Hyppää sisältöön
Dermoshopin Henry Backlund ja Suvi Markko.

Dermoshopin liiketoimintaa on muotoiltu alusta asti asiakkaiden toiveiden mukaan

10.8.2022

Ihonhoito- ja kosmetiikkatuotteisiin erikoistunut Dermoshop on aina halunnut olla mahdollisimman lähellä asiakkaitaan ja kuunnella heidän toiveitaan herkällä korvalla. Hyvä, suora yhteys kuluttajaan toteutuu muun muassa oman verkkokaupan kautta.

– Yrityksen tarina sai alkunsa tuotteista, joista käyttäjät eivät ainoastaan pitäneet, vaan joita he rakastivat, kertoo Dermoshopin perustaja ja hallituksen puheenjohtaja Henry Backlund.

Sairaaloiden ammattilaiskäyttöön alun perin kehitetyt ja myydyt Dermosil-tuotteet olivat sairaalahenkilökunnan mielestä niin hyviä, että he halusivat ostaa tuotteita myös omaan käyttöönsä.

Alkunsa sai ensin näille ryhmille suunnattu ryhmämyynti, joka pian laajeni sairaaloista muihin yrityksiin. Tänäkin päivänä työpaikkojen henkilökuntaryhmät ovat tärkeä osa Dermosil-tuotteiden tilaajia ja Dermoshopin asiakaskuntaa.

Kasvava kohderyhmä ovat yksityishenkilöt, joihin yritys on luonut välittömän yhteyden oman verkkokauppansa kautta.

Suora asiakasyhteys toteutuu verkkokaupassa

1990-luvun puolivälissä verkkokauppa oli vasta harvan yrityksen suunnitelmissa. Henry Backlund sai siitä vinkin varastossa työskennelleeltä nuorelta, joka kannusti yrittäjää avaamaan yritykselle oman verkkokaupan.

– Se oli rohkea päätös, eikä se alussa mikään menestystarina ollutkaan, Backlund muistelee.

Suunta alkoi kuitenkin näyttää lupaavalta ja lopulta verkkokaupan avaaminen sysäsi Dermoshopin muotoilemaan koko liiketoimintansa uudelleen.

– Noin 20 vuotta sitten teimme strategisen päätöksen, että verkkokauppa ja sen myötä syntyvä oma kanava ovat meidän juttumme, Backlund kertoo.

Alusta asti asiakkaiden toiveet ovat vaikuttaneet siihen, kuinka liiketoimintaa on muotoiltu. Mahdollisimman lyhyt yhteys kuluttajaan on korostunut entisestään. Nykyään verkkokaupassa on tarjolla yli 400 eri tuotetta.

– Verkkokaupan mahdollistama välitön kontakti asiakkaaseen mahdollistaa meille myös välittömän palautteen. Se on ensiarvoisen tärkeää, kun uusia ideoita testataan, sanoo Dermoshopin toimitusjohtaja Suvi Markko.

Markko kiitteleekin digitaalisuuden mahdollistamaa, hyvää dialogia asiakkaiden kanssa. Sen ansiosta Dermoshop saa asiakkailta valtavasti palautetta toimintansa kehittämisen tueksi.

Kosmetiikka-alalla tärkeää on niin ikään asiakkaiden keskinäinen kommunikointi tuotteista. Sitä ruokkiakseen Dermoshop otti jo varhaisessa vaiheessa verkkokauppaansa mukaan asiakkaiden antamat, julkiset tuotearviot. Ne ovat paitsi viestintää yritykselle tuotekehityksen tueksi myös toisille asiakkaille.

Vastuullisuuden rooli näkyy kaikessa toiminnassa

Yksi tärkeimmistä Dermoshopin liiketoiminnan muotoiluun vaikuttavista periaatteista on vastuullisuus. Yksi uusimmista investoinneista on ollut Pohjanmaan Korsnäsiin vuodenvaihteessa 2020–2021 avattu uusi saippuatehdas, jonka tavoitteena on pitää tuotteiden matka tuotannosta asiakkaalle asti mahdollisimman lyhyenä.

– Vastuullisuus näkyy kaikessa mitä teemme: niin tuotteissa, toimitusketjuissa kuin pakkauksissa. Olemme myös alueen suurin työnantaja. Vastuullisuustyö on jatkuvaa kehittämistä. Samalla tämä valittu suunta määrittelee myös sen, minne olemme menossa tulevaisuudessa, Henry Backlund kertoo.

Yritys on tehnyt kattavan vastuullisuusohjelman, mutta Backlundin mukaan työ on vasta alussa.

– Uskon että tämä ei vielä riitä, me mietimme koko ajan mitä voisimme tehdä lisää. Yrittäjinä ehkä luulemme, että vastuullisuusasiat kuuluvat politikkojen päätettäväksi tai että asioista päättävät suuret yritykset. Mielestäni näin ei saa olla. Meillä kaikilla yrittäjillä on tässä erittäin tärkeä rooli.

Uudet ideat ovat liiketoiminnan muotoilun polttoaine

Uudet, rohkeatkin ideat ovat aina olleet osa Dermoshopin tarinaa ja yrityskulttuuria, olihan verkkokaupan perustaminen suuri uskallusteko aikana, jolloin monilla suomalaisilla yrityksillä ei vielä ollut edes omia verkkosivuja.

– Ne hyvät ideat, jotka vievät tätä alaa ja meitä eteenpäin voivat olla kenen tahansa keksimiä. Ei meidän tarvitse odottaa, että joku tuo ne meille, Markko huomauttaa.

Dermoshopin kaikki toiminta tapahtuu Korsnäsissä, meren äärellä, maailmanperintökohteessa. Tällä on koko yritykselle suuri merkitys. Suvi Markon mukaan paikka on Dermo-jengille paitsi henkilökohtaisesti rakas, myös ehtymätön innostuksen ja inspiraation lähde. Uusia tuotteita lanseerataan vuosittain noin 100.

– Ideat ovat kasvavan yrityksen selkäranka. Me tarvitsemme monta uutta ideaa ihan joka päivä eri osa-alueille. Ideointi ja innovointi on myös aurinko, joka meidän organisaatiossamme paistaa. Iloitsemme siitä, että saamme ja voimme ihan jokainen keksiä uutta päivittäisessä työssämme, Markko sanoo.

Tällä hetkellä Dermoshopin liiketoiminnan muotoilussa luodaan pohjaa kasvulle. Suomen lisäksi yrityksellä on tytäryhtiöt Ruotsissa ja Virossa. Sekä Suomessa että maan ulkopuolella on Suvi Markon mukaan hyvää kasvupotentiaalia.

– Kasvaminen vaatii uskallusta uudistua ja astumista oman mukavuusalueen ulkopuolelle. Mutta itse asiassa juuri se askel on hauska, kun huomaa että osaa ja onnistuu – aivan niin kuin 25 vuotta sitten perustettu verkkokauppa, joka osoittautui menestykseksi, Markko pohtii.

Suvi Markon vinkit liiketoiminnan muotoiluun

  1. Omista data. Vain pitämällä välimatkan asiakkaisiin mahdollisimman lyhyenä, pystyy reagoimaan nopeasti heidän toiveisiinsa.
  2. Vaali myös asiakkaiden keskinäistä kommunikointia. Mahdollistamalla asiakkaiden välisen kommentoinnin tuotteistasi tai palveluistasi saat itsekin kullanarvoista tietoa.
  3. Älä jää odottamaan ratkaisua. Ole ideoinnissa aktiivinen ja rohkea. Kuka tahansa voi keksiä ratkaisun ongelmaan.

Teksti: Johanna Flinkkilä
Kuva: Numi Nummelin

Auttoiko tämä sinua?

Jaa