Gå till innehållet
Glasskador.

Allt fler vägar i dåligt skick ökar glasskadorna – det lönar sig att reparera stenskott omedelbart

13.3.2024

Vintern går mot sitt slut. När bilvägarnas asfalt blottas under snön slungas inte bara småstenar omkring utan även dubbar som lossnar från bildäcken. Det lönar sig att reparera stenskott i vindrutan så snart som möjligt, eftersom en skadad vindruta kan störa bilens system och utvecklas till större skador. Antalet glasskador kan stiga mer än vanligt i år, eftersom antalet vägar i dåligt skick fortsätter att öka.

Skador på bilars vindrutor förekommer året runt, men enligt Fennias statistik är vindrutorna särskilt utsatta i mars och april. Temperaturväxlingar både ovanför och under nollstrecket och tjälskador sliter på vägytan, vilket gör att småsten lättare lossnar från asfalten. Dessutom lossnar dubbar lättare från slitna vinterdäck.

Det uppstår olika typer av tjälskador varje år och ökningen av antalet vägar i dåligt skick har varit mycket omtalad under de senaste åren. Den gångna vintern har varit snörik men även regnig. Temperaturen rör sig för närvarande på båda sidor om nollstrecket på många platser, vilket ytterligare ökar risken för tjälskador. Detta ökar i sin tur risken för till exempel punktering och glasskador.

Som värst inträffar det över tusen skador på bilvindrutor varje dag, främst på motorvägar. Omkring en tredjedel av alla kaskoskador är glasskador.

– Under de senaste åren har glasskador blivit en av de vanligaste skadorna som ersätts från bilförsäkringen. Vanligtvis inträffar de flesta glasskadorna på våren när snön smälter på de livligt trafikerade vägarna i södra Finland, säger Henri Schaffter som ansvarar för Fennias partnerskap inom fordons- och egendomsskador.

Många bilister skjuter upp reparationen av stenskott eller glömmer att kontrollera vindrutan. Enligt Fennias statistik låter allt fler bilister reparera sina vindrutor först flera veckor efter skadan.

– Det kan vara lätt att tänka att en mindre skada kan repareras senare. Men fördröjning kan förvärra felet i vindrutan och störa bilens system. Allt fler och nästan alla nya bilar har kameror eller sensorer monterade på vindrutan, påpekar Schaffter.

En snabb reparation kan också vara förmånligare för bilisten: en snabb lagning av ett stenskott görs medan du väntar och du måste inte betala kaskoförsäkringens självrisk. Fördröjning kan däremot leda till att stenskottet växer, vilket gör att glaset måste bytas ut istället för att lagas. Det kostar dig då självrisken och åtgärden kan ta en hel dag.

Glasskador rapporterade till Fennia per månad 2023, index = januari

Glasskador inträffar främst på våren, då temperaturväxlingar både ovanför och under nollstrecket och tjälskador sliter på vägytan, vilket gör att småsten lättare lossnar från asfalten. Dessutom lossnar dubbar lättare från slitna vinterdäck. Källa: Fennias statistik

Glasskador inträffar främst på våren, då temperaturväxlingar både ovanför och under nollstrecket och tjälskador sliter på vägytan, vilket gör att småsten lättare lossnar från asfalten. Dessutom lossnar dubbar lättare från slitna vinterdäck. Källa: Fennias statistik.

Utveckling av försämrat vägskick 20102023

Antalet landsvägar i dåligt skick har ökat markant under de senaste tio åren. Antalet huvudvägar i dåligt skick har knappt ökat, men inte heller minskat. Källa: Traficom

Antalet landsvägar i dåligt skick har ökat markant under de senaste tio åren. Antalet huvudvägar i dåligt skick har knappt ökat, men inte heller minskat. Källa: Traficom.

Det lönar sig att genast reparera även små stenskott

Många låter bli att reparera mindre stenskott, eftersom de anser att det endast är en liten skada. En bilvindruta som gått sönder är dock alltid en säkerhetsrisk. En fördröjd reparation eller stora temperaturskillnader, till exempel då het luft blåser på vindrutan i kyla, kan göra att sprickan växer eller att vindrutan spricker helt. Ett litet stenskott är enklare och snabbare att reparera än en spricka som kräver att glaset byts ut.

På grund av tekniken i nya bilar är vindrutorna inte bara dyrare att reparera utan även känsligare för skador. Enligt Kovasiipi har många nya bilar minst en kamera monterad på vindrutan som är kopplad till bilens säkerhetssystem, säger Jussi Kovasiipi, kommersiell direktör för Carglass-kedjan, Fennias partner inom glasreparationer och vindrutebyten.

Den allt mer avancerade tekniken för vindrutor, kameror och andra elektroniska ögon innebär också att ett enda stenskott i framtiden kan göra så att hela glaset måste bytas ut.

– I moderna bilar spelar vindrutan en viktigare roll än någonsin. Den fungerar alltmer som en skärm och är en central plattform för tekniken i dagens bilar, till exempel för kameror som styr funktionen hos sensorer och system som underlättar körningen.

– Om glaset går sönder kan det hända att de säkerhetssystem som är anslutna till glaset inte längre fungerar korrekt. Även ett litet skott mot kameror och sensorer kan leda till att felaktig information skickas till bilens system. Resultatet blir onödiga skador och olyckor som hade kunnat undvikas. Vindrutan är trots allt den viktigaste skärmen i trafiken och dess betydelse kommer bara att öka i framtiden, säger Kovasiipi.

Enligt Kovasiipi bör bilister regelbundet kontrollera vindrutan i samband med rengöringen av den för att se om det finns stenskott eller sprickor. Om du upptäcker stenskott eller exempelvis kraftigt slitage runt kamerorna på vindrutan bör du låta en fackman kontrollera den.

– Stenskott som direkt träffat kamerans synfält kräver nästan alltid att vindrutan byts ut istället för repareras, oavsett hur stort stenskottet är, säger Kovasiipi.

Schaffter påminner om att ett glasbyte bör utföras av en kompetent partner som rekommenderas av försäkringsbolaget.

– Efter glasbytet behöver vanligtvis en korrekt kalibrering av vindrutans ADAS-system, dvs. avancerade förarassistanssystem, göras så att bilens system fungerar korrekt.

Glasskador kan förhindras genom att förarna håller säkerhetsavståndet

En stor del av sprickorna i bilvindrutor orsakas av dubbar och småstenar som slungas iväg från eller underifrån däcken på bilen som kör framför. Det säkraste sättet att undvika vindruteskador orsakade av småstenar och dubbar är att hålla ett ordentligt säkerhetsavstånd till bilen framför.

Av samma anledning bör man vid omkörningar svänga tillbaka till den egna filen först när man ser den omkörda bilen i backspegeln, förstås med hänsyn till övrig trafik och mötande trafikanter.

– Att ge akt på andra i trafiken skyddar inte enbart vindrutan, utan ökar generellt trafiksäkerheten, påminner Schaffter.

Om du ändå hör en smäll från vindrutan bör du skydda träffpunkten med ett glasplåster eller tejp och låta reparera vindrutan så snart som möjligt för att undvika att glaset måste bytas ut. Tejpen förhindrar smuts från att tränga in i glaset, vilket underlättar reparationen av skadan.

Hjälpte det här dig?

Dela