Gå till innehållet
En man jobbar.

Anvisning för smidig ärendehantering vid byggnadsskador

1. Förebygg ytterligare skador

När en skada har inträffat är det din skyldighet att förebygga ytterligare skador.

Åtgärder för att begränsa ytterligare skador är till exempel att

  • reparera ett läckande rör
  • skydda ett trasigt tak
  • rädda eller skydda oskadad lös egendom på en brandplats.

2. Gör en skadeanmälan

Anmäl skadan till Fennia. Vid behov beställer vi en skadekartläggare till platsen för att utreda orsaken till och omfattningen av skadan för skaderegleringen. Skadekartläggaren kontaktar dig för att avtala om en tid för inspektionen.

Om ditt hem är obeboeligt på grund av en skada ska du snarast möjligt även anmäla det till oss.

Fennia kontaktar dig vid behov och ger dig anvisningar under behandlingen av skadefallet.

3. Ersättningsbeslut

När vi har fått alla nödvändiga uppgifter och ersättningen av skadefallet har avgjorts får du ett ersättningsbeslut av oss.

Utförande av reparationsarbeten och utbetalning av ersättning

Vi betalar ut ersättning för reparationsarbeten upp till kvalitets- och utrustningsnivån före skadan. I ersättningen tar vi hänsyn till eventuella åldersavdrag och din självriskandel. Vi kan även avtala om en engångsersättning för skadan. Fennia måste alltid först godkänna reparationskostnaderna för skadan.

Vårt landsomfattande partnernätverk hjälper dig vid reparationsarbeten.

Försäkringstagaren beställer reparationsarbetet, granskar det utförda arbetet, godkänner räkningarna för reparationen och lämnar in dem med bilagor till Fennia. Försäkringstagaren är beställare av reparationsarbetet och ansvarar för att följa upp arbetets kvalitet.

Vi betalar ut ersättning enligt avtal antingen direkt till reparationsentreprenören eller till dig med beaktande av eventuella avdrag.

Kontaktinformation

Ring Husassistans 24h 010 503 2012rakennusvahingot@fennia.fiLogga in på Mitt Fennia