
Fennia och Danske Bank fördjupar sitt samarbete – nya förmåner för privatkunder
27.3.2025
Ömsesidiga Försäkringsbolaget Fennia och Danske Bank Finland fördjupar sitt långvariga samarbete. Fennias och Danske Banks kunder får utöver de nuvarande försäkringsrelaterade förmånerna även förmåner för banktjänster.
Fennia och Danske Bank har samarbetat sedan 2014. Nu fördjupas samarbetet i takt med att förmånspaketet växer. Målet är att bemöta kunderna på ett heltäckande sätt och smidigt hänvisa dem till de tjänster som de behöver.
– Fennias verksamhetsprincip är ömsesidighet, det vill säga kunden är vår ägare. Genom samarbetet vill vi skapa värde för våra ägarkunder genom att informera dem om förmånerna och vid behov hänvisa dem till banktjänsterna. Danske Bank är Fennias långsiktiga och strategiska partner för banktjänster, säger Sami Jormalainen, direktör för kundrelationer på Fennia.
Bankärenden hanteras även fortsättningsvis av banken och försäkringsärenden av försäkringsbolaget, men i kundkontakterna fördjupas kundens kunskaper även om samarbetspartnerns förmåner och tjänster.
– Fennia utvecklar sin verksamhet med fokus på kundupplevelsen. Jag tror att samarbetet kan göra oss ännu mer betydelsefulla för våra kunder och därmed förbättra kundupplevelsen, tillägger Jormalainen.
Samarbetet fokuserar på att möta kundens behov som en helhet och på att smidigt hänvisa kunden till rätt tjänster.
– Vi är mycket glada över att få fördjupa vårt strategiska samarbete med Fennia, som gör det möjligt att erbjuda våra kunder en mer övergripande och personlig service. Danske Bank och Fennia är involverade i många av de stora händelserna i livet där rätt slags råd och lösningar ger ekonomisk sinnesfrid”, säger Jens Wiklund, landsdirektör för Danske Bank Finland.
Fennias och Danske Banks kunder får ett brett förmånspaket
Alla Fennias privatkunder kan få fortlöpande förmåner genom Danske Banks tjänster:
- Förmåner vid lån för bostadslån: ingen expeditionsavgift eller uppläggningsavgift *
- Förmåner på dagliga banktjänster och Premium-tjänster
De kunder som omfattas av Danske Banks Förmånsprogram kan hos Fennia få förmåner på skadeförsäkringar:
- En kontinuerlig rabatt på 15 % på de flesta försäkringarna för hemmet och familjen
- En kontinuerlig rabatt på 15 % för de flesta bilarna på den frivilliga bilförsäkringen (Fenniakasko)
- Danske Banks kunder har en egen VIP-telefonlinje i Fennia för hantering av skador
Utöver de permanenta förmånerna planerar man i samarbete olika kampanjer.
Läs mer om samarbetet* Förmånen gäller endast bostadslån som tagits för köp av egen bostad; inte lån som tagits för fritidsbostad eller investeringsbostad. Förmånen kan inte överföras till lån som redan finns i Danske Bank. Produkten är Bostadslån Stabil. Låne- och amorteringsfria förmåner gäller nya lån. Det här är ingen offert från banken. Lånevillkoren avtalas personligen. Beviljande av lån, kreditkort och amorteringsfrihet förutsätter alltid ett godkänt kreditbeslut. För att fatta ett kreditbeslut kontrollerar Danske Bank kundens personkreditupplysningar hos Suomen Asiakastieto Oy och i det positiva kreditupplysningsregistret.
Exempel på bostadslån: Om kunden tar ett bostadslån på 170 000 euro med en lånetid på 25 år och en 12 månaders Euribor-ränta används som referensränta för lånet, är den totala räntan på lånet 3,031 %. (Den effektiva räntan är enligt konsumentskyddslagen 3,160 %). Det sammanlagda beloppet av krediten och de övriga kreditkostnaderna är 245 675,21 euro, inkl. uppläggningsavgiften 1 020 euro och avgiften för automatisk kontodebitering 2,70 euro/betalningspost. Antalet betalningsposter är 300. Exemplet har beräknats enligt de ränteuppgifter som gällde 2.12.2024.
Hjälpte det här dig?
Dela