Fennia planerar omstrukturering och effektivisering av verksamheten för en förbättrad kundupplevelse och ökad lönsamhet
11.10.2021
Fennia inleder samarbetsförhandlingar som omfattar ungefär 530 anställda inom olika delar av skadeförsäkringsverksamheten. Planen är att omstrukturera och effektivisera verksamheten för att förbättra kundupplevelsen och öka lönsamheten.
– Vi befinner oss på en intressant men samtidigt utmanande förändringsresa. Våra kunder förväntar sig allt fler digitala försäkringstjänster i realtid och att tillgodose dessa önskemål är en del av Framtidens Fennia. Vi utvecklar nya tjänster och genomför några av de största investeringarna i bolagets historia. Samtidigt måste vi värna om bolagets lönsamhet, säger Antti Huhtala, som är operativ direktör för Fennias skadeförsäkringsverksamhet.
För att uppnå sina mål planerar Fennia effektiviseringsåtgärder som kommer att minska kostnaderna och samtidigt resultera i bättre tjänster för kunderna. Dessa förändringar skulle på lång sikt bidra till en mer lönsam och effektivt ledd verksamhet för Fennia, vilket även ligger i ägarkundernas intresse.
En ett led i den planerade förändringen är en eventuell omorganisering av kundtjänsten. Antalet kundbesök på kontoren har minskat avsevärt under åren då allt fler kunder övergått till digitala kanaler. Fennia vill tillmötesgå kundernas förändrade behov och i fortsättningen erbjuda bättre tjänster i de kanaler som kunderna använder.
– Högklassig personlig betjäning är även fortsättningsvis viktig för oss och kommer framöver att alltmer erbjudas via digitala kanaler. Satsningar på dessa kanaler och ett helt nytt försäkringssystem ingår i det fleråriga förändringsprogrammet. Samtidigt kan vi förbättra kundupplevelsen genom att omstrukturera kundtjänstens verksamhet och koncentrera vår personal på de kanaler där våra kunder finns, berättar Huhtala.
De planerade åtgärderna kan om de genomförs leda till personalminskningar eller väsentliga anställningsförändringar som högst omfattar 137 personer. Eventuella personalminskningar begränsas genom omplacering till nya uppgifter och roller. De slutgiltiga konsekvenserna för personalen fastställs efter förhandlingarna.