Fennia har de nöjdaste företagskunderna i försäkringsbranschen för fjärde året i rad
7.11.2022
Redan för fjärde året i rad är Fennias kunder nöjdast i försäkringsbranschen. Resultatet framgår av EPSI Ratings årliga undersökning Försäkring 2022, som publicerades i dag.
Undersökningen visar att Fennia har de nöjdaste och mest trogna företagskunderna i försäkringsbranschen. Fennia profilerar sig gentemot konkurrenterna framför allt så att kunderna anser att det är enkelt att sköta ärenden med Fennia. Dessutom anser företagskunderna att de är adekvat försäkrade av Fennia och att alla deras försäkringsbehov tillgodoses. Fennia anses också vara konkurrenskraftigt jämfört med andra aktörer i försäkringsbranschen.
”Det är fantastiskt att vi har kunnat bevara första plats bland företagskunder redan för fjärde året i rad. Vi måste varje år förtjäna våra nöjda kunders förtroende igen”, säger Tomi Yli-Kyyny, en glad verkställande direktör för Fennia.
Bland privatkunder sjönk kundnöjdheten en aning på samma sätt som i hela branschen. För Fennia var det särskilt positivt att även privatkunderna ansåg att de var adekvat försäkrade.
”I enlighet med vår nya strategi kommer vi att utveckla framtidens Fennia med fokus på kundvärdet. Vår verksamhet bygger på ömsesidighet, vilket innebär att vi är ett företag som ägs av våra kunder. Vi vill att detta i framtiden syns på ett tydligare sätt, bland annat genom belöning av våra ägare. Förhoppningsvis återspeglas detta med tiden som ökad nöjdhet, både bland företagskunder och bland privatkunder”, säger Yli-Kyyny.
Servicekvalitet – utmaning i branschen
Enligt undersökningen har det i sin helhet inte skett några större förändringar i försäkringsbranschen sedan förra året. Kundnöjdheten steg en aning bland företagskunder, men sjönk bland privatkunder efter en klar ökning året innan. När det gäller servicekvalitet, särskilt personlig service och personifiering, finns det fortfarande många faktorer som bör förbättras betydligt inom branschen.
”Kunderna har högre önskemål och förväntningar på servicekvaliteten, och försäkringsbranschen har fortfarande en del arbete för att den ska kunna leva upp till dem. Detta är en utmaning för en konventionell bransch som inte ofta utvecklas i samma takt som de snabbaste aktörerna och branscherna. Fennia har emellertid förnyat sig och anpassat sig många gånger under sin 140-åriga historia. Vi klarar bevisligen av att släppa taget om det förgångna och ta till oss det nya när det krävs”, säger Yli-Kyyny.
I EPSI Rating-undersökningen redogörs årligen för försäkringsbolagens image, kundernas förväntningar, produkt- och servicekvalitet samt valuta för pengar.
För undersökningen intervjuades nästan 1 700 finländska privat- och företagskunder hos försäkringsbolag under september–oktober 2022. De viktigaste indikatorerna i undersökningen är kundnöjdhet och kundlojalitet.
Läs mer
Hjälpte det här dig?
Dela