Gå till innehållet
Jussi Hurskainen, Valamis.

Det mest värdefulla erkännandet: Företagarpristagarna fortsätter på framgångens väg

29.9.2020

De riksomfattande företagarpristagarna presenteras igen i oktober. Vi frågade två prisbelönta företagare vilka framgångsfaktorer som ledde till att de belönades med det ansedda priset samt hur deras företag mår i dag.

Det riksomfattande företagarpriset är en hedersbetygelse som årligen ges till meriterade företag och företagare.

Priset som grundades av Fennia och en föregångare till föreningen Företagarna i Finland har redan delats ut till över 200 företag och företagare.

För företagen är det ett erkännande som man minns.

– Vi har vunnit flera priser under åren. Det riksomfattande företagarpriset är definitivt det mest värdefulla och viktiga för oss, säger Reijo Karppinen som är verkställande direktör för Dynaset, som tillverkar hydrauliska maskiner i Ylöjärvi.

Företaget tilldelades priset 2011.

Det var en betydelsefull upplevelse också för Arcusys, numera Valamis, från Joensuu när de belönades 2017.

– Priset kändes bra. Vi har vunnit flera andra priser, men företagarpriset har varit viktigt för mig själv, säger företagets verkställande direktör Jussi Hurskainen.

Karppinen från Dynaset berättar att priset är ett bevis på att man i företaget tillsammans skapat något viktigt.

– Alla i vår personal kunde känna sig nöjda: priset gav mer tilltro till oss själva och stödde samtidigt framtida framgångar. Framgång handlar nämligen också om hur mycket ett företag litar på sig självt. På det sättet hjälper priset oss till framgång också i fortsättningen.

Tillväxten finns i DNA:t

De båda prisbelönta företagen kännetecknas av tillväxthunger och av framgångar inom den egna branschen.

Valamis har varit verksamt i 17 år.

– Vi har alltid vuxit och klarat oss bra på marknaden och sysselsatt många, säger Hurskainen.

Företaget har två affärsverksamheter: programvaruprodukten och det digitala utbildningssystemet Valamis samt en tjänst som erbjuds i Finland. Bland kunderna för tjänsten finns bland annat Social- och hälsovårdsministeriet samt Institutet för hälsa och välfärd THL.

Tillväxten har varit en viktig del av också Dynasets DNA. Enligt Karppinen är företaget den första industriella tillverkaren inom sin bransch.

Företagets produkter omvandlar arbetsmaskinernas hydrauliska kraft till en annan energiform, som elektricitet, högtrycksvatten, tryckluft eller vibrationer.

Bland Dynasets kunder finns bland annat maskintillverkare och maskinentreprenörer som använder sig av arbetsmaskiner, som grävmaskiner, gruvmaskiner och fordon.

– Vi har lyckats utveckla egna produkter och bygga en marknad eller snarare en egen bransch för dem. Vår pionjärroll var central med tanke på företagarpriset. Det räcker inte med en produkt, man måste också kunna bygga en fungerande marknad runt den.

Framgång efter priset

Företagen har nått framgång också efter att de belönats.

Valamis tog ett stort steg framåt internationellt. Nu exporterar företaget till tolv länder och är verksamt i sju. I år har man utvidgat verksamheten till Indien. Företaget jagar också tillväxt via företagsköp.

– I fjol köpte vi ett nederländskt företag. För närvarande kommer 40 procent av vår omsättning från utlandet, säger Hurskainen.

Tillväxten bygger på öppen kommunikation, långsiktigt tänk och en stadig kundbas.

– Vi får nya kunder när våra befintliga kunder rekommenderar oss vidare. Allt nytt bygger på det som redan finns, säger Hurskainen.

Framtidens målsättning är tydlig:

– Vi vill vara ett globalt produktbolag och ett av de världsledande företagen inom digital utbildning. I dag tävlar vi mot företag i Kalifornien, fortsätter han.

Också Dynaset har vuxit och internationaliserats stadigt och exporterar nu till 70 länder.

– Vi är väldigt noggranna med ekonomin. Även om vi har nått framgång har vi inte slösat pengar. Alla medel har använts för att utveckla bolaget vidare. När man gör sådant som gynnar kunder får man fler. På det sättet föds tillväxt, säger Karppinen.

En annan central faktor handlar enligt verkställande direktören om en satsning på tillräckligt kunnande.

– När företaget växer måste kunnandet växa ännu mer. Organisationen måste utvecklas.

På det här sättet klarar företaget av tillväxt också i fortsättningen.

Hälsningar till de företag som tilldelas priset i oktober 2020 

Hurdana hälsningar vill företagarna skicka till de företag som tilldelas priset i år?

Dynasets Karppinen lyfter fram att finländare inte är så bra på att fira priser – fastän det finns all orsak att göra det.

– Det gäller att vara stolt över det man åstadkommit. Man har ändå uppnått det med ödmjukt arbete. Det lönar sig att faktiskt vara stolt när man väl får priset.

Hurskainen från Valamis uppmanar pristagarna att ha blicken stadigt på horisonten.

– Fortsätt jobba även om journalister ringer upp dig mer än vanligt. Det väsentliga är att företaget klarar sig också i fortsättningen – oberoende av om man har fått ett pris eller inte.

Hur firades priset på Valamis?

– Vi åt tårta och återgick sedan till arbetet.

Hjälpte det här dig?

Dela