Gå till innehållet

Det riksomfattande företagarpriset 2024: ett fönsterföretags framgång avgörs hemma hos kunden, säger Karelia Ikkuna Oy

12.10.2024

”Företagsverksamheten bygger på ett gott rykte och hur fönsterföretaget arbetar hemma hos kunden är av största vikt. Vi har bra representanter och installationspartner och produkter av hög kvalitet som vi levererar i tid. Det är hemligheten bakom vår framgång”, säger Otto Ahtonen, verkställande direktör för Karelia Ikkuna. 

Karelia Ikkuna är Finlands största finskägda fönstertillverkare med produktion i Joensuu och Hartola. Företaget grundades 1991 av Kauko Ahtonen och Vesa Silvennoinen. För sex år sedan genomfördes ett generationsskifte. Tjänsten som verkställande direktör för Karelia Ikkuna övergick från Kauko Ahtonen till sonen Otto Ahtonen. Dottern Elli Ahtonen arbetar i företaget som ekonomichef. De övriga barnen i båda familjerna är också aktivt involverade i företaget. 

Under de första åren kom företagets intäkter från fönsterrenoveringar i småhus. ”Man kan säga att bolaget specialiserade sig på kundanpassad massproduktion. Vi hade vissa fönsterprofiler som vi sedan levererade anpassade efter kundernas mått”, säger Kauko Ahtonen. 

Företaget växte stadigt med 10–20 procent per år under de första två decennierna, men vid millennieskiftet började vi leta efter sätt att öka produktionseffektiviteten.  

”Sedan starten har vår verksamhetsmodell varit en så kallad löpande fönsterspecifik produktion. Vi producerar inga stora högar, utan delarna går genom produktionen och plockas ihop till paket som går direkt till kunden. Det var först i slutet av 2000-talet som vi hittade en maskintillverkare som passade in i vår verksamhetsfilosofi”, säger Kauko Ahtonen. 

Enligt Otto Ahtonen kunde genomloppstiden i fönsterfabrikerna vara två veckor för en enda fönsterenhet fortfarande på 1990-talet. ”I dag är genomloppstiden för ett fönster i bästa fall fyra timmar. Det har med andra ord skett ett stort språng i produktionseffektiviteten.” 

Med nya maskiner accelererade företagets tillväxt under 2010-talet. Samtidigt började verksamheten skifta från småhusrenoveringar till större renoveringar av bostadsaktiebolag, och storleken på de enskilda beställningarna ökade markant. 

Den senaste stora investeringen ligger fyra år tillbaka i tiden, då man beslutade att börja tillverka balkongdörrar i Hartola. 

Karelia Ikkuna har också varit en pionjär inom hållbarhet. ”Redan på 1990-talet var vi den första fabriken i Finland som började använda vattenbaserade fönsterfärger”, säger Otto Ahtonen. 

Målet är störst och hälsosammast 

Otto Ahtonen lyfter fram goda samarbetspartner som en viktig framgångsfaktor. ”Fönstren installeras i människors hem och hur det görs är mycket viktigt för framgången. Vi har riktigt långvariga samarbetspartner som vi kan lita på.” 

Han ser positivt på företagets framtid. Det finns tillväxtmöjligheter i Finland och export är inte heller uteslutet. ”Vårt mål är dock inte att bli det största, utan det hälsosammaste och bästa fönsterföretaget i Finland. Vi vill ge våra kunder allt bättre service, både genom produktkvalitet och vårt samarbetsnätverk. Vi vill också vara den bästa arbetsplatsen för vår personal, eftersom det är ytterst viktigt för verksamhetens kontinuitet.” 

Familjen Ahtonen värdesätter stort det riksomfattande företagarpriset.  

”Ett sådant erkännande, som belönar långsiktig verksamhet, värmer i hjärtat. Stort tack till våra företagarkollegor!” 

Kauko Ahtonen tror att när man hittar en bransch som man brinner för och vill utveckla kontinuerligt, så kommer resten av sig själv: arbetet är givande och kunderna är nöjda. 

Enligt Kauko Ahtonen har Norra Karelen varit en bra plats att driva företag på och det har varit lätt att få bra personal. ”Min egen erfarenhet är att nordkarelskt arbete är uppskattat i hela Finland. Det har varit bra att arbeta på andra håll i Finland. När kunderna hör att fönstren kommer från Norra Karelen känner de sig genast trygga”, säger Kauko Ahtonen och ler. 

Karelia Ikkuna Oy 

Grundat: 1991 

Huvudägare: Familjerna Ahtonen och Silvennoinen 

Verkställande direktör: Otto Ahtonen 

Hemort: Joensuu 

Antal anställda: 70 

Omsättning: 30 mn euro 2023 

Rörelseresultat: 3,7 mn euro 2023 

Hjälpte det här dig?

Dela