Fennia Prize -kilpailun voitti Dottir Asianajotoimisto juridiikan muotoilullaan
7.5.2020
Dottir Asianajotoimisto Oy on voittanut Fennia Prize -muotoilukilpailun Grand Prix:n. Dottir palkittiin ennen kaikkea toiminnastaan Legal Design -liikkeen kansainvälisenä moottorina.
Dottir tarjoaa innovatiivisia Legal Design-palveluita asiakkailleen ja on ollut mukana luomassa uudenlaista juridiikan toimintakulttuuria ja uusia liiketoimintamahdollisuuksia myös muille toimijoille. Dottir on ollut myös perustajana Legal Design Summit-tapahtumassa, joka on maailman suurin alan tapahtuma. Grand Prix -palkintosumma on 15000 euroa.
– Tämä voitto merkitsee meille paljon, sillä se on samalla tunnustus meidän valinnastamme käyttää muotoilua strategisesti liiketoiminnassamme, sanoo Dottir Asianajotoimiston osakas Antti Innanen.
– Suomi tunnetaan muun muassa korkealaatuisesta muotoilusta sekä tasa-arvoisesta ja oikeudenmukaisesta oikeusjärjestelmästä. Yhdessä nämä kaksi suomalaisen yhteiskunnan perusajatusta ovat mahdollistaneet uudenlaisten innovaatioiden synnyn Suomessa. Legal design eli juridiikan ja strategisen muotoiluajattelun yhdistelmästä on tullut suomalaisille yrityksille ja toimijoille todellinen kilpailuetu, ja Suomea pidetäänkin legal designin kärkimaana, Innanen sanoo.
– Kilpailu oli erittäin korkeatasoinen, ja perinteisemmän teollisen muotoilun lisäksi kilpailuun osallistui paljon asiakaskokemuksen, tuotteiden, prosessien ja palveluiden muotoilijoita. Dottir Asianajotoimisto on tehnyt paljon työtä legal designin hyväksi ja sitä ansiokkaasti hyödyntäen, ja tehnyt siitä esimerkillisesti kilpailuvaltin kansainvälisillä kentillä, sanoo tuomariston jäsen ja Fennian markkinoinnista, asiakaskokemuksesta ja viestinnästä vastaava johtaja Hanna Länsivuori.
Kilpailussa palkittiin lisäksi Winner-sarjassa Planmeca Oy:n Planmeca Visio G5 -röntgenlaite, Ridecaken sähkömoottoripyörä, Turun kaupungin kaupunkiopastamisen konsepti ja Woodion vesikalusteiden puumateriaali. Kunniamaininnan saivat lisäksi 11 muotoilutuotetta ja -palvelua.
– Voittajasarjassa oli todella mielenkiintoisia hankkeita, joissa muotoilulla on parannettu asiakas- ja käyttökokemusta. Olen erityisen ilahtunut siitä, että meillä on edelleen palkittujen joukossa Fennia Prize -kilpailun kestomenestyjiä, kuten Planmeca, sekä aivan uusia toimijoita, kuten esimerkiksi Turun Kaupunki ja Ridecake, Länsivuori kertoo.
– Perinteisesti kilpailun yhteydessä on järjestetty Fennia Prize -palkintojuhla ja näyttely, mutta se on nyt jouduttu siirtämään koronapandemian vuoksi. Emme halunneet kuitenkaan viivytellä voittajien julkistamisen kanssa, sillä voiton tuoma huomio ja noste ovat varmasti tarpeen jokaisessa kilpailussa menestyneessä yrityksessä, Länsivuori lisää.
Fenniakin uudistuu palvelumuotoilun keinoin
Fennia hyödyntää myös itse muotoilua toiminnassaan. Yritys on käynnistänyt viime vuonna monivuotisen Tulevaisuuden Fennia -hankkeen, ja tavoitteena Fennialla on olla alansa asiakaslähtöisin toimija.
Hankkeen ensimmäisenä näkyvänä virstanpylväänä on uudistettu Fennian brändi. Uuden brändin on suunnitellut ja muotoillut bränditoimisto Grow ja se on rakennettu osallistavin keinoin yhdessä henkilöstön ja asiakkaiden kanssa.
– Brändiämme on uudistettu nyt vastaamaan sitä, millaiseksi haluamme Fennian kehittyvän – ihmisläheiseksi ja modernilla tavalla rohkeaksi edistäjäksi. Asiakaskokemustyössämme pyrimme parantamaan selkokielisyyttä ja ymmärrettävyyttä. Kiinnitämme paljon huomiota tuotteiden ja palveluiden muotoiluun siten, että ne olisivat asiakkaille ymmärrettäviä, Länsivuori kertoo.
Tänä vuonna 30 vuotta täyttävä Fennia Prize on yksi Suomen merkittävimmistä muotoilukilpailuista. Kilpailussa palkitaan yrityksiä ja organisaatioita muotoilun esimerkillisestä käytöstä niin tuotteiden kuin palveluiden, liiketoimintaprosessien tai konseptien suunnittelussa ja toteuttamisessa.
Kilpailun järjestävät Fennian lisäksi Design Forum Finland, Elo ja Patentti- ja rekisterihallitus.
Kuva: Olli Urpela