
Fennias långvariga ägarkunder belönas med Rabatt för kundåren – Hanna Hartikainen tillträdde som ny verkställande direktör
28.3.2025
Fennia fortsätter målmedvetet att genomföra sin strategi: bolaget utvecklar kund- och medarbetarupplevelsen och satsar på att utveckla affärsverksamheten. Rabatten för kundåren lanserades förra året och den har tagits emot väl av ägarkunderna. De utmanande vinterförhållandena i början av året återspeglades i antalet skador som ersattes. Hanna Hartikainen tillträdde som verkställande direktör i början av mars 2025.
Verksamhetsmiljö
Ojämn tillväxt i världsekonomin, utmaningar i Europa
År 2024 visade sig bli ett bättre år för världsekonomins tillväxt än beräknat och den förväntade recessionen uteblev. Tillväxten har dock varit ojämnt fördelad mellan olika områden.
I USA har den privata konsumtionen varit fortsatt stark och arbetsmarknaden har visat motståndskraft trots viss svaghet under sensommaren. Detta har legat till grund för en stadig ekonomisk tillväxt, även om den dämpade inflationen inte har varit helt linjär. Kinas tillväxt är fortsatt globalt betydande, men ekonomiska utmaningar som skuldkrisen i fastighetssektorn och det svaga konsumentförtroendet tynger tillväxten. Den kinesiska regeringen har meddelat om nya stödåtgärder som väntas stabilisera de globala tillväxtutsikterna, även om något stort tillväxtsprång inte är i sikte.
I Europa är tillväxten fortfarande nära noll och särskilt de största ekonomierna, Tyskland och Frankrike, kämpar med strukturella och politiska utmaningar. I Tyskland bromsas den ekonomiska återhämtningen av svårigheter inom exportindustrin och i Frankrike bidrar den politiska osäkerheten till att öka riskerna. Även EU:s investeringar i den gröna omställningen har stött på finansieringsutmaningar, vilket kan hämma utvecklingen av hållbar tillväxt.
Den dämpade inflationen och eventuella räntesänkningar under 2024 kan stödja konsumenternas förtroende och de ekonomiska utsikterna. Centralbanker som FED i USA och Europeiska centralbanken är dock försiktiga med att sänka räntorna, eftersom fluktuationer i energi- och råvarupriserna kan leda till att inflationen åter accelererar.
Geopolitiska risker fortsätter att överskugga världsekonomin. Kriget i Ukraina har gått in på sitt fjärde år, spänningarna i Mellanöstern har ökat och situationen i Taiwan har hamnat i centrum på den globala riskkartan. Hittills har effekterna av dessa händelser på placeringsmarknaden varit begränsade, men osäkerheten kommer att fortsätta under resten av året.
Under 2024 såg vi dessutom återigen kraftiga extrema väderfenomen, som förstärker effekterna av den globala uppvärmningen. Hållbarhetsteman och ansvarsfulla investeringar kommer i allt högre grad att påverka placeringsmarknaden i takt med att företag och investerare allokerar kapital till mer energieffektiva och hållbara lösningar.
– Trots de ekonomiska osäkerhetsfaktorerna har den övergripande utvecklingen under 2024 varit stabilare än väntat, men de regionala skillnaderna är stora, säger Fennias ekonomidirektör Mika Manninen.
Finlands ekonomi växer försiktigt
År 2024 var en period av långsam återhämtning för den finska ekonomin. Även om konsumenternas köpkraft stärktes i takt med att Europeiska centralbanken sänkte styrräntorna efter att inflationen dämpats, var den privata konsumtionen fortsatt trög. Osäkerheten om framtiden har gjort privathushållen försiktiga och särskilt sysselsättningsutsikterna har försämrats, vilket har begränsat den ekonomiska återhämtningen.
Företagens investeringar minskade också betydligt. Byggbranschen har drabbats särskilt hårt av den svaga efterfrågan och höga räntenivån, men utvecklingen har varit trög även i många andra branscher. Investeringsviljan inom industrin och servicebranschen har varit försiktig och osäkerheten kring exportefterfrågan har dämpat tillväxten.
Framtidsutsikterna är dock försiktigt positiva.
– I dagsläget ser det ut som att den finska ekonomin är på väg mot en försiktig tillväxt 2025. Inflationen avtar och de sjunkande räntorna stöder konsumenternas köpkraft. Samtidigt kan återhämtningen i världsekonomin öka exportefterfrågan, vilket också skulle stimulera företagens investeringsvilja. Anpassningsåtgärderna inom den offentliga ekonomin och skattehöjningarna kan dock begränsa tillväxten och återhämtningen lär bli måttlig, säger Manninen.
Fennias resultat rimligt – bolaget utvecklas med fokus på kund- och personalupplevelsen
Inom Fennias skadeförsäkringsverksamhet sjönk premieintäkterna jämfört med föregående år på grund av Rabatterna för kundåren. De utmanande väderförhållandena i början av året resulterade i många olycksfall samt skador på fordon och egendom. Livförsäkringsresultatet förbättrades jämfört med förra året och premieintäkterna ökade betydligt. Fennias placeringsverksamhet var mycket framgångsrik och koncernens solvens förblev stark.
Rabatt för kundåren belönar långvariga kundrelationer
Fennias försäkringspremier steg något jämfört med föregående år, innan Rabatten för kundåren till ägarkunderna beaktats. År 2024 gav Fennia sina kunder 41,5 miljoner euro i Rabatt för kundåren som lanserades i början av förra året.
– Rabatten för kundåren är vårt sätt att belöna våra lojala kunder för långa kundrelationer. Vårt mål är att genom Rabatten för kundåren dela den ekonomiska avkastning som vår verksamhet genererar med våra ägarkunder, säger Fennias verkställande direktör Hanna Hartikainen, som tillträdde sin nya tjänst i början av mars 2025.
Som ett resultat av Rabatten för kundåren, ett aktivt kundarbete och verksamhetsutvecklingen ökade antalet företagskunder markant under 2024. Fennia gjorde särskilt bra ifrån sig inom arbetsolycksfallsförsäkring, som kan betraktas som ett av de viktigaste måtten på konkurrenskraften inom företagsförsäkring. Bland privathushållskunder började antalet kunder att öka under året.
– Kundupplevelsen står i centrum för vår verksamhet och vårt mål är att våra tjänster och produkter ska vara tydliga, enkla och smidiga. För oss är det viktigt att försäkringen motsvarar kundernas behov och att kunderna förstår innehållet i sin försäkring, säger Hartikainen.
Ärendehanteringen har generellt sett varit smidig under föregående år. Fennia har förnyat sitt sätt att mäta och analysera kundupplevelsen för attbättre kunna lyssna på ägarkundernas feedback.
‒ Vårt mål är att förstå hur våra kunder uppfattar oss. Samtidigt vill vi vara säkra på att vi rör oss i rätt riktning.
Hartikainen påpekar att en utmärkt kundupplevelse alltid börjar meden yrkeskunnig och motiverad personal. Förutom kundupplevelsen står även utvecklingen av personalupplevelsen i centrum för verksamheten.
‒ Vårt mål är att bygga upp en kultur som präglas av balans mellan arbete och fritid under en konsekvent ledning och där var och en kan utveckla sin kompetens genom kontinuerligt lärande. I framtiden kommer vi att utföra smidigt och meningsfullt expertarbete med stöd av ny teknik, fortsätter Hartikainen.
Ersättningskostnaderna påverkades av de utmanande väderförhållandena i början av året
Fennias ersättningskostnader påverkades särskilt av de utmanande väderförhållandena i början av året, som orsakade exceptionellt många olycksfall samt egendoms- och fordonsskador.
– Början av året var exceptionell ur ett historiskt perspektiv, men i takt med att klimatförändringarna fortskrider kan detta vara ett nytt normaltillstånd när det gäller väderförhållanden. Under andra halvåret 2024 normaliserades skadeutvecklingen och var i linje med våra prognoser, säger Hartikainen.
Även sjukkostnadsförsäkringarna har ersatt betydligt mer vårdkostnader än tidigare.
Enligt Hartikainen har sjukkostnadsförsäkringar ökat i popularitet och används i allt större utsträckning, samtidigt som priserna på bland annat hälsovårdstjänster har stigit snabbt. Detta förklarar delvis de ökade ersättningskostnaderna från personförsäkringar. Totalt sett minskade dock ersättningskostnaderna jämfört med föregående år.
Fennias driftskostnader återspeglar starkt satsningen på att utveckla affärsverksamheten och IT-systemen.
– Förnyelsen av systemenkommer att ta flera år att genomföra. Vårt mål är att utvecklas för att bättre kunna möta behoven hos våra kunder och vår personal, säger Hartikainen.
Livförsäkringsverksamheten fortsatte sin positiva utveckling
Fennias dotterbolag Försäkringsaktiebolaget Fennia Liv fortsatte sin positiva utveckling förra året med en betydande ökning av premieintäkterna. Fennia Liv köpte Handelsbankens livförsäkringsverksamhet inklusive placerings-, pensions- och låneskyddsförsäkringar. Affären slutfördes i början av december.
– Förvärvet av Handelsbankens livförsäkringsverksamhet har stärkt vår livförsäkringsverksamhets tillväxt, vilket hjälper oss att utveckla vår verksamhet och våra tjänster till kunderna, säger Hartikainen.
Ett utmärkt placeringsår
Sammantaget hade Fennia ett utmärkt placeringsår. Framför allt aktieplaceringarna gav ett gott resultat och aktiemarknaden, med amerikanska bolag i spetsen, steg under större delen av året.
Även Fennias ränteplaceringar gav ett positivt resultat trots att räntorna steg mot slutet av året, vilket ytterligare stödde avkastningen på Fennias placeringsportfölj. Fastighetsplaceringarna gav däremot en negativ avkastning eftersom vissa objekt skrevs ned, vilket återspeglar den svaga fastighetsmarknaden.
Ränterisken för ansvarsskulden hos Fenniakoncernens bolag har skyddats under hela året, vilket innebär att ränterörelsernas inverkan på Fennias resultat och solvens har varit begränsad.
Ansvarsfullhet är kärnan i Fennias strategi
Fennia har i samband med sin verksamhetsberättelse och sitt bokslut publicerat en hållbarhetsrapport som verifierats i enlighet med EU:s direktiv om hållbarhetsrapportering (CSRD). Fennia är ett av de första europeiska företagen som rapporterar om sitt ansvarsarbete i enlighet med den nya regleringen av hållbarhetsrapportering.
Under 2024 har Fennia gjort betydande framsteg i utvecklingen av sitt ansvarsarbete. Ett ansvarsprogram med mål och mått har definierats, med hänsyn till de hållbarhetsfrågor som är väsentliga för verksamheten, och åtgärder för att uppnå målen har inletts. I detta ingår att fastställa utsläppsminskningsmål för Fennias egen verksamhet i enlighet med Parisavtalet. Utsläppsminskningsmål fastställdes också för Fennias placeringsverksamhet.
– Vår vision är att vara ett ansvarsfullt Fennia med stor dragningskraft och därför är ansvarsfullhet ett av de viktigaste fokusområdena i vår strategi. Förra året fokuserade vi på att utveckla ansvarsarbetet ur ett strategiskt och affärsmässigt perspektiv samt att ta fram en hållbarhetsrapport som uppfyller regleringen. Att förbättra personal- och kundupplevelsen är också centralt i vårt ansvarsarbete. Ansvarsprogrammet med mål är ett bevis på vårt engagemang för en ansvarsfull verksamhet även i framtiden, säger Hartikainen.
Hanna Hartikainen började som verkställande direktör för Fennia
Hartikainen tillträdde som Fennias nya verkställande direktör i början av mars. Manninen, tjänsteförrättande verkställande direktör, fortsätter som ekonomidirektör (CFO) och ställföreträdare för verkställande direktören.
Hartikainen har en mycket omfattande erfarenhet av finans- och försäkringsbranschen. Hon har tidigare arbetat som verkställande direktör för skadeförsäkringsbolaget LokalTapiola och för OP-Livförsäkrings Ab och i många andra olika ledningsuppgifter.
Utöver sin gedigna försäkringskompetens har hon särskilt erfarenhet av förändringsledning.
– Vår mission på Fennia är att verka för liv och företagande. Som en central aktör är det ytterst viktigt för oss att uppmärksamma våra kunder, det vill säga våra ägare, säger Hartikainen.
– Jag vill tacka Mika Manninen för hans utmärkta och föredömliga ledarskap. Fennia är i gott skick och vi utvecklas kontinuerligt för att bättre kunna tillgodose våra ägarkunders behov och önskemål i framtiden, fortsätter hon.
Bilagor
Fennias verksamhetsberättelse, hållbarhetsrapport och bokslut 2024 (PDF)
Fennia Livs verksamhetsberättelse och bokslut 2024 (PDF)
Mer information
Hanna Hartikainen
verkställande direktör
hanna.hartikainen@fennia.fi
Mika Manninen
CFO, verkställande direktörens ställföreträdare
mika.manninen@fennia.fi
Kommunikationsenhet
viestinta@fennia.fi
https://www.fennia.fi/medietjanster
Fennia - för företagande och liv
Fennia är ett kundägt finländskt skadeförsäkringsbolag med starka rötter och lång erfarenhet av försäkringsverksamhet. Vi har förändrat oss och anpassat oss många gånger under vår 140-åriga historia. Våra tjänster genomförs av Ömsesidiga försäkringsbolaget Fennia som specialiserat sig på skadeförsäkring och Fennia Liv som erbjuder frivilliga liv-, pensions- och sparförsäkringar. Vi är totalt kring 1 200 Fenniaanställda och vi arbetar runt om i Finland.
Hjälpte det här dig?
Dela