Bilvindrutor prövas nu hårt – stenskott inträffar särskilt i mars-april
24.3.2022
Vintern går mot sitt slut med stormsteg. Att snön smälter på vägarna medför också att dubbar och småstenar slungas runt på bilvägarna. Det lönar sig att snabbt reparera stenskott på vindrutor, eftersom de kan utvecklas till sprickor och orsaka ännu större skada.
Enligt Fennias statistik är antalet skador på bilvindrutor störst i mars–april, även om de förekommer året runt. Omkring en tredjedel av Fennias kaskoskador är glasskador, i medeltal flera tiotals per dag.
– Glasskador inträffar i relativt jämn takt varje år och antalet varierar något beroende på i vilket skede snön smälter från vägarna. Om antalet bilar och trafiken ökar, ökar sannolikt även glasskadorna. Det är viktigt att snabbt reparera glasskador eftersom en liten spricka snabbt kan växa till en stor spricka, säger Mikko Pöyhönen som ansvarar för fordonsförsäkrings- och skadeärenden på Fennia.
Mars–april är en typisk tid för sprickor i vindrutor, eftersom snön håller på att smälta särskilt på de livligt trafikerade vägarna i Södra Finland. Dessutom har vinterdäcken ännu inte bytts till sommardäck eftersom väderförhållandena kan variera ordentligt under våren. Därför kan det knäppa till i rutan av dubbar.
Anmälningar om glasskador till Fennia 2020–2021, index (100)=januari
Glasskador inträffar framför allt på våren.
Ett litet stenskott kan orsaka en stor spricka
Många bilförare låter kanske bli att reparera ett stenskott, eftersom de anser att det är en så liten skada. Ett stenskott kan dock växa till en stor spricka i vindrutan och störa körningen.
– Som första hjälpen ska man skydda stenskottet med tejp, så att det hålls rent och är enklare att reparera. Tejp skyddar dock inte vindrutan särskilt länge, så det är ingen riktig reparation.
Pöyhönen påpekar även att ett litet stenskott är enklare och snabbare att reparera än en stor spricka. En verkstad kan eventuellt reparera ett stenskott medan du väntar, medan det kan ta en hel dag att byta ut en vindruta.
Vindrutor ska hållas rena och deras skick ska regelbundet kontrolleras. Stenskott kan även inträffa i glasets kanter, varpå man inte märker dem lika snabbt. Även små sprickor kan växa till stora sprickor.
– Många bilar, såväl nya som lite äldre, har olika sensorer och radarapparater som även ska kalibreras efter att vindrutan har bytts ut. Nya bilars vindrutor kan dessutom gå sönder lättare än tidigare, eftersom de av besparings- och utsläppsorsaker är tunnare, säger Pöyhönen.
Glasskador kan förhindras genom att tänka på det egna beteendet i trafiken
Sprickor i bilvindrutor orsakas främst av dubbar och småstenar som slungas iväg från eller underifrån däcken på bilen som kör framför. När man håller ett tillräckligt säkerhetsavstånd till bilen framför når inte stenar och dubbar fram till vindrutan.
Vid omkörning ska man av samma orsaker svänga tillbaka till den egna filen först när avståndet är tillräckligt.
– En bra tumregel är att svänga tillbaka till den egna filen först när man ser den omkörda bilen i backspegeln. Naturligtvis med beaktande av övrig trafik och bilar som kör i den motsatta riktningen. Att ge akt på andra i trafiken skyddar inte enbart vindrutan, utan ökar generellt säkerheten på vägarna, säger Pöyhönen.
– Även kraftiga inbromsningar och tvära svängar kan medföra att fler dubbar och småstenar slungas iväg. Sådana bör inte enbart undvikas för att skydda vindrutorna utan även för att bevara däckens skick.
Mer information:
Mikko Pöyhönen
Direktör, fordonsförsäkrings- och skadetjänster
mikko.poyhonen@fennia.fi
Tel. 040 653 0950
Fennia – för företagande och liv
Försäkring betyder att du gör dig redo för framtida möjligheter. Vi på Fennia erbjuder tjänster inom skade-, liv-, pensions- och sparförsäkring. Vi vill av hela vårt hjärta göra det möjligt för dig att pröva och vara företagsam. Du utvecklas, och vi med dig.
Hjälpte det här dig?
Dela