Gå till innehållet

Rabatt för kundåren belönar Fennias långvariga ägarkunder

23.8.2024

Fennias resultat för årets första hälft var rimligt. Premieintäkterna minskade till följd av Rabatterna för kundåren som beviljats från och med början av året, och de utmanande vinterförhållandena återspeglades i skadeutvecklingen. Början av året var framgångsrikt för placeringsverksamheten. Det målmedvetna förverkligandet av strategin fortsätter. Bolaget förbättrar kundupplevelsen, belönar långvariga kunder och investerar i en förnyad verksamhet.

Verksamhetsmiljö

Världsekonomin växer långsamt

2024 har hittills varit ett år av långsam återhämtning för världsekonomin. Under årets första hälft har världsekonomins tillväxt varit måttlig. USA har varit motorn för världsekonomins tillväxt och stöttat euroområdets återhämtning.

Trots de ekonomiska utmaningarna har den globala sysselsättningstillväxten varit gynnsam och tillsammans med hushållens stärkta köpkraft gett stöd åt den privata konsumtionen. Mest utmanande har det varit för de räntekänsliga sektorerna, som byggsektorn och sällanköpsvaror.

–Utsikterna för världsekonomin förbättras i takt med att lägre inflation och sjunkande räntor stöder konsumtion och investeringar. Tillväxten i euroområdet är fortfarande svag i år, men nästa år förväntas tillväxten i euroområdet också ta fart, säger Fennias tillförordnad verkställande direktör Mika Manninen.

Världsekonomin står dock fortfarande inför allvarliga geopolitiska utmaningar, som situationen i Mellanöstern, kriget i Ukraina och spänningarna mellan USA och Kina. Det kommande presidentvalet i USA kommer också att bidra till osäkerhet på placeringsmarknaderna.

– Klimatförändringarna medför också risker för världsekonomin. Extrema väderfenomen kan bland annat orsaka lokala översvämningar och skogsbränder, med potentiellt betydande ekonomiska konsekvenser. Å andra sidan påverkar klimatpolitiska åtgärder investeringar i olika sektorer, fortsätter Manninen.

Finland växer först 2025

Finlands bruttonationalprodukt förväntas minska i år för att sedan återhämta sig till en måttlig tillväxt 2025 och 2026.

Högre räntenivå och högre inflation innebär att hushållen fortfarande är försiktiga, och anpassningsåtgärder inom den offentliga ekonomin bidrar till att dämpa köpkraftstillväxten. Världshandelns långsamma men stadiga återhämtning främjar dock efterfrågan på finsk export.

Läget i byggsektorn var fortsättningsvis utmanande i början av året i och med att antalet bygglov sjunkit och bostadsbyggandet minskat. Sektorn visar dock redan tecken på förbättring och en återhämtning väntas senast nästa år.

– Även om världsekonomins återhämtning kommer att hjälpa Finlands exportmarknad kommer den ännu inte att lösa Finlands viktigaste utmaningar, till exempel den demografiska förändringen. Finland behöver en stabil ekonomisk politik och rätt riktade incitament för att främja tillväxten. Företagsinvesteringar och innovationer måste stödjas, säger Manninen.

Fennias resultat är rimligt – bolaget utvecklas med fokus på kundupplevelsen

Inom Fennias skadeförsäkringsverksamhet sjönk premieintäkterna jämfört med föregående år på grund av de beviljade Rabatterna för kundåren. Skadekostnaderna var fortfarande höga, även om de sjönk jämfört med referensperioden. Livförsäkringsresultatet förbättrades jämfört med samma period förra året och premieintäkterna ökade betydligt. Fennias placeringsverksamhet var framgångsrik och koncernens solvens förblev stark.

Rabatt för kundåren belönar långvariga kundrelationer

Fennias försäkringspremier steg något jämfört med föregående år, före Rabatten för kundåren till ägarkunderna beaktats. Syftet med Rabatten för kundåren som lanserades i år är att belöna ägarkunder för långvariga kundrelationer. Under början av året har Fennia betalat cirka 26,5 miljoner euro i Rabatt för kundåren till kunderna.

– Som en central aktör är det ytterst viktigt för oss att uppmärksamma våra kunder, det vill säga våra ägare. Rabatten för kundåren innebär att våra ägarkunder får en rabatt på frivilliga försäkringar som startar från och med i år. Rabatten växer i takt med kundrelationens längd. Rabatten för kundåren är ett sätt att visa våra ägarkunder att det finns ekonomiska fördelar med långvariga kundrelationer och långvarigt ägarskap, förklarar Manninen.

Rabatten för kundåren är unik i Finland. Vanligen ges kundrabatter endast till privatpersoner och de grundar sig på att samla bonus eller poäng.

– Eftersom vi är ett bolag grundat av företagare är det viktigt för oss att också företagskunder omfattas av rabatten. Rabatten för kundåren fastställs enligt kundrelationens längd. Båda dessa egenskaper är exceptionella, betonar Manninen.

Enligt Manninen har antalet företagskunder hos Fennia utvecklats positivt under våren. Antalet privatkunder minskade däremot något.

– Kundupplevelsen är kärnan i vår verksamhet och vi är fast beslutna att utveckla lösningar som ger våra kunder värde. Rabatten för kundåren har bidragit till att minska kundbortfallet och förlänga våra kundrelationer, säger Manninen.

– Under 2024 har vi också förnyat hur vi mäter och analyserar vår kundupplevelse för att bättre kunna lyssna på våra ägarkunders feedback. Vårt mål är att förstå hur våra kunder uppfattar oss. Samtidigt vill vi vara säkra på att vi rör oss i rätt riktning, fortsätter Manninen.

Höga ersättningskostnader på grund av utmanande väderförhållanden, investeringar i teknik ökade driftskostnaderna

Ersättningskostnaderna har sjunkit jämfört med samma period förra året, men är fortfarande höga. Detta beror främst på den stränga kylan i januari och de utmanande väderförhållandena i april som orsakade många egendoms- och fordonsskador.

Sjukkostnadsförsäkringarna har ersatt betydligt mer vårdkostnader än tidigare. Utvecklingen har varit likartad inom hela sektorn.

– Sjukkostnadsförsäkringen har stadigt ökat i popularitet. Samtidigt blir det allt vanligare med försäkringar och priserna på bland annat hälsovårdstjänster har stigit snabbt. Detta förklarar delvis de ökade ersättningskostnaderna från personförsäkringar.

Fennias driftskostnader återspeglar starkt satsningen på en förnyelse av affärsverksamheten och IT-systemen.

– Vår systemreform är unik sett till storleken och de tekniska valen och kommer att pågå under flera år. Vårt mål är att långsiktigt utveckla våra tjänster och system för att bättre möta våra kunders behov. Vi tror att vi under projektets gång också kommer att kunna dra stor nytta av den snabba utvecklingen av artificiell intelligens till förmån för våra ägarkunder, säger Manninen.

Företagsförvärv stärker livförsäkringsverksamheten

Fennias dotterbolag Försäkringsaktiebolaget Fennia Liv har fortsatt sin positiva utveckling med en betydande ökning av premieintäkterna, främst tack vare nya distributionskanaler.

Fennia Liv har tecknat ett avtal om förvärv av Handelsbankens livförsäkringsverksamhet inklusive placerings-, pensions- och låneskyddsförsäkringar. Köpet torde kunna genomföras i slutet av 2024.

– Förvärvet av Handelsbankens livförsäkringsverksamhet stärker vår livförsäkringsverksamhets tillväxt, vilket hjälper oss att utveckla vår verksamhet och våra tjänster till kunderna, säger Manninen.

Aktieplaceringar gav gott resultat

Utvecklingen på aktiemarknaderna var stark under årets första hälft och avspeglades positivt på aktieplaceringarna i Fennias portfölj.

Å andra sidan gick centralbankernas förväntade räntesänkningar bakåt på marknaderna, vilket gav ett måttligt resultat av ränteplaceringarna.

Som en del av Fennias strategi för balanshantering har båda bolagens ränterisk för pensionsansvar säkrats helt och hållet, vilket tryggar bolagens solvens i händelse av fluktuationer i marknadsräntorna och sjunkande räntor.

Ansvar är en väsentlig del av Fennias strategi

Huvudteman i Fennias nya ansvarsprogram är klimat och miljö, personal, Fennia för företagare och ägarkunder samt företagskultur och förvaltning. Ett ansvarsprogram är ett konkret sätt att integrera ansvar i företagets strategi och verksamhet.

– För oss innebär ansvar att vi driver vår verksamhet ärligt, rättvist, professionellt, omsorgsfullt och i våra kunders bästa intresse. Rättvisa och skäliga ersättningsbeslut ligger i alla våra kunders gemensamma intresse, säger Manninen.

Ansvarsåtgärderna fokuserar på hållbarhetsfrågor som Fennia påverkar mest genom sin verksamhet, samt på de frågor som påverkar Fennias finansiella utveckling.

– Även om vi i allt högre grad omfattas av hållbarhetsreglering är ansvar inte bara ett regelrätt krav, utan framför allt ett gemensamt ansvar för en mer hållbar framtid. Med en ansvarsfull verksamhet säkerställer vi att vi kan fortsätta bedriva verksamhet i framtiden, fortsätter Manninen.

Vår samhällsansvarsrapport för 2023 som publicerades i juni beskriver Fennias ansvarsfulla och hållbara affärsverksamhet.

Hanna Hartikainen ny verkställande direktör för Fennia från och med 1.3.2025

Fennias verkställande direktör Tomi Yli-Kyyny gick i pension i maj och Hanna Hartikainen valdes till ny verkställande direktör. Hon börjar på Fennia senast 1.3.2025. Tills Hartikainen tillträder sin tjänst leds Fennia av Mika Manninen, tillförordnad verkställande direktör och CFO.

Hartikainen övergår till Fennia från uppgiften som verkställande direktör för LokalTapiola Ömsesidiga Försäkringsbolag. Hartikainen har en mycket omfattande erfarenhet av finans- och försäkringsbranschen, och hon har tidigare arbetat som verkställande direktör för OP-Livförsäkrings Ab och i flera olika ledningsuppgifter bland annat hos Pohjola Försäkring och i Andelsbankscentralen.

Fennias nyckeltal, januari–juni 2024

Fenniakoncernens totalresultat före bokslutsdispositioner och skatter var 37,0 miljoner euro (året innan -10,7 mn euro). Koncernens premieinkomst var 442,9 miljoner euro (384,8 mn euro) och omsättning 558,0 miljoner euro (446,4 mn euro).

Skadeförsäkringsverksamhetens resultat före bokslutsdispositioner och skatter var 26,9 miljoner euro (-17,6 mn euro). Resultatet påverkas positivt av förändringen i utjämningsbeloppet på 60,0 mn euro (19,0 mn euro). Skadeförsäkringsbolagets premieintäkter sjönk till 208,7 miljoner euro (233,4 mn euro) inklusive Rabatten för kundårens inverkan på 26,5 miljoner euro, och skadekostnaden var 221,6 miljoner euro (225,3 mn euro).

Livförsäkringsverksamhetens resultat före bokslutsdispositioner och skatter var 10,1 miljoner euro (6,9 mn euro). Premieinkomsten efter återförsäkrarnas andel ökade till 136,4 miljoner euro (55,8 mn euro). Utbetalda ersättningar ökade till 73,5 miljoner euro (57,8 mn euro).

Fennias riskprocent exklusive Rabatten för kundåren var i juni 81,5 % (84,9 %). Med beaktande av Rabatten för kundåren var riskprocenten 91,9 % (84,9 %).

Nettointäkterna av placeringsverksamheten inom koncernen uppgick till 112,8 miljoner euro (60,4 mn euro), inbegripet intäkter av fondförsäkringar. Nettointäkterna av placeringsverksamheten inom koncernen exklusive fondförsäkringar uppgick till 55,1 miljoner euro (16,4 mn euro).

Enligt preliminära beräkningar var koncernens solvensställning trots nedgången fortfarande stark och låg vid slutet av året på 187,5 procent (198,1 %).

Fennias koncernresultatanalys och nyckeltal (pdf)

Hjälpte det här dig?

Dela