Hyppää sisältöön
Annaleena Hakola.

Liiketoiminnan uudelleenmuotoilu toi Hakola Huonekalulle uuden elämän

20.9.2022

Huonekaluvalmistaja Hakolan loppu näytti vuonna 2013 väistämättömältä. Koko liiketoimintamallin muutos nosti yrityksen lopulta uuteen menestykseen.

Vuonna 2013 alkoi olla selvää, että Hakolan vuosikymmeniä toiminut liiketoimintamalli oli tullut tiensä päähän. Suomessa valmistetuilla, käsintehdyillä laatuhuonekaluilla ei tuntunut olevan kysyntää, ja halvat tuontihuonekalut valtasivat kodit. Tiedettiin, ettei pelkkä yrityksen kasvojenkohotus auttaisi. Tarvittiin täydellinen liiketoimintamallin uudelleenmuotoilu.

Kolmannen polven tuolloin vastavalmistunut huonekalumuotoilija Annaleena Hakola oli oikeassa paikassa oikeaan aikaan. Juuri kun tulevaisuus näytti toivottamalta, hän tuli mukaan perheyritykseen ja oli halukas kääntämään yrityksen toivottomalta näyttävän tilanteen uuteen nousuun.

Työntekijöitä tuon ajan Hakolalla oli kaksi ja liikevaihto oli noin 400 000 euron luokkaa. Toimitusjohtajana toimi tuolloin Annaleenan isä Jari Hakola. Tytär tuli mukaan ensin luovaksi johtajaksi.

– Ei meidän perheessä kukaan erityisemmin toivonut, että olisin hommaan ryhtynyt. Mutta sisuunnuin nähdessäni, kuinka kaikki se isäni ja paappani elämäntyö oli valumassa hukkaan, Hakola muistelee kymmenen vuoden takaista aikaa.

Verkkokaupasta tuli uuden ajattelun ydin

Annaleena Hakola oli heti yritykseen tulleessaan vakuuttunut siitä, että asiakkaan ostoprosessia piti selkiyttää. Enemmän kuin satoja kangasvaihtoehtoja, kuluttaja tarvitsi apua huonekaluhankinnan päätöksenteossa. Ratkaisuna päädyttiin perustamaan oma verkkokauppa.

Epäilijöitä riitti, vaikka elettiin 2010-luvun Suomessa.

– Kyllä meille ihmeteltiin ihan suoraan, miten voimme kuvitella ihmisten ostavan monen tuhannen euron sohvan netistä. Mutta meille se valinta oli selvä. Päätimme, että kuluttajalle pitää pystyä myymään tuotteet suoraan verkon kautta ilman välikäsiä, nykyisin yrityksen toimitusjohtajana ja luovana johtajana työskentelevä Annaleena Hakola sanoo.

Visio mahdollisimman suorasta kontaktista asiakkaaseen tarkoitti myös, että jälleenmyyjistä luovuttiin paria luottokumppania lukuun ottamatta. Päätös verkkokaupasta ohjasi lopulta kaikkea päätöksentekoa liiketoiminnan uudelleenmuotoilussa. Vanhasta mallista ei jäänyt jäljelle kuin yrityksen nimi ja tuotanto Jurvassa.

– Koko mallisto muutettiin ja sitä vakioitiin todella paljon. Valikoimme tuotteista vain relevanteimmat ja samalla kaikkein myyvimmät kokovaihtoehdot. Kangasvaihtoehdot rajattiin minimiin ja otimme nuoret suomalaiset suunnittelijat suunnittelemaan tuotteita, Hakola listaa verkkokauppaa varten tehtyjä muutoksia.

Kaikki tämä tehtiin sillä ajatuksella, että asiakkaan ostaminen helpottuu, kun yrityksen omat ammattilaiset ovat jo valmiiksi asiakkaan puolesta miettineet, valinneet ja rajanneet vaihtoehdot.

Tarina ja ihmiset ovat tärkeitä

Nuorten, innokkaiden suunnittelijoiden mukana tuli myös ajatus nostaa esiin yrityksen ainutlaatuinen tarina osaksi markkinointiviestintää.

– Koko ajanhan meidän tarinamme on ollut olemassa; se, kuinka paappani Eero 1960-luvun lopussa myi lehmät pois navetasta ja alkoi valmistaa siellä huonekaluja isoäitini kanssa. Mutta nyt se kirjoitettiin ylös ensimmäisen kerran ja otettiin osaksi markkinointia, Hakola kertoo.

Lisätäkseen asiakkaan luottamusta yritykseen esiin haluttiin nostaa perustajan lisäksi kaksi seuraavaakin sukupolvea. Sekä Annaleena että hänen isänsä Jari antoivat yritykselle kasvot.

Kaikki nämä toimenpiteet alkoivat pikkuhiljaa tuottaa tulosta. Vuonna 2015 lanseeratun brändiuudistuksen jälkeen yrityksen liikevaihto on vuosittain miltei tuplaantunut, ja tällä hetkellä työntekijöitä on noin 40. Kasvu sai aikaan myös sen, että kesällä 2021 Jurvasta ostettiin toinenkin tehdastila, jonne puutyötoiminta siirrettiin.

Vaaleanpunaista kapinointia

Hakola Huonekalun liiketoimintatavan muuttamisessa yksi tärkeimmistä teoista oli pysähtyä miettimään yrityksen olemassaolon tarkoitusta. Se kiteytettiin muotoon: ”Vaaleanpunaista kapinointia vastuullisemman huomisen ja ihanamman kodin puolesta”.

– Mielestäni on aivan äärimmäisen tärkeää, että jokainen yrittäjä ja yritys on määritellyt sen, miksi yritys on olemassa ja mitä se tekee. Meidän arjessamme tämä kiteytys auttaa ihan kaikessa toiminnassa. Toki tarvitaan myös tulevaisuuteen katsova visio ja arvot, jotka niin ikään näkyvät strategisissa päätöksissä ja uusien yhteistyösopimusten solmimisessa. Meille yksi tällainen kantava arvo on esimerkiksi hyvä sydän, Annaleena Hakola kertoo.

Annaleena Hakolan vinkit liiketoiminnan muotoiluun

  1. Kiteytä yrityksen olemassaolon tarkoitus ja se, mitä yritys tekee.
  2. Katso yrityksen toimintaa asiakkaan näkökulmasta ja mieti, miten yritys voisi vielä paremmin helpottaa asiakkaan elämää.
  3. Löytyykö yrityksen tarinasta tai ihmisistä uudenlaista näkökulmaa markkinointiviestintään?

Teksti: Johanna Flinkkilä
Kuva: Petri Siikanen

Auttoiko tämä sinua?

Jaa