Hyppää sisältöön
Nainen istuu auton takapenkillä pää ulkona ikkunasta.

Fennia tavoittelee alan parasta asiakaskokemusta mittavalla liiketoiminta- ja järjestelmäuudistuksella, yhteistyökumppaneiksi Salesforce ja Accenture

1.9.2021

Fennia rakentaa kokonaan uuden vakuutusjärjestelmäkokonaisuuden Salesforcen ja Accenturen kanssa. Hanke on osa Tulevaisuuden Fennia -muutosohjelmaa, jossa Fennian tavoitteena on antaa alan paras asiakaskokemus.

Vakuutusyhtiö Fennian, asiakkuudenhallintajärjestelmistään tunnetun Salesforcen ja teknologian asiantuntijayritys Accenturen kanssa rakennettava vakuutuskokonaisuus on uudenlainen toimintatapa suomalaisella vakuutusalalla. Nykyiset asiakashallinta- ja vakuutusjärjestelmät korvataan kokonaan uudella järjestelmäkokonaisuudella. Samalla Fennia uudistaa vakuutusliiketoimintansa. Näin koko vakuutusprosessi voidaan miettiä aidosti asiakaslähtöisesti.

– Meidän monivuotisessa Tulevaisuuden Fennia -ohjelmassamme tavoittelemme alan parasta asiakaskokemusta. Me haluamme, että asiakkaamme voivat muotoilla omaa elämäänsä, kokeilla ja yrittää huoletta. Olemme jo kirkastaneet brändiämme ja kehittäneet asiakaskokemustamme. Nyt otamme ison askeleen digitaalisten palveluidemme kehittämisessä. Jotta voimme visiomme mukaisesti antaa alan parhaan asiakaskokemuksen, on koko liiketoiminta ja sitä tukevat järjestelmät mietittävä uusiksi asiakas edellä, sanoo Fennian konsernijohtaja Antti Kuljukka.

– Rakennamme vakuutusalalle uudenlaista ja vahvasti digitaalisesti tuettua asiakaskokemusta, jonka myötä Fennialla tulee olemaan uuden sukupolven alusta, joka mukautuu asiakkaiden tarpeisiin, sanoo Accenturen Pohjoismaiden finanssitoimialan vastaava johtaja Esa Tihilä.

– Olemme iloisia saadessamme työskennellä Salesforcen kanssa tuodaksemme Fennialle aivan uudenlaista ketteryyttä, kustannussäästöjä ja muutosjohtajuutta – samalla varmistaen, että Fennia tarjoaa alan parasta asiakaskokemusta, Tihilä jatkaa.

– Tässä uraauurtavassa hankkeessa Fennia siirtää avaintoiminnallisuudet yhdelle alustalle. Uudistuksen piirissä ovat vakuutusliiketoiminnan perusjärjestelmä sekä asiakasrajapinnat markkinoinnista myyntiin ja asiakaspalveluun. Samalla taustajärjestelmien data vapautetaan liiketoiminnan käyttöön ketterien integraatioiden avulla. Tämä mahdollistaa automaatioasteen kasvattamisen ja entistä parempien asiakaskokemusten tarjoamisen, kertoo Salesforcen liiketoimintajohtaja Timo Niinivaara.

Rakennusvaihe kestää useita vuosia

Liiketoiminta- ja järjestelmäkokonaisuuden rakentaminen vie useita vuosia.

– Edessä on valtava urakka, jonka aikana me tulemme uudistamaan liiketoimintamalleja, selkeyttämään tuotteita ja sujuvoittamaan prosesseja. Uusi järjestelmäkokonaisuus rakennetaan puhtaalta pöydältä ja tehty järjestelmävalinta on perinteistä vakuutusjärjestelmää joustavampi ja mukautuvampi, mikä antaa meille parhaat mahdolliset edellytykset tuottaa alan parasta asiakaskokemusta, Fennian kehitysjohtaja Patrik Serén sanoo.

Uusi järjestelmäkokonaisuus rakennetaan ennen kaikkea tulevaisuutta silmällä pitäen: lopputuloksena on järjestelmäkokonaisuus, jota voi helposti ja joustavasti kehittää. Pilviteknologian ansiosta järjestelmä on jatkuvasti ajan tasalla ja mahdollinen käyttää ajasta ja paikasta riippumatta.

– Käytännössähän me rakennamme uuden vakuutusliiketoiminnan nykyisen rinnalle sen sijaan, että lähtisimme parsimaan ja paikkailemaan nykyistä. Tällä tavoin me pääsemme rakentamaan tulevaisuutta asiakas edellä, Serén jatkaa.

Fennian ratkaisua voi pitää rohkeana ja ennakkoluulottomana. Saman mittaluokan uudistusta ei ole aiemmin Suomessa nähty.

– Uudistus on myös kansainvälisesti merkittävä vakuuttamisen toimialalla, Tihilä vahvistaa.

– Me saimme hienot arviot EPSI Ratingin viimevuotisessa Vakuutus 2020 -tutkimuksessa. Tutkimus kuitenkin osoitti, että asiakkaat toivovat enemmän relevanttia yhteydenpitoa vakuutusyhtiöiltään. Tämä uudistus vastaa myös siihen. Kun tulevaisuudessa tunnemme asiakkaamme datan avulla paremmin, pystymme täyttämään hänen tarpeensa ennakoivasti kaikissa tilanteissa, Kuljukka toteaa.

Lisätietoja

Fennia

Antti Kuljukka, Fennian konsernijohtaja, antti.kuljukka@fennia.fi

Patrik Serén, Fennian kehitysjohtaja, patrik.seren@fennia.fi

Accenture

Accenture Suomi Press Office, p. 040 137 3954

Salesforce

Ulrika Anderson, Head of PR & Corporate Communications, Nordics & Public Sector Northern Europe, Salesforce, uandersson@salesforce.com

Joni Svärd, viestintätoimisto Netprofile, (Salesforce), joni@netprofile.fi

Fennia – yrittämistä ja elämää varten

Vakuutus tarkoittaa valmistautumista tulevaisuuden mahdollisuuksiin. Me Fennialla tarjoamme vahinko-, henki-, eläke- ja säästövakuuttamisen palveluita. Olemme aina täydellä sydämellä mahdollistamassa sitä, että sinä voit kokeilla ja yrittää. Kun sinä kehityt, me kehitymme mukana.

Auttoiko tämä sinua?

Jaa