -ohjelman avulla kohti alan parasta kokemusta. Ohjelmassa kehitämme muun muassa digitaalisia palveluitamme ja panostamme brändiimme, kulttuuriimme ja sitä kautta asiakaskokemukseemme, sanoo Fennian konsernijohtaja Antti Kuljukka.
Vahinkovakuutusliiketoiminnan tulos oli ennen tilinpäätössiirtoja ja veroja 32,5 miljoonaa euroa (12,9 milj. euroa). Vahinkoyhtiön vakuutusmaksutuotto kasvoi 235,1 miljoonaan euroon (226,0 milj. euroa), samalla korvausmenot nousivat 193,8 miljoonaan euroon (161,4 milj. euroa).
Henkivakuutusliiketoiminnan tulos oli ennen tilinpäätössiirtoja ja veroja 14,0 miljoonaa euroa (4,2 milj. euroa). Vakuutusmaksutulo kasvoi 90,2 miljoonaan euroon (83,5 milj. euroa) ja etenkin varainhoitovakuutuksissa oli nousua. Maksettujen korvausten määrä on laskenut hieman, ollen 50,0 miljoonaa euroa (54,3 milj. euroa).
Koko konsernin tulokseen vaikutti lisäksi alkuvuoden sijoitustoiminta, joka on tuottanut hyvin talouden elpymisen jatkuessa. Viime vuonna sijoitustuottoja painoi koronapandemian puhkeaminen. Sijoitustoiminnan nettotuotto konsernissa oli 198,7 miljoonaa euroa (-41,3 milj. euroa).
– Koronaviruspandemiaa ei valitettavasti ole vielä saatu taltutettua. Toivottavasti yhteiskuntamme voimakas panostaminen pandemian kitkemiseksi tuottaa tulosta ja voimme palata pian kohti normaalimpaa elämää, Kuljukka toivoo.
– Olen erityisen iloinen siitä, että olemme pandemiasta huolimatta säilyttäneet palvelukykymme hyvällä tasolla. Siten voimme varmistaa asiakkaidemme taloudellisen turvallisuuden, Kuljukka jatkaa.
Tulevaisuuden Fennian tähtäimessä alan paras asiakaskokemus
Fennian monivuotisessa Tulevaisuuden Fennia -uudistumisohjelmassa painotetaan tekemistä yhä enemmän asiakaskokemuksen kehittämiseen. Visiona on antaa vakuutusalan paras asiakaskokemus.
– Digitalisaatio muuttaa jatkuvasti tapaamme asioida, ja koronapandemian aikana se on korostunut entisestään. Muutos vaikuttaa myös vakuuttamiseen ja asiakkaidemme odotuksiin hyvästä palvelusta, Kuljukka kertoo.
– EPSI Ratingin Vakuutus 2020 -tutkimuksen mukaan meillä on kokonaisuudessaan alan tyytyväisimmät asiakkaat, joten olemme oikealla tiellä. Tavoitteemme on olla ymmärrettävä vakuutusyhtiö, jolla on tulevaisuudessa ennakoivin ja huolta pitävin asiakassuhde ja -kokemus, sekä loistavat digitaaliset kyvykkyydet.
Liitteet
Fennia-konserni - tulosanalyysi ja tunnusluvut 1-6/2021
Fennia – yrittämistä ja elämää varten
Vakuutus tarkoittaa valmistautumista tulevaisuuden mahdollisuuksiin. Me Fennialla tarjoamme vahinko-, henki-, eläke- ja säästövakuuttamisen palveluita. Olemme aina täydellä sydämellä mahdollistamassa sitä, että sinä voit kokeilla ja yrittää. Kun sinä kehityt, me kehitymme mukana.
Auttoiko tämä sinua?
Jaa