Tjälskador kan orsaka punkteringar och farliga situationer – allt fler vägar i dåligt skick ökar problemen
20.3.2024
Vintern går mot sitt slut och den smältande snön avslöjar inte bara gräs utan även vägar som skadats av tjälen. Gapande hål i körbanan kan komma som en obehaglig överraskning för bilförarna och orsaka farliga situationer. Vägarnas dåliga skick har omtalats mycket under de senaste åren.
Den gångna vintern har varit snörik men även regnig. Temperaturen har legat på båda sidor om nollstrecket en hel del under de senaste veckorna, och ligger fortfarande kring noll. Detta kommer att öka tjälskadorna ytterligare. Ofta är groparna och sprickorna harmlösa, men större gropar eller till exempel vassa kanter i en spricka kan ställa till det på många sätt för bilförarna.
– De vanligaste skadorna är skador på däck och fälgar när man kör på ett tjälhål. Farliga situationer kan även uppstå när man väjer för dessa skadade ställen, till exempel om vägen är hal och tjälen har orsakat en gupp på vägen. Det har hänt att bilen har hamnat i diket när föraren har försökt kringgå en grop, men felbedömt skicket på vägrenen, säger Panu Stromberger, servicechef för fordonsskador på Fennia.
Stromberger säger att körförhållandena är utmanande nu, eftersom vägarna kan vara mycket hala på morgonen efter en kall natt.
– Bilförare bör räkna med extra tid för sträckan och sakta ner kraftigt vid vägskador. Man bör också hålla ett öga på trafikrapporter, eftersom vägar kan behöva stängas av och hastighetsbegränsningar införas vid de värsta skadorna.
Tjälskador och dåliga vägförhållanden kan vara särskilt besvärliga för företagare som har ett fordon som är en viktig del av verksamheten.
– Företagare har ofta till exempel verktyg och utrustning som behövs på byggarbetsplatser i sina bilar. Om bilen på grund av en punktering måste vänta vid sidan av vägen påverkar det naturligtvis arbetet på ett negativt sätt. I värsta fall kan händelsen också påverka flera arbetsdagar om den närmaste verkstaden är överbelastad.
Gropar och sprickor i körbanan är inte det enda problemet som tjälskador orsakar. Det lossnar också lättare stenar från en skadad väg, vilket kan öka antalet glasskador. Framför allt nyare bilar har kameror och sensorer monterade på vindrutan, vilket påverkar bilens säkerhetssystem. Därför bör glasskador enligt Stromberger repareras utan dröjsmål.
– Försenade reparationer av glaset kan också förvärra situationen. Många glasskador som bara hade krävt en snabb reparation leder till att hela glaset måste bytas ut om stenskottet får utvecklas till en spricka. Dessutom är glasreparationer ofta kostnadsfria för kunden, medan ett glasbyte kostar lika mycket som glasförsäkringens självrisk, säger Stromberger.
Stromberger påminner om att det nu är viktigt att hålla säkerhetsavståndet.
– Om föraren i bilen framför dig upptäcker en tjälskada på vägen kan föraren behöva bromsa in snabbt. För bilarna bakom kan situationen vara oväntad och särskilt på hala vägar kan bromssträckan vara längre än vanligt. Glasskador inträffar också oftare om bilar kör nära varandra, särskilt vid accelerering på motorvägar.
Enligt Stromberger kan kaskoförsäkringarna variera när det gäller omfattning och hur stor självrisk de har.
– Om till exempel bara ett däck går sönder kan man fundera på om det lönar sig att ansöka om ersättning. Detta påverkas av olika självriskgränser och eventuella bonusförluster. Vid en olycka lönar det sig att genast ringa det egna försäkringsbolagets servicenummer för att ta reda på omfattningen av det egna försäkringsskyddet, säger Stromberger.
Utveckling av försämrat vägskick 2010–2023
Antalet landsvägar i dåligt skick har ökat markant under de senaste tio åren. Antalet huvudvägar i dåligt skick har knappt ökat, men inte heller minskat. Källa: Traficom.
En elbil kan få en tuff resa på dåliga vägar
Förare av elbilar bör vara särskilt uppmärksamma på vägarnas skick. Eftersom elbilar är tyngre än motsvarande bilar med förbränningsmotorer och ofta har lågprofildäck, är de mer benägna att få punktering på vägar i dåligt skick. För elbilar innebär det ofta att en bärgningsbil måste kallas till platsen.
Det rekommenderas inte att man byter däck på en elbil själv. Om elbilens däck får en punktering och man själv vill byta däcket, ska man följa biltillverkarens anvisningar noggrant.
– Det är inte lika enkelt att byta däck på en elbil som på en bil med en förbränningsmotor. En vanlig domkraft kanske inte klarar elbilens vikt, och en domkraft som placeras fel kan skada batteriet i botten av bilen. Dessutom måste särskild uppmärksamhet ägnas åt däckmonteringen på grund av vikten och vridmomentet som jag nämnde ovan, säger Stromberger.
Batteriet i en elbil kräver också särskild försiktighet på dåliga vägar. Elbilar har ofta en lägre markfrigång än vanliga bilar eftersom batteriet också är placerat i bilens botten. Dessutom är axelavståndet i elbilar ganska långt, eftersom det behövs så mycket utrymme som möjligt för batteriet. När man dessutom lägger till det relativt lätta skyddet av batteriet i botten får man en högre risk än vanligt för skador på bilen på ojämna vägar.
– Med en elbil bör man också vara försiktig på andra vägar än bara de som är i dåligt skick. Till exempel kan isiga snövallar eller trottoarkanter skada batteriet i en elbil om bilen får bottenkänning.
– Man ska inte tveka att kontakta en verkstad om bilen har träffat en grop eller man har kört genom en djup pöl. Ett skadat batteri kan bete sig oförutsägbart och vissa biltillverkare kräver att batteriet byts ut i stället för repareras även vid små skador, vilket kan kosta tiotusentals euro, påpekar Stromberger.
Det lönar sig att vara uppmärksam på översvämmade vägar
Förutom gupp och gropar utgör särskilt sänkor på vägarna där det samlas mycket vatten en risk när snön börjar smälta. Stromberger uppmanar bilförarna att undvika större pölar och vattentäckta vägsträckor. Pölarna kan vara förvånansvärt djupa vilket kan leda till att vatten till och med tränger in i bilen.
Särskilt den här vintern, som har varit mycket snörik, förväntas det bildas mycket smältvatten. Enligt Stromberger ska man inte köra med någon bil alls i vatten när man inte vet exakt hur djupt vattnet är.
‒ Många gånger tror man att pölarna och sänkorna är grundare än de i verkligheten är. I synnerhet vad gäller elbilar kan vattenytan nå upp till bilens underrede snabbare på grund av den mindre markfrigången. Om fukt tränger in i batteriet och den elektriska utrustningen kan det orsaka olika funktionsstörningar och korrosion som visar sig först efter en längre tid.
Vatten kan skada också en traditionell förbränningsmotor om till exempel vattnet tränger in i motorn genom luftintaget, då pölen är tillräckligt djup eller när den framför körande bilen har fått vattnet att bölja.
Hur uppstår tjälskador och varför blir vägarnas skick allt sämre?
Vägar går ofta sönder på grund av väderförhållanden, när smältvatten rinner under vägytan och fryser där. Eftersom vatten expanderar när det fryser uppstår det lätt sprickor och bristningar i körbanan. Om temperaturen varierar mycket både över och under noll grader kan vattnet sprida sig till nya sprickor när det smälter. Skador på vägar förvärras ytterligare av ständig körning på vägen.
Det uppstår olika typer av tjälskador varje år och ökningen av antalet vägar i dåligt skick har varit mycket omtalad under de senaste åren. När vägar går sönder behöver de antingen lappas eller repareras. Ofta hjälper lappning ett tag, men på lång sikt måste vägen repareras.
Allt oftare skjuts dock reparationer upp på grund av brist på offentliga medel. Detta har skapat en reparationsskuld för vägar som redan har nått 2,5 miljarder euro. Enligt Traficom är cirka 17 procent av vägarna i dåligt skick.
Även bilisterna har märkt detta. Enligt Traficom har trafikanternas tillfredsställelse försämrats avsevärt under de senaste åren.
Hjälpte det här dig?
Dela