Gå till innehållet

Inställd resa

Från en resenärförsäkring ersätts kostnader för en inställd resa om du varit tvungen att ställa in resan på grund av att

  • du eller en nära anhörig till dig plötsligt insjuknat, råkat ut för ett olycksfall eller avlidit
  • en betydande ekonomisk sakskada drabbat din försäkrade egendom i Finland.
  • du insjuknat eller råkat ut för ett olycksfall under resan och du därför av tvingande skäl varit tvungen att ställa in resan.
1
Mobiltelefon.
Meddela researrangören om den inställda resan och sök en eventuell kompensation först hos arrangören.
2
kontanter
Från reseförsäkringen kan du söka ersättning för kostnader som enligt researrangören eller tjänsteleverantören är på ditt ansvar.
3
Ikon processbild dator.
Anmäl en inställd resa genom att fylla i resenäranmälan på Mitt Fennia.
4
dokumentation
Bifoga ett intyg över varför du ställde in resan till anmälan.

Ansök om ersättning på Mitt Fennia

Anmäl en inställd resa genom att fylla i resenäranmälan på Mitt Fennia. Logga in på tjänsten med nätbankskoder eller mobil-id.

Logga in på Mitt Fennia

Var beredd att bifoga följande bilagor när du söker ersättning för en inställd resa:

  • kvitton över rese- och logikostnader som betalades före resan
  • ett intyg av researrangören, flygbolaget eller tjänsteleverantören över eventuella gottgörelser
  • en sjukjournal över ditt eller en nära anhörigs insjuknande, eller ett förundersökningsprotokoll eller en inspektionsrapport om det är fråga om en allvarlig skada på egendom.

Vi ersätter inte resor som inställts, om

  • försäkringen har tecknats senare än tre dygn före resans början
  • orsaken till att resan har ställts in har framkommit innan försäkringen tecknades eller resan bokades.

Samtalspriser