Gå till innehållet
Glada människor i soffan.

Fenniakoncernens premieinkomst ökade – Resan mot den bästa kundupplevelsen i branschen fortsätter

18.3.2022

Resultatet för Fenniakoncernen låg på samma nivå som året innan. Koncernen fortsätter att bygga Framtidens Fennia med visionen att ge branschens bästa kundupplevelse.

Fenniakoncernens totalresultat före bokslutsdispositioner och skatter var 108,8 miljoner euro (2020: 116,7 mn euro). Koncernens premieinkomst var 659,9 miljoner euro (630,5 mn euro) och omsättning 966,3 miljoner euro (760,0 mn euro). Kapitaltäckningsgraden (SCR) är fortsättningsvis stark, 225,4 procent (223,9 %).

– Med detta resultat är det bra att fortsätta programmet Framtidens Fennia med branschens bästa kundupplevelse som mål. Vi utvecklar bland annat våra digitala tjänster och satsar på vårt varumärke, vår kultur och genom dem på kundupplevelsen, säger Fennias koncernchef Antti Kuljukka.

– Det gläder mig alldeles särskilt att vi, trots coronapandemin, har kunnat bibehålla vår service på god nivå. På så sätt kan vi säkra våra kunders ekonomiska trygghet, fortsätter Kuljukka.

Skadeförsäkringsrörelsens resultat före bokslutsdispositioner och skatter var 84,8 miljoner euro (97,5 mn euro). Skadeförsäkringsbolagets premieintäkter ökade till 491,6 miljoner euro (459,9 mn euro) och skadekostnaden ökade till 355,6 miljoner euro (286,5 mn euro).

Livförsäkringsverksamhetens resultat före bokslutsdispositioner och skatter var 29,4 miljoner euro (18,5 mn euro). Premieinkomsten ökade till 169,6 miljoner euro (160,9 mn euro) och bolagets alla produktområden (liv-, pensions- och placeringsförsäkringar) utvecklades positivt. Beloppet för utbetalda ersättningar var på en rimlig nivå, 106,5 miljoner euro (105,7 mn euro).

Totalresultatet för koncernens placeringsverksamhet förbättrades betydligt i förhållande till jämförelseåret. Nettointäkterna av placeringsverksamheten inom koncernen uppgick till 294,6 miljoner euro (125,2 mn euro), inbegripet intäkter av fondplaceringar. Nettointäkterna av placeringsverksamheten inom koncernen exklusive fondplaceringar uppgick till 87,0 miljoner euro (57,2 mn euro).

Framtidens Fennia siktar på den bästa kundupplevelsen i branschen

Fennias mångåriga förnyelseprojekt Framtidens Fennia betonar också utveckling av en digital kundupplevelse allt mer.

– Digitaliseringen förändrar vårt sätt att uträtta ärenden, vilket har betonats ytterligare under pandemin. Förändringen påverkar också försäkringsbranschen och våra kunders förväntningar på god service, säger Kuljukka.

– EPSI Ratings undersökning Försäkring 2021 visar att vi har de nöjdaste företagskunderna i försäkringsbranschen redan för tredje året i rad, så vi är på rätt väg. Vårt mål är att vara ett försäkringsbolag som är lätt att förstå och som i framtiden ger den mest förutseende och omtänksamma kundrelationen och kundupplevelsen samt erbjuder utmärkta digitala tjänster.
Fennia har börjat bygga upp den bästa kundupplevelsen i branschen i samarbete med Salesforce och Accenture. Det tar flera år att bygga upp affärsverksamhets- och systemhelheten.

– Den nya systemhelheten byggs från noll och systemet som vi har valt är mer flexibelt och anpassningsbart än ett traditionellt försäkringssystem, vilket ger oss bättre förutsättningar att skapa den bästa kundupplevelsen i branschen, säger Kuljukka.

– En teknisk ändring ensam räcker naturligtvis inte, utan vi behöver samtidigt satsa på personalens kompetens och vår kultur.

Tomi Yli-Kyyny börjar som verkställande direktör för Fennia i vår

Fennia får en ny verkställande direktör i vår när Antti Kuljukka avgår. Kuljukka har varit verkställande direktör för koncernen i närmare 20 år. Diplomingenjör Tomi Yli-Kyyny, som återgår till försäkringsbranschen, har utsetts till ny verkställande direktör. Han tillträder tjänsten i vår.

Yli-Kyyny kommer från Caruna Networks och har mer än 20 års erfarenhet av ledningsuppgifter i försäkringsbranschen. Dessutom var han medlem i Fennias styrelse under 2019–2021.

Bilagor

Fenniakoncernens årsredovisning och bokslut (pdf)

Fennia Livs årsredovisning och bokslut 2021 (pdf)

Mer information

Antti Kuljukka
koncernchef
antti.kuljukka@fennia.fi

Mika Manninen
koncernens ekonomidirektör
mika.manninen@fennia.fi

Fennia– för företagande och liv

Försäkring betyder att man gör sig redo för framtida möjligheter. Vi på Fennia erbjuder tjänster inom skade-, liv-, pensions- och sparförsäkring. Vi vill av hela vårt hjärta göra det möjligt för dig att pröva och vara företagsam. Du utvecklas, och vi med dig.

Hjälpte det här dig?

Dela