Hyppää sisältöön
Etsi sisällöstä
PrivatkunderFöretagskunder
Suomeksi

Logga in

Stormskador på båt.

Sommarens och höstens oväder slog hårt mot båtarna – kontrollera båtens förtöjning före en storm och båtens skick efteråt

2.7.2024

Varje år inträffar flera stormskador på båtar. Båtägare bör vara extra noga med att förtöja och skydda båten före en storm och kontrollera eventuella skador efter stormen.

Särskilt i oktober förra året fick Fennia ett stort antal anmälningar om stormskador på båtar. Det förekommer också ofta stormiga dagar under sommarmånaderna, då båtarna får sig en rejäl omgång. Totalt sett inträffade lika många stormskador förra året som under 2021 och 2022 tillsammans.

I Finland är en officiell storm en situation där medelvindhastigheten under tio minuter överstiger 21 meter per sekund, men i dagligt tal kan man tala om en storm även när enstaka vindbyar är kraftiga.

‒ Antalet stormskador på båtar varierar mycket från år till år beroende på väderförhållandena och antalet stormar under båtsäsongen, säger Stefan Lindqvist, chef för Fennias skadeinspektionsteam.

Stormskador är den näst vanligaste skadetypen och står för 14 procent av de båtskador som anmäls till Fennia. De flesta skadorna orsakas av grundstötningar.

Först och främst bör du förbereda dig för stormen genom att kontrollera att båtens förtöjningslinor är intakta, tillräckligt starka och av rätt längd. Byt ut linorna regelbundet.

– Sjögång och stigande havsvatten kan slita loss en slarvigt förtöjd båt eller leda till att den stöter mot exempelvis stugbryggan, påpekar Lindqvist.

‒ Hos Fennia kan du ansöka om ersättning för skador till följd av storm eller oväder från vår omfattande båtförsäkring, men kravet är att båten har förtöjts omsorgsfullt. Å andra sidan täcker inte den begränsade båtförsäkringen stormskador, så det är värt att kontrollera båtförsäkringsskyddets omfattning i god tid, säger Lindqvist.

Efter stormen, när det är tillräckligt säkert, bör du kontrollera båtens skick för eventuella skador. Även en kortvarig storm kan orsaka skador om den träffar båtens förvaringsplats.

Antalet båtolyckor som rapporterats till Fennia de senaste åren

60 procent av alla båtskador som anmäls till Fennia är grundstötningar. Stormskador är de näst mest anmälda skadorna med 14 procent. I kategorin övrigt ingår till exempel skadegörelse, båtbränder och kollisioner på vatten. Källa: Fennias statistik

60 procent av alla båtskador som anmäls till Fennia är grundstötningar. Stormskador är de näst mest anmälda skadorna med 14 procent. I kategorin övrigt ingår till exempel skadegörelse, båtbränder och kollisioner på vatten. Källa: Fennias statistik

Stormskador anmälda till Fennia per månad, index = januari 2023

Myrskyvahinkoja ilmoitetaan erityisesti syyskuukausien myräköiden jälkeen, mutta myös voi tulla paljon vahinkoja. Luvut on esitetty suhteessa tammikuuhun 2023. Lähde: Fennian tilastot.

Stormskador anmäls särskilt efter stormar under höstmånaderna, men också på sommaren kan skadorna vara många. Siffrorna presenteras i förhållande till januari 2023. Källa: Fennias statistik.

Förtöj båten på rätt sätt

  • Kontrollera att båtens förtöjningslinor är hela, tillräckligt starka och av rätt längd.

  • Förtöj båten så att förtöjningen tillåter naturlig rörelse från vågorna.

  • Se till att linorna inte nöts av vågornas rörelser.

  • Tveka inte att använda båtens fendrar. Se till att de håller sig mellan båten och bryggan, även när båten rör sig vid bryggan.

  • Utnyttja gärna de hjälpmedel som finns på marknaden för att minska de ryckiga rörelserna som uppstår på förtöjningslinor och knapar.

  • Vid sidoförtöjning bör du använda förtöjningspunkterna på bryggan, som gör att linorna löper snett framåt och bakåt från båtens knap. Då ökar längden på linorna och gör att båten kan röra sig med vågorna.

BåtförsäkringMeddelandePå väg

Dela

Försäkringar och tjänsterSkadorKundserviceKundförmånerVanliga frågorAktuelltMedietjänsterFöretagskunderInformation om FenniaLediga jobbBriefly in English
© Fennia
YhteystiedotDataskydd och användarvillkorTillgänglighetIntegritetsskydd vid telefontjänstenKakor