Gå till innehållet

Byggnader och boende

Gör så här om det är fråga om ett egnahemshus eller en fritidsbostad

1
hus och förstoringsglas
Stäng huvudkranen och skydda lösegendomen. Om det är fråga om ett läckage i avloppsnätet, tappa inte vatten ur kranen och använd inte toaletten. Torka upp vatten.
2
Mobiltelefon.
Ring Fennias Husassistans 24h på 010 503 2012 och gör en anmälan om skadan.
3
dokumentation
Vi börjar behandla skadan och beställer en fuktundersökning vid behov. Undersökaren kommer överens med dig om undersökningstidpunkt.
4
Processbild av en kundtjänstmedarbetare.
Vi fortsätter att behandla skadan efter att vi fått en rapport om undersökningen, och kontaktar dig.
Mer information om behandlingen av byggnadsskadorRing Husassistans 24h 010 503 2012

Du kan också göra en skadeanmälan på Mitt Fennia på blanketten Anmälan om skador i hemmet. Logga in på tjänsten med nätbankskoder eller mobil-id.

Logga in på Mitt Fennia Läs mer om Husassistans 24h
  • Vid en vattenskada ersätter hemförsäkringen skador på byggnaden eller lägenheten till följd av ett plötsligt läckage från ett rör eller en hushållsmaskin samt kostnader för boendeavbrott.
  • Försäkringen ersätter inte skador till följd av att konstruktioner är i dåligt skick, till exempel vattenskador som beror på att fogarna till plattor har läckt eller att utsidan på ett rör har korroderat.
  • I ersättningen beaktas självrisk och eventuellt åldersavdrag.

Ansök om ersättning på Mitt Fennia

Du kan också göra en skadeanmälan på Mitt Fennia på blanketten Anmälan om skador i hemmet. Logga in på tjänsten med nätbankskoder eller mobil-id.

Logga in på Mitt Fennia

Gör så här om du bor i ett bostadsaktiebolag

1
hus och förstoringsglas
Stäng huvudkranen och skydda lösegendomen. Om det är fråga om ett läckage i avloppsnätet, tappa inte vatten ur kranen och använd inte toaletten. Torka upp vatten.
2
Mobiltelefon.
Kontakta disponenten eller servicebolaget.
3
Processbild korrigering.
Disponenten fortsätter att svara för skadan som orsakats fastigheten och beställer skadeundersökningar som behövs.
4
Ikon processbild dator.
Om din lösegendom har blivit skadad, gör en skadeanmälan på Mitt Fennia. Bifoga undersökningsrapporten som du fått av disponenten till anmälan.
Mitt hem är obeboeligt

Gör en skadeanmälan på Mitt Fennia på blanketten Anmälan om skador i hemmet. Logga in på tjänsten med nätbankskoder eller mobil-id.

Logga in på Mitt Fennia
  • Vid en vattenskada ersätter hemförsäkringen skador på byggnaden eller lägenheten till följd av ett plötsligt läckage från ett rör eller en hushållsmaskin samt kostnader för boendeavbrott.
  • Försäkringen ersätter inte skador till följd av att konstruktioner är i dåligt skick, till exempel vattenskador som beror på att fogarna till plattor har läckt eller att utsidan på ett rör har korroderat.
  • I ersättningen beaktas självrisk och eventuellt åldersavdrag.

Ansök om ersättning på Mitt Fennia

Du kan också göra en skadeanmälan på Mitt Fennia på blanketten Anmälan om skador i hemmet. Logga in på tjänsten med nätbankskoder eller mobil-id.

Logga in på Mitt Fennia

Gör så här om det är fråga om ett egnahemshus eller en fritidsbostad

1
dokumentation
Om brandkåren har varit på plats, begär en olycksrapport av räddningsverket och skicka den till oss. Skydda byggnaden och lösegendomen mot ytterligare skador.
2
Mobiltelefon.
Ring Fennias Husassistans på 24h 010 503 2012 och gör en anmälan om skadan.
3
Processbild av en kundtjänstmedarbetare.
Vi beställer en brandutredning, och utredaren kommer överens med dig om utredningstidpunkt. Vi kontaktar dig efter att vi fått en rapport om brandutredningen.
4
papper och penna
Fotografera skadorna och förteckna förstörd eller skadad egendom. Ge oss möjlighet att inspektera skadorna.
Mer information om behandlingen av byggnadsskadorRing Husassistans 24h 010 503 2012

Du kan också göra en skadeanmälan på Mitt Fennia på blanketten Anmälan om skador i hemmet. Logga in på tjänsten med nätbankskoder eller mobil-id.

Logga in på Mitt Fennia

Gör så här om det är fråga om ett bostadsaktiebolag

1
Mobiltelefon.
Kontakta disponenten eller servicebolaget.
2
Processbild korrigering.
Disponenten fortsätter att svara för skadan som orsakats fastigheten och beställer skadeundersökningar som behövs.
3
Ikon processbild dator.
Om din lösegendom blir skadad, gör en skadeanmälan på Mitt Fennia. Bifoga undersökningsrapporten som du fått av disponenten till anmälan.

Gör en skadeanmälan på Mitt Fennia på blanketten Anmälan om skador i hemmet. Logga in på tjänsten med nätbankskoder eller mobil-id.

Logga in på Mitt Fennia Mitt hem är obeboeligt

VVSEA-anordningar är exempel luftvärme- och jordvärmepumpar, varmvattenberedare, oljepannor, ventilationsapparater, luftkonditioneringsapparater, golvvärmesystem och värmeelement.

1
Processbild  mekaniker.
Ta reda på så omfattande uppgifter om anordningen som möjligt, såsom märke, modell, ibruktagningsår och typnummer. Begär ett utlåtande om anordningens fel och en kostnadsberäkning för reparation. Om anordningen kan repareras, låt reparera den.
2
Ikon processbild dator.
Anmäl skadan på Mitt Fennia. Bifoga anordningens uppgifter, en kostnadsberäkning för reparation och en eventuell reparationsfaktura till anmälan. Vi begär ytterligare redogörelser vid behov.

Sök ersättning på Mitt Fennia

Gör en anmälan om skadan på husteknik (VVSEA) på Mitt Fennia på blanketten Anmälan om skador i hemmet. Logga in på Mitt Fennia med nätbankskoder eller mobil-id.

Beakta att föremålets eller anordningens ålder och värde samt omfattningen på och självrisken i din försäkring inverkar på ersättningsbeloppet.

Logga in på Mitt Fennia

Här hittar du mer detaljerade anvisningar för den händelse att hushållsmaskiner går sönder.

Om du behöver hjälp

Ring Husassistans 24h 010 503 2012

1
hus och förstoringsglas
Förebygg ytterligare skador. Vid inbrott och skadegörelseskador gör en polisanmälan.
2
Mobiltelefon.
Ring Fennias Husassistans 24h på 010 503 2012 och gör en anmälan om skadan.
3
dokumentation
Vi börjar behandla skadan och beställer en skadeundersökning vid behov. Undersökaren kommer överens med dig om undersökningstidpunkt.
4
dokumentation
Vi fortsätter att behandla skadan efter att vi fått en rapport över undersökningen, och kontaktar dig.
Mer information om behandlingen av byggnadsskadorRing Husassistans 24h 010 503 2012

Du kan också göra en skadeanmälan på Mitt Fennia på blanketten Anmälan om skador i hemmet. Logga in på tjänsten med nätbankskoder eller mobil-id.

Logga in på Mitt Fennia Läs mer om tjänsten Fennias husassistans 24h

1
papper och penna
Om du bor i ett flervånings- eller radhus, behöver du en kartläggningsrapport. Av rapporten ska skadans orsak och omfattning framgå. Kartläggningsrapporten får du av din disponent.
2
Ikon processbild dator.
Anmäl skadan på Mitt Fennia. Bifoga kartläggningsrapporten till anmälan.
3
Processbild av en kundtjänstmedarbetare.
Efter att vi fått kartläggningsrapporten och skadeanmälan, reder vi ut om du har möjlighet att få ersättning för extra boendekostnader.
4
Processbild dator.
Om de extra kostnaderna kan ersättas, hjälper vi dig att skaffa en tillfällig bostad. Du kan fylla i ansökan om tillfällig bostad redan i förväg.

Ansök om ersättning på Mitt Fennia

Om du inte kan bo i ditt hem och är tvungen att tillfälligt flytta annanstans, kan du få ersättning för extra och skäliga boende-, flytt- och magasineringskostnader.

Logga in på Mitt Fennia Fyll i ansökan om tillfällig bostad

Om du behöver hjälp

Ring Husassistans 24h 010 503 2012

Vilka extra boendekostnader ersätter min försäkring?

Försäkringen ersätter skäliga och nödvändiga extra boendekostnader som Fennia godkänt i förväg när den permanenta bostaden inte kan användas till följd av en skada som kan ersättas.

Extra boendekostnader ersätts bara om den permanenta bostaden inte kan användas på grund av en oskälig skada. Försäkringen ersätter till exempel inte boendeavbrott till följd av en renovering som bostadsaktiebolaget planerat på förhand.