Mobilservice – ersätter garantin eller försäkringen?
16.1.2019
Mobiltelefoner och mobila enheter är väldigt skadebenägna. Tillverkarens garanti täcker ett flertal fel, men ägaren står t.ex. för lagning av skador till följd av att man tappat apparaten. Man glömmer lätt att hemförsäkringen, som nästan alla hushåll har, kan ersätta servicen av en skadad mobil. Också reseförsäkringen kan ersätta en telefon som gått sönder på resan.
När det uppstår fel på mobilen utan en yttre orsak gäller i regel tillverkarens garanti. Förutsättningen för garantiservice är dock att garantin gäller och att garantin vid servicen konstateras täcka felet.
Mekaniska fel till följd av att du tappat mobilen omfattas däremot inte av garantin. Fukt i en icke-vattentålig mobil kan leda till att garantin blir ogiltig, något som kan komma som en överraskning för kunden. Du behöver inte tappa mobilen i sjön eller toastolen för att en fuktskada ska uppstå, utan det kan räcka med regn och svett för att mobilens känsliga delar skadas.
Om tillverkarens garanti inte täcker servicen, är det möjligt att hemförsäkringen gör det. Mobila enheter räknas som hemlösöre, så en omfattande hemförsäkring omfattar hushållens mobiltelefoner. Om mobilen går sönder på resan och du har en resgodsförsäkring, kan den skadade mobilen ersättas från reseförsäkringen
Vem ersätter, tillverkaren eller försäkringen?
Notera att de beskrivna fallen i tabellen bara är exempel och att beslut om garantin gäller eller inte alltid fattas från fall till fall.
Hur ska jag gå till väga om min mobil går sönder?
Hos vår skadetjänst för mobilapparater får du med ett samtal veta om skadan kan ersättas, om du får penningersättning, om mobilen kan lagas eller om du får en ny motsvarande enhet. Du kan även anmäla skadan på en elektronisk blankett.
Läs mer
Hjälpte det här dig?
Dela