Gå till innehållet

Fennia och HelsingforsMission har samarbetat i 20 år för att minska ensamheten

14.11.2024

HelsingforsMissions volontärer och yrkesverksamma stöder och hjälper årligen tiotusentals äldre, unga, vuxna, barnfamiljer och specialgrupper. Organisationens julkampanj belyser de svåra känslor som är förknippade med julen och samlar in medel för att minska ensamheten.

Med cirka hundra yrkesverksamma och nästan tusen volontärer har organisationen minskat ensamheten i Finland redan under tre decennier. Med hjälp av HelsingforsMission uppnådde vi mellan januari och september i år över 80 000 möten för att minska ensamheten. Samarbetet mellan Fennia och HelsingforsMission inleddes för redan 20 år sedan.

– Det är naturligt för oss att samarbeta med en organisation som minskar ensamheten, en av våra värderingar är ju Tillsammans, säger Anne Perälä, kommunikationsdirektör på Fennia, om bakgrunden till samarbetet.

Politiskt och religiöst obundna HelsingforsMissions uppgift är att minska ensamheten och öka välmåendet bland barnfamiljer, unga, seniorer och specialgrupper.

Volontärerna är hjärtat i HelsingforsMissions verksamhet. Värdet av volontärarbete i Finland är nästan 3,2 miljarder euro per år. Forskning visar att volontärarbete ökar välbefinnandet hos dem som utför det och fungerar som en förebyggande faktor, till exempel genom att öka upplevelsen av delaktighet för människor som riskerar att marginaliseras. I enkäten om volontärarbete uppskattade upp till 88 procent av volontärerna att deras välmående förbättrades under volontärverksamheten och 81 procent rekommenderade verksamheten för alla som vill bli volontärer.

Under 2024 har man fått hjälp av HelsingforsMission genom mer än 80 000 möten runtom i landet för att minska ensamheten. 89 procent av mötena ägde rum med kundmålgrupper och 11 procent är samhällsengagemang.

Till exempel vid krisjouren för unga har över 22 000 möten ägt rum i år. De främsta orsakerna till att unga kommer till mötena är kriser och psykiska symtom, relationsproblem och ensamhet, svårigheter att klara av vardagen och brist på meningsfulla aktiviteter.

– Företagens sociala ansvar och ekonomiska stöd är oerhört viktiga för vårt arbete och gör det möjligt för oss att fortsätta arbetet, även i framtiden. Vi tackar Fennia hjärtligt för det mångåriga och effektiva partnerskapet för att minska ensamheten, säger Hanna Koskenkangas, kommunikations- och finansieringschef vid HelsingforsMission.

HelsingforsMissions julinsamling påminner om ensamheten under julen

För många är julen den mest ensamma tiden på året. HelsingforsMissions julkampanj belyser de svåra känslor som är förknippade med julen och samlar in medel för att minska ensamheten.

– För en del är julen årets höjdpunkt, för andra utlöser den ångest redan under hösten. Det kan kännas som att julen är en tid då alla andra firar med sina nära och kära, medan man själv inte har någon. Detta förstärker upplevelsen av utanförskap och ensamhet, säger Koskenkangas.

HelsingforsMissions julkampanj skildrar julen som den är för alltför många – ensam. Kampanjen får oss att reflektera över hur privilegierade de är som har nära och kära i sin närhet. Samtidigt ger kampanjen hopp till dem som upplever ensamhet: det finns hjälp att få, även på julafton.

– Julkampanjen samlar in medel till arbetet med att minska ensamheten. Behovet av donationer är större än någonsin. Krigsnyheterna och den instabila ekonomiska och globala situationen har ökat oron och känslan av ensamhet, och allt fler söker hjälp hos HelsingforsMissions tjänster med låg tröskel, säger Koskenkangas.

Hjälpte det här dig?

Dela