Puhelimen huolto - takuun vai vakuutuksen piikkiin?
16.1.2019
Puhelimet ja muut mobiililaitteet ovat hyvin tapaturma-alttiita laitteita. Monet viat menevät laitevalmistajan takuun piikkiin, mutta esimerkiksi putoamisesta aiheutuvan vian korjaaminen jää laitteen omistajan maksettavaksi. Helposti unohtuu, että lähes jokaisella kotitaloudella oleva kotivakuutus voi korvata rikkoontuneen puhelimen huollon. Myös matkavakuutus voi korvata reissussa rähjääntyneen puhelimen.
Kun puhelimeen ilmaantuu vika ilman ulkoista syytä, huolto menee yleensä valmistajan takuuseen. Takuuhuollon edellytyksenä toki on se, että laitteen takuu on voimassa ja vika todetaan huollossa takuunalaiseksi.
Mekaaniset, kuten puhelimen putoamisesta aiheutuneet, viat eivät sen sijaan ole takuunalaisia. Takuun voi purkaa myös ei-vedenkestävästä puhelimesta löytynyt kosteus, joka tulee asiakkaalle toisinaan yllätyksenä. Kosteusvaurion syntyyn kun ei aina tarvita puhelimen putoamista järveen tai sen uittamista vessanpöntössä, vaan sade tai hiki saattaa riittää vaurioittamaan puhelimen herkkiä osia.
Jos laitteen korjaus ei mene laitevalmistajan takuuseen, se on mahdollista laittaa kotivakuutukseen. Mobiililaitteet lasketaan kodin irtaimistoon, joten laaja kotivakuutus kattaa myös talouden puhelimet. Jos puhelin hajoaa matkalla ja sinulla on matkatavaravakuutus, voidaan hajonnut puhelin korvata myös matkavakuutuksesta.
Kumpi korvaa, valmistaja vai vakuutus?
Huomioi, että taulukossa kuvatut tilanteet ovat vain esimerkkejä ja päätökset vian takuunalaisuudesta tehdään aina tapauskohtaisesti.
Miten toimin, jos puhelimeni rikkoutui?
Mobiililaitevahinkopalvelustamme saat yhdellä puhelulla tiedon siitä, onko vahinko korvattava sekä maksetaanko puhelimestasi rahakorvaus, korjataanko se vai saatko uuden vastaavan laitteen rikkoutuneen tilalle. Voit ilmoittaa vahingosta myös sähköisellä lomakkeella.
Lue lisää
Auttoiko tämä sinua?
Jaa