Gå till innehållet

Automatiskt beslutsfattande

Beslut om införande: Trafikförsäkring

Datum för införande av beslutsförfarande
1.11.2024

Datum för beslutet
31.10.2024

Giltighet
Tills vidare

Detta beslut är ett beslut enligt 28 d § i lagen om informationshantering inom den offentliga förvaltningen (906/2019, nedan kallad informationshanteringslagen). Beslutet handlar om att Ömsesidiga Försäkringsbolaget Fennia (Fennia) har infört ett automatiserat beslutsförfarande vid beslut om beviljande av trafikförsäkring. Förfarandet tillämpas sedan 2007.

Automatiserat beslutsfattande vid beviljande av trafikförsäkringar grundar sig på förvaltningslagen (434/2003) och informationshanteringslagen. Förvaltningslagen tillämpas även i privata företag när de sköter offentliga förvaltningsuppgifter. Verkställande av en lagstadgad försäkring betraktas som en offentlig förvaltningsuppgift. Därför tillämpas förvaltningslagens bestämmelser om automatiserat beslutsfattande även på försäkringsbolag när bolaget sköter uppgifter i anslutning till trafikförsäkringen. Vad som i 6 a kap. i informationshanteringslagen föreskrivs om informationshanteringsenheter och myndigheter ska dessutom tillämpas på privatpersoner, privaträttsliga sammanslutningar och sådana offentligrättsliga samfund som inte är myndigheter till den del dessa sköter offentliga förvaltningsuppgifter.

Automatiserat beslutsfattande som berör fysiska personer ska även uppfylla kraven i dataskyddslagstiftningen. Dessa gäller inte enbart lagstadgade försäkringar. När en sökande av försäkring tecknar en trafikförsäkring, kan sökanden även teckna en frivillig bilförsäkring (kasko). Om ett automatiserat beslutsfattande används för att sälja försäkringar, gäller kraven i dataskyddslagstiftningen även frivilliga försäkringar.

Utifrån förvaltningslagen kan beslut om beviljande av trafikförsäkringar fattas automatiserat. Beviljandet av trafikförsäkringar omfattas av trafikförsäkringslagen, och trafikförsäkringar måste beviljas om lagen så kräver. Vid beviljandet av trafikförsäkring gäller det automatiserade beslutsfattandet försäkringspremien. Premien beräknas enligt Fennias prissättningsgrunder i Fennias försäkringssystem. När en sökande av försäkring har tagit del av offerten, kan sökanden välja att inte teckna en trafikförsäkring hos Fennia och att ansöka om trafikförsäkring hos ett annat bolag. Sökanden kan också när som helst under teckningsprocessen kontakta Fennias kundtjänst och diskutera prissättningsgrunderna och den offert som sökanden har fått samt begära en prisjustering och en ny offert på de grunder som sökanden har angett. Försäkringsofferten, det vill säga försäkringsförslaget, innehåller information om möjligheten att kontakta Fennias kundtjänst för att korrigera eventuella felaktiga uppgifter.

Beslutsförfarandet iakttar de krav som ställs i förvaltningslagen och informationshanteringslagen samt annanstans i lagstiftning och, när det gäller fysiska personer, även i dataskyddslagstiftningen.

Det automatiserade beslutsförfarandet har även dokumenterats och testats noggrant, och nödvändiga ansvariga personer har utsetts. Fennia har i enlighet bestämmelserna och kraven infört det automatiserade beslutsförfarandet och de avgöranden som träffas automatiserat. Förfarandet uppfyller de skyldigheter som föreskrivs i förvaltningslagen och lagstiftningen om beviljande av trafikförsäkring, bland annat rättsprinciperna inom förvaltningen, inledande av ärenden, utredning av ärenden och hörande av part.

Förutsättningar för automatiserat beslutsförfarande fastställs i 8 b kap. i förvaltningslagen. Kapitlet innehåller bestämmelser om förutsättningar för automatiserat avgörande, rättsskyddsförutsättning och skyldighet att meddela parten om att ärendet har avgjorts automatiserat. Regleringen ger företag som bedriver verksamheten i fråga behörighet att fatta beslut automatiserat under de förutsättningar som anges i kapitlet.

Enligt 53 e § i förvaltningslagen är det fråga om ett automatiserat beslut, om det avgörande som avslutar behandlingen av ett ärende träffas genom automatisk databehandling utan att avgörandet granskas och godkänns av en fysisk person. Enligt 53 e § i förvaltningslagen kan en privat aktör som utför en offentlig förvaltningsuppgift avgöra ett ärende automatiserat, när det i ärendet inte ingår omständigheter som förutsätter en prövning från fall till fall. Ett ärende kan även avgöras automatiserat, om handläggaren av ärendet har bedömt de i ärendet ingående omständigheter som förutsätter prövning från fall till fall. Automatiserade avgöranden ska grundas på behandlingsregler som den aktör som använder ett automatiserat beslutsfattande har utarbetat med stöd av tillämplig lag och förhandsprövning.

Enligt motiveringen till 53 e § i förvaltningslagen kan automatiserat avgörande för det första användas för ärenden vars avgörande tillräckligt entydigt kan härledas direkt från lagstiftningen och fallets faktiska omständigheter. För det andra kan det automatiserade avgörandet omfatta ärenden där den lagstiftning som utgör grunden för avgöranden lämnar mycket rum för tolkning men där myndigheten i fråga om sådana ärenden har en etablerad praxis enligt vilken ärenden med vissa drag (typfall) alltid avgörs på samma sätt.

Förfarandet för beviljande av trafikförsäkring och prissättningen av trafikförsäkringen grundar sig till alla delar på lagstiftningen, även vad gäller det automatiserade beslutsfattandet. Med lagstiftning avses reglering i vid bemärkelse, dvs. allt från EU-rätt till normer på lägre nivå och rättspraxis. Fennia har övervägt vilka av de ärenden som omfattas av detta beslut om införande som kan avgöras automatiserat så att det resulterar i ett lagenligt avgörande. Ärenden som avgörs automatiserat är delvis sådana där avgörandet tillräckligt entydigt kan härledas från lagstiftningen och fallets faktiska omständigheter. Ärendena är delvis sådana där trafikförsäkringsbranschen och Fennia har en etablerad praxis enligt vilken ärenden i likadana fall avgörs på samma sätt.

Det automatiserade avgörandet grundas på behandlingsregler som har utarbetats på förhand. Med behandlingsregler avses regler som en fysisk person har utarbetat på förhand och som styr handläggningen och avgörandet av ett ärende i en automatisk databehandling, till exempel vilka variabler som påverkar verksamhetsprocessens förlopp, hur och på vilka grunder eventuella mellanliggande åtgärder i handläggningen av ärendet vidtas, i vilken fas en fysisk person deltar i verksamhetsprocessen och hur avgörandet av ärendet träffas i verksamhetsprocessen. I behandlingsreglerna ingår även regler enligt vilka ett ärende styrs till en automatiserad verksamhetsprocess eller tas bort från processen och styrs till en fysisk person för handläggning.

Behandlingsreglerna utgörs även av specifikationer utifrån vilka ett ärende handläggs automatiserat eller väljs ut så att handläggaren bedömer och avgör de delar som förutsätter prövning från fall till fall. Behandlingsreglerna har utarbetats med beaktande av bestämmelserna om trafikförsäkringen till den del beviljandet och prissättningen av försäkringen, likabehandlingen av sökande av försäkringen och behoven i trafikförsäkringsprocessen förutsätter det. Ett hinder för att bevilja trafikförsäkring automatiserat kan till exempel vara att kunden har allvarliga betalningsstörningar, att de uppgifter som lämnats inte stämmer överens med andra uppgifter som Fennia har tillgång till eller att uppgifterna om det försäkrade fordonet är bristfälliga. Den som ansöker om försäkring har möjlighet att lägga fram en fritt formulerad redogörelse i ärendet. Då styrs redogörelsen och avgörandet av ärendet till en av Fennias kundrådgivare för handläggning.

Vid avgörandet tillämpar Fennia inte logik som till exempel bygger på probabilistiska resonemang (så kallad maskininlärningsteknik), inte på regler. Ett automatiserat beslut grundar sig således alltid på regler som fastställts genom lag eller härletts från lag enligt en vedertagen beslutspraxis och som har programmerats som behandlingsregler i Fennias datasystem.

I 53 f § i förvaltningslagen föreskrivs en rättsskyddsförutsättning. Det är en ytterligare förutsättning för att ärenden som berör fysiska personer ska kunna avgöras automatiserat. Enligt rättsskyddsförutsättningen kan ett avgörande som berör en fysisk person endast träffas automatiserat, om den person som avgörandet avser till alla delar får begära omprövning av ärendet hos den aktör som har handlagt ärendet. Detta krävs dock inte, om en parts yrkande, som inte rör någon annan part, godkänns genom ett automatiserat avgörande.

I Fennias webbutik för fordon ombeds kunden lämna uppgifter som är väsentliga och obligatoriska för att ett försäkringsavtal ska kunna ingås. För fordon av liknande kvalitet är de uppgifter som krävs enhetliga för alla kunder.

I webbutiken informeras kunden före teckningen om att försäkringen beviljas genom ett automatiserat beslutsfattande. Teckningen inleds så att kunden besvarar de obligatoriska frågorna om försäkringsobjektet och lämnar personuppgifter om försäkringstagaren och en eventuell separat ägare eller andra användare. Dessutom använder vi i beslutsfattandet information som vi lagligen fått från andra källor, som Traficoms trafik- och transportregister och Suomen Asiakastieto Oy:s kreditupplysningsregister.

Utifrån den mottagna informationen kan handläggningen avbrytas och kunden hänvisas till kundtjänsten. Handläggningen kan till exempel avbrytas, om väsentliga uppgifter saknas eller om teckningen inte stämmer överens med de regler som har fastställts på förhand. Om den information som tagits emot gör det möjligt att bevilja försäkringen, informeras kunden om priset på den erbjudna försäkringen och om potentiella försäkringsalternativ. Kunden väljer önskade försäkringar och identifierar sig sedan på nätet. Efter identifieringen kan kunden ta del av avtalsvillkoren. Om kunden godkänner dem, kan kunden teckna försäkringen på nätet. Efter detta träder försäkringen i kraft enligt överenskommelse, och kunden ges instruktioner om att registrera fordonet i Fennias eller Traficoms nättjänst. Efter registreringen får kunden ett försäkringsbrev och en premiefaktura. Om kunden har något att anmärka om försäkringen eller fakturan, uppmanas kunden att kontakta Fennias kundtjänst.

I 6 a kap. i informationshanteringslagen finns bestämmelser som främjar principerna för god förvaltning. Bestämmelserna gäller bland annat dokumentering av den automatiserade verksamhetsprocessen, kvalitetssäkring, kvalitetskontroll och införande av förfarandet. Kapitlet innehåller även bestämmelser om hur tjänsteansvaret för automatiserat beslutsfattande fördelas. Dessutom föreskriver kapitlet hur det ska säkerställas att de uppgifter som används vid beslutsförfarandet är uppdaterade och felfria samt skyldighet att informera om automatiserat beslutsförfarande.

Fennia har på det sätt som krävs i 28 a § i informationshanteringslagen i varaktig form dokumenterat vilka ansvar det automatiserade beslutsförfarandet enligt detta beslut innebär och vilka omständigheter som ligger bakom förfarandet. Vid utarbetandet av behandlingsreglerna har Fennia kontrollerat att det automatiserade beslutsfattandet är lagenligt och uppfyller kraven i både den materiella lagstiftningen och lagstiftningen om förfarandet. I samband med utarbetandet och dokumenteringen av behandlingsreglerna har Fennia utrett att det automatiserade beslutsförfarandet säkerställer icke-diskriminering. Av behandlingsreglerna framgår även hur ärendet utreds tillräckligt och hur avgörandet motiveras eller varför det inte behöver motiveras. De frågor som rör barnets rättigheter har också bedömts i detta sammanhang.

I behandlingsreglerna har Fennia beaktat att om avgörandet av ett ärende kräver en prövning från fall till fall, ska handläggningen av ärendet till den delen överföras till en fysisk person. Fennia har säkerställt att det i minst fem år från det att ett ärende har avgjorts kan påvisas vilka behandlingsregler som tillämpats vid det automatiserade avgörandet av ärendet och i vilka faser av behandlingen av ärendet en fysisk person deltagit.

Efter att behandlingsreglerna har dokumenterats har Fennia i enlighet med 28 b och c § i informationshanteringslagen säkerställt att det automatiserade beslutsförfarande som genomförts överensstämmer med dokumentationen och att kvaliteten på förfarandet övervakas kontinuerligt. Dessutom har Fennia, bland annat genom språkvård, säkerställt ett gott språkbruk i de handlingar som ges till sökanden av försäkring, även när handlingarna upprättas automatiserat.

Fennia har genom testning säkerställt att det automatiserade beslutsförfarandet uppfyller kraven. Fennia har gjort upp nödvändiga kvalitetssäkrings- och kvalitetskontrollplaner när det gäller testning och kvalitetskontroll. De beskriver hur kvaliteten på det automatiserade beslutsförfarandet och felfriheten i automatiserade avgöranden övervakas och hur korrigeringsåtgärder vidtas, om det i ett automatiserat beslutsförfarande upptäcks ett fel. Ansvariga personer har utsetts för att säkra kvaliteten på det automatiserade beslutsförfarandet och för att kontrollera kvaliteten och hantera felsituationer.

Detta beslut om införande offentliggörs på Fennias webbplats i det allmänna datanätet på det sätt som fastställs i 28 e § i informationshanteringslagen.

Automatiserat beslutsfattande i ärenden som berör fysiska personer ska också uppfylla kraven i den allmänna dataskyddsförordningen (EU 2016/679).

Dataskyddsförordningen kräver att om en personuppgiftsansvarig vill fatta automatiserade individuella beslut i sin verksamhet, ska beslutsfattandet omfattas av en adekvat rättslig grund. Den rättsliga grunden för beslut om beviljande av trafikförsäkring är 8 b kap. i förvaltningslagen och 6 a kap. i informationshanteringslagen. Lagstiftningen har fastställt de skyddsåtgärder som ska tillämpas vid automatiserat beslutsfattande. Beslut om beviljande av fordonsförsäkringar grundar sig på lag och uppfyller kraven i artikel 22 i den allmänna dataskyddsförordningen.

Rätt att kräva att en person ska delta i behandling av uppgifter

Enligt den allmänna dataskyddsförordningen omfattar skyddsåtgärderna för automatiserade beslut bland annat att en registrerad (en fysisk person) har rätt att kräva att en person ska delta i behandlingen av uppgifter. Denna skyddsåtgärd genomförs genom rättsskyddsförutsättningen enligt 53 f § i förvaltningslagen, det vill säga så att den registrerade kan begära omprövning av ett beslut som har fattats automatiserat.

Information till den registrerade om automatiserat beslutsförfarande

Den allmänna dataskyddsförordningen och den nationella lagstiftningen innehåller bestämmelser enligt vilka den registrerade ska informeras när ett beslut som berör den registrerade fattas eller kan fattas automatiserat.

Bestämmelser om den personuppgiftsansvariges informationsskyldighet och om därtill hörande förfaranden finns i artiklarna 12, 13 och 14 i dataskyddsförordningen. Utifrån dataskyddsförordningen ska den personuppgiftsansvarige informera den registrerade om automatiserat beslutsfattande. Syftet med bestämmelserna om information i dataskyddsförordningen är att den registrerade ska få en omfattande och tydlig bild av den övergripande behandlingen av personuppgifter. Det inbegriper skyldighet att på förhand i början av uträttandet av ärenden informera den registrerade om att ett beslut i ärendet kan fattas automatiserat.

Fennia informerar om möjligheten att använda automatiserat beslutsfattande på förhand i början av uträttandet av ärenden. När en sökande av försäkring börjar fylla i en försäkringsansökan i e-tjänsten på Fennias webbplats, informerar en informationstext i tjänsten den sökande om att ärendet kan avgöras automatiserat. Det framgår ännu inte av informationstexten om ansökan eller anmälan i fråga helt eller delvis behandlas automatiserat, eftersom detta inte kan avgöras i början av uträttandet av ärenden.

Mer information om automatiserat beslutsfattande finns i punkt 7 Automatiserat beslutsfattande och profilering i dataskyddsbeskrivningen, som finns på Fennias webbplats på www.fennia.fi/dataskydd-och-anvaendarvillkor/behandling-av-personuppgifter.

Om ett försäkringsbeslut har fattats automatiserat, ska det enligt 53 g § i förvaltningslagen framgå av beslutet att ärendet har avgjorts automatiserat samt var det beslut som avses i 28 d § i informationshanteringslagen finns att tillgå. Bestämmelsen är en av de skyddsåtgärder som avses i dataskyddsförordningen. För att partens rättssäkerhet ska kunna garanteras vid ett automatiserat avgörande informeras parten om att beslutet har fattats automatiserat.

Fennia har i sina automatiserade beslutsförfaranden beaktat kraven i den allmänna dataskyddsförordningen och i förvaltningslagen. Fennia informerar den registrerade om att beslutet om beviljande av försäkring kan fattas i ett automatiserat beslutsförfarande. Dessutom styr Fennia ärendet till en fysisk person för handläggning, om förutsättningarna för automatiserat beviljande av försäkring inte uppfylls. Efter att försäkringen har beviljats informeras kunden i försäkringsbrevet om var kunden kan meddela eventuella fel.

Övriga skyddsåtgärder

Förvaltningslagen innehåller förfarandebestämmelser, som bestämmelser om utredning av ärenden, hörande av parter, beslutets innehåll, motivering av beslut, rättelse av fel, besvärsanvisning, delgivning och omprövningsbegäran. Dessa bestämmelser gäller även när ett automatiserat beslut fattas i ett ärende. Förfarandebestämmelserna, som bestämmelserna om rätt att bli hörd och få ett motiverat beslut samt om sökande av ändring och tjänsteansvar, är också skyddsåtgärder i samband med automatiserat avgörande.

Genom automatiserat beslutsförfarande beviljas endast försäkringar. Om en försäkring inte kan beviljas genom automatiserat beslutsfattande, hänvisas kunden till kundtjänsten för att ansöka om försäkring. För kundtjänsten ansvarar fysiska personer.

I egenskap av personuppgiftsansvarig har Fennia vid behandlingen av personuppgifter även fullgjort de övriga skyldigheter som fastställs i dataskyddsförordningen.

Barnets ställning

Det automatiserade beslutsförfarandet för trafikförsäkring eller frivillig bilförsäkring och de beslut som fattas gäller alla personer på samma sätt, oavsett om det är fråga om en myndig eller omyndig person. Förfarandet grundas alltid på lag, och beslutsfattandet ska följa principen om likabehandling. En minderårig företräds av en vårdnadshavare i processen för beviljande av försäkring. Endast i undantagsfall kan en minderårig själv ansöka om försäkring. Då omfattas barnet av samma regler som övriga kunder.

  • Processdokumentation av Fennia Webshop
  • Processdokumentation av Fennia Netso
  • Fennia Dataskyddsbeskrivning
  • Allmänna användarvillkor för Fennias webbplats
  • Tillgänglighetsutlåtanden
  • Anvisning om kundkännedom
  • Anvisning om de registrerades rättigheter

Om det automatiserade beslutsförfarandet tas ur bruk, bevarar Fennia detta beslut om införande i minst fem år, även efter det. Tidsfristen börjar löpa vid ingången av det år som följer på det år då förfarandet togs ur bruk (28 d § 3 mom. i informationshanteringslagen).

Detta beslut får inte överklagas (6 § 2 mom. i lagen om rättegång i förvaltningsärenden).

Beslutsfattare: Pöyhönen Mikko, direktör, fordons-, egendoms- och återförsäkringar

Fennias kontaktinformation för mer information om användningen av det automatiserade beslutsförfarandet: www.fennia.fi/kontaktinformation-for-privatkunder