Gå till innehållet

Innehåll

Laddar...

Ansvarsförsäkringar för vägtransport, spedition och lagring - broschyr

Företagsskyddets broschyr för ansvarsförsäkringar för vägtransport, spedition och lagring

Gäller från och med 1.2.2023

Försäkra företaget i händelse av ansvarsskador under transport och lagring

Under transport kan det inträffa skador som fraktföraren eller speditören ansvarar för. Hos oss får du transportansvarsförsäkringar som passar just ditt företags behov och som ger skydd i fråga om ersättningsskyldigheten i anslutning till det transporterade godset. När försäkringsskyddet är i ordning, kan du koncentrera dig på affärsverksamheten.

Obs! Detaljerade uppgifter om försäkringarna och begränsningar finns i försäkringsvillkoren och -brevet. I den här broschyren ger vi exempel på ersättning för skador i olika situationer. Vi avgör dock alltid alla ärenden från fall till fall.

Ansvarsförsäkringar för transport är avsedda för dig, om ditt företag verkar som fraktförare, speditör eller lagerförare. Från ansvarsförsäkringen ersätter vi skador som ditt företag är ersättningsskyldigt gentemot någon annan.

En ansvarsförsäkring för vägtransport är avsedd för transportföretag som mot ersättning transporterar andras gods på landsväg eller förmedlar sådana transporter mot vederlag.

En ansvarsförsäkring för spedition är avsedd för företag som

  • förmedlar sjö-, flyg- eller järnvägstransporter
  • förbinder sig att sköta transporter av gods sjö- eller luftvägen eller längs järnväg
  • bedriver annan speditionsverksamhet.

En ansvarsförsäkring för lagring är avsedd för företag som lagrar egendom för annans räkning. Sådana företag är till exempel företag som bedriver terminal- eller lagerhotellverksamhet.

Vilken är självrisken i försäkringarna?

Försäkringstagaren har alltid en självrisk som anges i försäkringsbrevet. Du kan minska försäkringspremien genom att välja en större självrisk.

I ansvarsförsäkringen för vägtransport och spedition har försäkringstagaren dessutom en specialsjälvrisk vid vissa skador. Det är fråga om en viss procent av skadebeloppet eller minst ett fast belopp som anges i försäkringsbrevet. Mer information om specialsjälvrisker ges separat för varje försäkringsprodukt.

Var gäller transportansvarsförsäkringarna?

Du kan välja försäkringens giltighetsområde enligt ditt verksamhetsområde när du tecknar försäkringen. Giltighetsområdet anges alltid i försäkringsbrevet och dess omfattning påverkar försäkringspremien.

Till exempel giltighetsområdet för ansvarsförsäkringen för vägtransport är Finland om dina transporter börjar och slutar inom landet. Om ett företag sköter internationella (CMR) transporter, kan giltighetsområdet vara till exempel Norden eller Europa.

CMR-konventionen är ett internationellt avtal som reglerar internationella landsvägstransporter.

Med CMR-transporter avses internationella transporter, det vill säga transporter mellan två länder. Förkortningen kommer från orden Convention Relative au Contrat de Transport International de Marchandises par la Route.

Oavsett försäkringens giltighetsområde, gäller inte försäkringen och från försäkringen betalas inga ersättningar ut

  • i länder utanför Finland om lagstiftningen i landet i fråga kräver lokal försäkring hos ett lokalt försäkringsbolag
  • om beviljande av försäkringsskyddet eller utbetalning av ersättningar strider mot Förenta nationernas (FN) resolution eller mot handelssanktioner, ekonomiska sanktioner, förbud eller begränsningar enligt Europeiska unionens, Storbritanniens eller Förenta staternas lagar och bestämmelser.

Från ansvarsförsäkringen för vägtransport ersätter vi i enlighet med försäkringsvillkoren och -avtalet skador

  • till följd av att gods försvinner, minskar eller skadas eller skador som beror på dröjsmål med överlämnande av gods, och
  • för vilka den försäkrade är ersättningsansvarig enligt lagen om vägbefordringsavtal eller CMR-konventionen.

Från ansvarsförsäkringen för vägtransport ersätter vi skador när fraktföraren enligt lagen om vägbefordringsavtal är ansvarig för skadan. Skador på gods leder inte alltid till ersättningsansvar och därmed till ersättning.

Fraktförarens högsta ansvar fastställs i lagen om vägbefordringsavtal

Vid godsskador beräknar vi ersättningen enligt godsets värde på avgångsorten. Ersättningen vid inhemska transporter är dock högst 20 euro per kilo och vid internationella transporter (CMR) 8,33 SDR per kilo (cirka 11 euro i augusti 2022). Utöver detta kan vi ersätta kostnader som hör till frakt, tullavgifter och för annat som gäller godstransporten. Vid skador till följd av att godset försenas är fraktförarens ansvar begränsat till det belopp som motsvarar kostnaden för frakten.

SDR, Special Drawing Right eller särskild dragningsrätt, är en virtuell valutaenhet som definierats av Internationella valutafonden. Den baseras på en korg med fem valutor. På så sätt varierar dess värde enligt valutakurserna.

Ansvarsförsäkringen för vägtransport omfattar inte större ansvar än vad som anges i lagen om vägbefordringsavtal. Försäkringen omfattar inte heller ett sådant utvidgande av ansvar som den försäkrade har påtagit sig i enlighet med 5 §, 33 §, 35 § 2 mom., 38 § eller 48 § i lagen om vägbefordringsavtal eller motsvarande punkter i CMR-konventionen.

Exempel på ersättning

Exempel 1

Ett transportföretag hade ingått ett avtal om att transportera två lastpallar med komponenter från Uleåborg till Helsingfors. Godset vägde sammanlagt 120 kilo och kostade 12 110 euro. Föraren begick ett körfel vilket ledde till en trafikolycka, där komponenterna skadades så att de inte kunde användas längre.

I enlighet med lagen om vägbefordringsavtal betalade vi ut 20 euro per kilo, sammanlagt
2 400 euro, i ersättning från ansvarsförsäkringen för vägtransport.

Exempel 2

Ett transportföretag transporterade försändelser för ett finländskt industriföretag från Jyväskylä till Helsingfors en gång i veckan. Försändelserna skulle vara i Helsingfors senast på onsdag klockan 16 för att de skulle hinna med sjötransporten till Tyskland.

På vägen gick bilen sönder och försändelsen kom inte fram till Helsingfors förrän på torsdagsmorgonen. För att godset skulle komma fram i tid var säljaren tvungen att skicka det som flygtransport. Detta orsakade säljaren extra kostnader. Från fraktförarens ansvarsförsäkring för vägtransport ersatte vi kostnaderna för landsvägstransporten på grund av förseningen med leveransen i enlighet med lagen om vägbefordringsavtal.

Specialsjälvrisk

På försäkringen tillämpar vi förutom grundsjälvrisken även specialsjälvrisker enligt försäkringsvillkoren och eventuella specialsjälvrisker som anges i försäkringsbrevet.

Specialsjälvrisken kan till exempel hänföra sig till följande fall:

  • lasten har körts fast i ett hinder ovanför körbanan
  • transporter till OSS-länder
  • skador som orsakats av temperatur.

Ersättningsområdet för ansvarsförsäkringen för vägtransport är mera begränsat än företagets ansvar enligt lagen om vägbefordringsavtal.

  • Vi ersätter inte skador från ansvarsförsäkringen för vägtransport om företaget enligt lagen om vägbefordringsavtal inte är ansvarigt för skadan.
  • Ansvarsförsäkringen för vägtransport omfattar inte lyftning om lyftningen inte är en del av transporten.

Ansvarsförsäkringen för vägtransport omfattar inte lyftning om lyftningen inte är en del av transporten. Det finns en separat lyftförsäkring som omfattar enbart lyftning.

Från ansvarsförsäkringen för vägtransport ersätter vi inte

  • kostnader för rengöring av transportmedel, lastbärare, lager eller omgivning
  • böter, skattehöjning eller felavgift som tas ut till följd av tullförseelser, eller motsvarande
  • tullar, skatter eller andra liknande avgifter på tobaks- eller alkoholprodukter vid internationella transporter
  • skador som orsakas av att godset överlåts till fel mottagare i OSS-länder.

Utan separat omnämnande i försäkringsbrevet ersätter vi inte skador på

  • pengar eller värdepapper
  • ädelmetaller eller juveler
  • smycken i ädelmetall eller pärlor
  • värdefulla konstföremål.

Exempel på ersättningsbegränsning

Ett transportföretag hade sålt en transport från Kotka till Moskva. I Moskva stannade föraren för att fråga om vägen av en förbipasserande. Personen sade sig veta vem lasten var avsedd för och lovade visa vägen för föraren. Till transportföretaget meddelades senare att lasten inte hade överlåtits till rätt mottagare. Skadan ersattes inte från ansvarsförsäkringen för vägtransport.

Vi ersätter inte extra kostnader till följd av ett försäkringsfall som uppstår för att fullfölja transporten. Vi kan dock ersätta kostnader till följd av räddningsplikt.

Räddningsplikten kan leda till kostnader om det föreligger en omedelbar fara för att det transporterade godset skadas eller förstörs och åtgärder krävs för att rädda det. Sådana åtgärder är bland annat att godset bevakas, skyddas, flyttas, lastas om eller transporteras till närmaste lagringsplats.

Om fordonet eller något annat transportmedel inte har bevakats eller hållits under uppsikt, ersätter vi inte skador när fordonet blivit föremål för

  • stöld eller försök till stöld
  • skadegörelse eller försök till skadegörelse
  • olovligt ibruktagande eller försök till sådant.

Fordonet eller ett annat transportmedel bevakas när

  • Utomstående inte har tillträde till området där fordonet eller ett annat transportmedel har lämnats, och
  • den egendom som finns på området övervakas, bevakas och observeras dygnet runt.

Med uppsikt avses att fordonets förare oavbrutet håller fordonet eller ett annat transportmedel under uppsikt. Korta stunder för att sköta till exempel nödvändiga tullärenden i anslutning till transportuppdraget är tillåtna.

Exempel på ersättningsbegränsning

På kvällen lämnade en förare sitt fordon på en servicestations gård och gick till sitt hem i närheten för att sova. Avsikten var att fortsätta färden morgonen därpå. När föraren kom tillbaka på morgonen märkte han att bilens presenningar hade skurits sönder och hela lasten hade stulits. Skadan ersattes inte från ansvarsförsäkringen för vägtransport eftersom servicestationens gård var obevakad.

Vi ersätter inga skador från försäkringen om

  • skadan orsakats av ljus eller brist på ljus eller av växlingar i luftfuktighet
  • en godslast inte har varit ändamålsenligt täckt under transporten eller att gods har lagrats eller förvarats utomhus.

Exempel på ersättningsbegränsning

När godset kom fram märkte mottagaren att alla papplådor var fuktiga. När ärendet utreddes kom det fram att godset hade glömts kvar på terminalens gård för natten och att det då hade snöat. Skadan ersattes inte från ansvarsförsäkringen för vägtransport.

Vi ersätter inga skador från försäkringen

  • till följd av att transport- eller tulldokument eller andra dokument saknas, är bristfälliga eller oriktiga, att dokumenten försvinner eller används felaktigt
  • till följd av att försäkringstagaren eller den försäkrade inte i fraktsedeln för utrikestrafik uppgett att transporten omfattas av den internationella CMR-konventionen.

Fraktförarens ansvar är begränsat både gällande ersättningsskyldigheten och ersättningsbeloppet. Därför är det viktigt att ägaren av godset tecknar en godstransportförsäkring.

Godstransportförsäkringen är en egendomsförsäkring. Den kan ersätta godset till fullt värde oberoende av om fraktföraren är ansvarig eller inte.

Godstransportförsäkringen utesluter dock inte fraktförarens ansvar: godsförsäkringsbolaget återkräver beloppet av fraktföraren efter att det betalat försäkringsersättning till sin egen kund.

Godstransportförsäkringar beviljas inte till fraktförare.

Från ansvarsförsäkringen för spedition ersätter vi enligt försäkringsvillkoren sådana sak- och förmögenhetsskador som den försäkrade är ersättningsansvarig för enligt Nordiskt Speditörförbunds allmänna bestämmelser (NSAB).

Om en speditionsfirma har förbundit sig till ett större ersättningsansvar än vad som fastställs i NSAB, ersätter ansvarsförsäkringen för spedition inte detta utvidgade ansvar.

Enligt NSAB kan försäkringstagarens ersättningsskyldighet också fastställas enligt de lagar och förordningar som gäller för den transportform som anlitas i varje enskilt fall – dessa är till exempel sjö- eller järnvägstransportlagen eller Montrealkonventionen som gäller lufttransporter. I sådana fall omfattar speditionsförsäkringen också detta ansvar.

Maximibelopp för ersättning enligt NSAB

När vi betalar ut ersättning för att gods försvunnit eller minskat, är utgångspunkten i beräkningen av ersättningen godsets värde på handelsfakturan.

Ersättningsbeloppet är lika stort som speditörens ansvar enligt NSAB, högst 8,33 SDR per kilo (cirka 11 euro i augusti 2022). Dessutom betalar vi frakt, tullavgifter och övriga kostnader i anslutning till transporten.

SDR, Special Drawing Right eller särskild dragningsrätt, är en virtuell valutaenhet som definierats av Internationella valutafonden. Den baseras på en korg med fem valutor. På så sätt varierar dess värde enligt valutakurserna.

Om parterna har kommit överens om att använda en viss transportform, fastställs speditörens ansvar enligt de lagar som gäller denna transportform i alla sådana fall där dessa lagar avviker från NSAB:s bestämmelser.

Speditörens ansvar fastställs på detta sätt även om godset har försvunnit, minskat, skadats eller försenats med ett visst transportmedel. Därför kan maximibeloppet för ersättningen också fastställas till exempel enligt sjölagen, järnvägstransportlagen eller Montrealkonventionen.

Exempel på ersättning

En speditionsfirma hade fått i uppgift att transportera en container med leksaker från Kina till Kotka. Containrarna försköt sig på båten och varorna inuti dem skadades. Eftersom skadan inträffade under sjötransporten fastställdes ersättningsskyldigheten och det högsta ersättningsbeloppet enligt sjölagen.

Specialsjälvrisk

På försäkringen tillämpar vi förutom grundsjälvrisken även specialsjälvrisker enligt försäkringsvillkoren och eventuella specialsjälvrisker som anges i försäkringsbrevet.

Specialsjälvrisken kan till exempel hänföra sig till följande fall:

  • transporter till OSS-länder
  • skador som orsakats av temperatur, om försäkringen har utvidgats med temperaturreglerade transporter.

Från ansvarsförsäkringen för lagring ersätter vi sak- och förmögenhetsskador som vållats lagringsuppdragsgivaren vid lagrings- eller terminalverksamhet och som den försäkrade är ersättningsansvarig för enligt Nordiskt Speditörförbunds allmänna bestämmelser (NSAB).

Maximibelopp för ersättning enligt NSAB

När vi betalar ut ersättning för att gods försvunnit eller minskat, är utgångspunkten i beräkningen av ersättningen godsets värde på handelsfakturan.

Ersättningen är dock högst 8,33 SDR per kilo (cirka 11 euro i augusti 2022).

SDR, Special Drawing Right eller särskild dragningsrätt, är en virtuell valutaenhet som definierats av Internationella valutafonden. Den baseras på en korg med fem valutor. På så sätt varierar dess värde enligt valutakurserna.

Exempel på ersättning

En lagerförare satte upp varor på hyllorna. Två lådor föll i golvet och gick sönder. Skadan ersattes från ansvarsförsäkringen för lagring.

Ersättningsområdet för ansvarsförsäkringen för spedition och lagring är mer begränsat än företagets ansvar enligt NSAB.

Ansvarsförsäkringen för spedition omfattar inte

  • en skada om försäkringstagaren enligt NSAB inte är ansvarig för skadan
  • indirekta skador
  • stuveritjänster eller skeppsklarering
  • ansvar som fraktförare av transporten
  • enbart lastning, lyftning, flyttning och lossning
  • installations- eller faktureringsuppgifter eller andra därmed jämförbara arbetsprestationer.

Exempel på ersättningsbegränsning

En speditionsfirma hade åtagit sig att transportera en klädcontainer från Asien till Finland, packa upp den i sin terminal, öppna klädförpackningarna, ångbehandla kläderna och därefter transportera kläderna upphängda på ställningar till mottagaren.

Kläderna skadades eftersom ångan var för het. Skadan ersattes inte från ansvarsförsäkringen för spedition.

Ansvarsförsäkringen för spedition omfattar inte

  • speditörens ansvar när godset har transporterats med ett motorfordon och ansvaret grundar sig på lagen om vägbefordringsavtal eller en motsvarande utländsk lag eller på CMR-konventionen
  • skador som orsakats av växlingar i luftfuktighet
  • skador till följd av temperaturförändring eller för hög eller för låg temperatur.

Ett undantag från skador till följd av temperatur är situationer där en sådan skada är en direkt följd av en trafikolycka eller ett haveri som försäkringstagaren eller den försäkrade ansvarar för. Du kan försäkra temperaturreglerade transporter genom att teckna en separat utvidgning av försäkringen.

Exempel på ersättningsbegränsning

En container med rottingmöbler skickades från Fjärran östern till Finland som sjötransport. I Finland märkte man att möblerna var mögliga. Enligt inspektionsrapporten hade containerns ventilationshål täppts till, vilket lett till att möblerna hade blivit fuktiga och möglat. Skadan ersattes inte från ansvarsförsäkringen för spedition.

Från ansvarsförsäkringen för lagring ersätter vi inte skador

  • om gods som förvarats i den försäkrades lager blir stulet, försvinner eller förkommer och tidpunkten för händelsen eller gärningsmannen inte kan preciseras, eller om det faktum att gods försvunnit eller förkommit konstateras först i samband med en inventering eller en annan kontrollräkning
  • som orsakats av växtsjukdomar, djursjukdomar eller andra sjukdomar alternativt av skadedjur eller insekter
  • som orsakas av att försäkringstagaren har försummat sin skyldighet att teckna en brand-, vatten-, inbrotts- eller transportförsäkring eller någon annan försäkring – vår försäkring inkluderar inte en brand-, vatten- och inbrottsförsäkring som avses i 27 § i NSAB 2000 och i 25 § i NSAB 2015
  • till följd av att gods har lagrats eller förvarats utomhus eller att gods inte täckts eller skyddats ändamålsenligt och därför blir skadat.

Exempel på ersättningsbegränsning

Ett transportföretag hade på fredagen lossat gods på terminalens gård, där det glömdes kvar över veckoslutet. På måndagsmorgonen märkte man att godset hade blivit vått. Skadan ersattes inte från ansvarsförsäkringen för lagring.

I försäkringsvillkoren och försäkringsbreven för ansvarsförsäkringarna för vägtransport, spedition och lagring finns säkerhetsföreskrifter för att hålla godset i skick under hela transportkedjan. Utöver den här broschyren bör du även ta del av säkerhetsföreskrifterna och försäkringsvillkoren.

Försäkringstagaren, den försäkrade och sådan aktör för vilkens del de är ersättningsansvariga ska följa lagar, förordningar och myndighetsbestämmelser om lastningssätt, fästning och surrning av last och om transport.

Vi kan sänka eller förvägra ersättningen helt om

  • säkerhetsföreskrifterna har försummats uppsåtligen eller av oaktsamhet, som inte kan anses vara ringa, och om försummelsen har ett samband med uppkomsten av skadan
  • säkerhetsföreskrifter eller instruktioner har försummats när ett försäkringsfall har inträffat och detta har påverkat skadans storlek och omfattning.
  1. Lagar och myndighetsföreskrifter

    Lagar, förordningar och myndighetsföreskrifter om lastningssätt och fästning, surrning, stödjande och transport av lasten ska iakttas.
  2. Fordon som används vid transport

    Fordon och släpvagnar ska vara godkända för bruk och i ett skick som motsvarar lagar, förordningar och myndighetsbestämmelser som gäller för vägtrafik i det land där de är registrerade.
  3. Godshanteringsanordningar och deras förare

    Truckar, lyftkranar och andra maskin- eller handdrivna godshanteringsanordningar som används vid hantering av gods ska servade på det sätt som tillverkaren eller importören meddelat och de ska lämpa sig för det hanterade godset.

    Förare av godshanteringsanordningar ska uppfylla de krav som myndigheter eventuellt ställer på förare.

  1. Lagar och myndighetsföreskrifter

    Lagar, förordningar och myndighetsföreskrifter om lastningssätt, fästning, surrning, stödjande och transport av lasten ska följas.
  2. Godshanteringsanordningar och deras förare

    Truckar, lyftkranar och andra maskin- eller handdrivna godshanteringsanordningar som används vid hantering av gods ska vara servade på det sätt som tillverkaren eller importören meddelat och de ska lämpa sig för det hanterade godset.

    Förare av godshanteringsanordningar ska uppfylla de krav som myndigheter eventuellt ställer på förare.

  1. Lagar och myndighetsföreskrifter

    Lagar, förordningar och myndighetsföreskrifter om hantering av gods, lastningssätt, fästning, surrning, stödjande och transport av lasten ska följas.
  2. Godshanteringsanordningar och deras förare

    Truckar, lyftkranar och andra maskin- eller handdrivna godshanteringsanordningar som används vid hantering av gods ska vara servade på det sätt som tillverkaren eller importören meddelat och de ska lämpa sig för det hanterade godset.

    Förare av godshanteringsanordningar ska uppfylla de krav som myndigheter eventuellt ställer på förare.

Försäkringsbeloppet är ersättningens maximibelopp

Fennia betalar ut ersättning vid varje skadefall högst upp till försäkringsbeloppet som anges i försäkringsbrevet. Beloppet är vanligtvis 500 000–1 000 000 euro. I detta belopp ingår utöver skadeersättning även kostnader för utredning av ersättningsansvar och eventuell rättegång.

Begränsningar

Fennia är fritt från ansvar gentemot en försäkrad som uppsåtligen har framkallat ett försäkringsfall. Vi kan sänka eller förvägra den ersättning som vi betalar, om den försäkrade orsakat försäkringsfallet genom grov oaktsamhet. Detta gäller också om den försäkrades användning av alkohol eller narkotika har inverkat på försäkringsfallet.

Från försäkringen ersätter vi inte heller

  • förluster, skador, ansvar, kostnader eller utgifter för avvärjande av en skada om de på något sätt står i samband med en skada till följd av användningen av vilka som helst datorer, datasystem eller programvara, skadlig kod, datorvirus, datorprocess eller andra elektroniska system som ett medel att förorsaka skada.
  • skador som direkt eller indirekt orsakats av en smittsam sjukdom eller en annan sjukdom med stor spridning.

Ersättningsbestämmelser

Om en händelse som omfattas av försäkringen inträffar och du anmäler händelsen till Fennia, utreder vi om du är ersättningsskyldig och förhandlar med den som kräver ersättning. Om du själv ersätter skadan, kommer överens om den eller godkänner kravet, är det inte bindande för Fennia, om inte ersättningsbeloppet och -grunderna är uppenbart riktiga.

Om ett skadeersättningsärende leder till rättegång och kravet till sin grund uppenbart gäller en skada som berättigar till ersättning, ska du omedelbart när du har fått kännedom om rättegången meddela Fennia om den. Fennia har rätt att besluta om åtgärder i anslutning till en rättegång och om val av ombud. Om du inte meddelar oss om rättegången på förhand, är vi inte skyldiga att ersätta kostnader som uppstått till följd av rättegången. Om rättegången också behandlar andra ärenden, ersätter vi endast kostnaderna för den del av ersättningskravet som omfattas av försäkringen.

Om Fennia har meddelat den försäkrade att bolaget är redo att avtala med den skadelidande om ersättning för skadorna, men den försäkrade inte samtycker till detta, är vi inte skyldiga att ersätta kostnader som uppstår efter det eller att göra ytterligare utredningar i ärendet.

Försäkringspremie

På försäkringspremiens storlek inverkar bland annat företagets omsättning, omfattningen av försäkringens giltighetsområde omfattning och den valda självrisken.

Försäkringstagaren ska till Fennia lämna uppgifter om de premiegrunder som anges i försäkringsbrevet, för att vi ska kunna beräkna försäkringspremien för försäkringsperioden och fastställa den slutliga försäkringspremien vid försäkringsperiodens slut.

Försäkringspremien ska betalas senast på den förfallodag som står på räkningen. Om betalningen försenas tar vi ut en dröjsmålsränta enligt räntelagen. Om vi måste skicka en betalningspåminnelse, tar vi ut en lagenlig påminnelseavgift. Enligt lagen om försäkringsavtal har vi rätt att säga upp försäkringen om premien inte har betalats inom utsatt tid.

Om den försäkringssökande har grava betalningsstörningar, kan Fennia låta bli att bevilja en frivillig försäkring eller kräva att premien för den första försäkringsperioden betalas på förhand innan försäkringen träder i kraft.

Försäkringsperioden är en tidsperiod på ett år och den anges i ditt försäkringsbrev. Försäkringsperioden är inte nödvändigtvis ett kalenderår, utan en period som fastställts i ditt avtal.

Giltighetstid

Försäkringsavtalet gäller alltid en försäkringsperiod i taget fram till dess att någondera parten säger upp avtalet.

Ändring av avtalsvillkor när en ny försäkringsperiod börjar

Fennia har rätt att ändra försäkringsvillkor, premier och övriga avtalsvillkor. Grunderna för ändring fastställs i försäkringsvillkoren. Om vi ändrar avtalet skickar vi på förhand ett meddelande om ändringarna tillsammans med räkningen. När vi har skickat meddelandet träder ändringen i kraft vid ingången av nästa försäkringsperiod.

Uppsägning

En fortlöpande försäkring gäller en försäkringsperiod, som anges i försäkringsbrevet, åt gången om inte någondera avtalsparten säger upp avtalet. Försäkringstagaren har rätt att när som helst säga upp försäkringen. Uppsägningen ska alltid göras skriftligen. Om inget särskilt datum för upphörandet av försäkringen anges i meddelandet om uppsägning, upphör försäkringen att gälla den dag uppsägningsmeddelandet lämnades in eller skickades.

Enligt försäkringsvillkoren kan Fennia säga upp en fortlöpande försäkring en månad före försäkringsperiodens utgång. Vi har rätt att säga upp försäkringen även under försäkringsperioden efter att det har inträffat en sådan händelse som är ersättningsbar enligt försäkringsvillkoren som tillämpas på försäkringen. I lagen om försäkringsavtal och i försäkringsvillkoren anges dessutom andra situationer där försäkringen kan sägas upp under försäkringsperioden.

Läs uppdaterade anvisningar på fennia.fi. Där hittar du smidiga sätt att anmäla skador och söka ersättning. Meddela Fennia om en skada snarast möjligt.

Försäkringstagaren ska till Fennia lämna ett skriftligt ersättningsanspråk, som grundar sig på försäkringsavtalet, inom elva (11) månader efter försäkringsfallet eller efter att försäkringstagaren fått kännedom om att försäkringsfallet inträffat. Med sådan kännedom avses också en reklamation som riktats till försäkringstagaren, eller att försäkringstagaren har fått kännedom om en reklamation som riktats till den försäkrade (eller till den för vilkens del den försäkrade är ersättningsansvarig). Om ersättningsanspråket inte görs inom utsatt tid, är Fennia fritt från ansvar.

Den ersättningssökande ska till Fennia lämna de handlingar och uppgifter som behövs för att utreda Fennias ansvar. Sådana handlingar är till exempel de med hjälp av vilka man kan konstatera om ett försäkringsfall har inträffat eller inte, hur stor skadan är och vem ersättningen ska betalas ut till.

Om skadan har framkallats av en utomstående, ska du omedelbart göra en skriftlig reklamation och se till att rätten till ersättning inte preskriberas. Om det är fråga om en straffbar gärning ska du genast göra en polisanmälan och i rätten yrka på straff för gärningsmannen.

Om du är missnöjd med Fennias ersättningsbeslut

Den som är missnöjd med ett ersättningsbeslut eller ett annat beslut som försäkringsbolaget fattat kan inom tre år från det han eller hon fick del av beslutet väcka talan i tingsrätten på försäkringsbolagets hemort, sin egen hemort eller på sin stadigvarande bosättningsort eller den ort där skadan inträffade. Beslutet kan också överklagas avgiftsfritt hos den opartiska nämnd som vi anger i ersättningsbeslutet.

FINE:s Försäkrings- och finansrådgivning ger avgiftsfri och opartisk rådgivning och information till kunder. FINE och Försäkringsnämnden som finns i anslutning till FINE ger även rekommendationer om avgöranden i tvistemål (www.fine.fi/sv ).

En konsument kan vid meningsskiljaktigheter be om råd av konsumenttvistenämnden (www.kuluttajariita.fi/sv ).

På Fennia behandlar vi våra kunders personuppgifter i enlighet med dataskydds- och försäkringslagstiftningen. Vid behandlingen av personuppgifterna ser vi alltid till att våra kunders integritet skyddas.

Vi kan utnyttja automatiskt beslutsfattande i försäkrings- och ersättningsbesluten. Automatiskt beslutsfattande meddelas separat samband med den tjänst som utnyttjar automatiskt beslutsfattande och vid behov begärs ett samtycke till dess användning. Du har alltid rätt att överföra ärendet för manuell hantering.

Den registrerade har rätt att ta del av och granska sina personuppgifter på vår nättjänst och be om rättelse av uppgifter som är felaktiga eller föråldrade.

Vi överlåter dina uppgifter endast med stöd av lagen eller med ditt samtycke. Vid produktionen av tjänster och behandlingen av personuppgifter använder vi noggrant utvalda externa tjänsteleverantörer. Till tjänsteleverantören överför vi endast de uppgifter som är nödvändiga för produktion av tjänster. Våra tjänsteleverantörer arbetar för vår räkning och de har ingen självständig rätt att använda uppgifterna.

Vi anmäler skador som gäller privatpersoner till försäkringsbolagens gemensamma skaderegister för att bekämpa brottslighet som riktar sig mot försäkringsbolag. I missbruksregistret anges också uppgifter om de personer som gjort sig skyldiga till brott mot försäkringsbolag.

Du kan ta del av hur vi behandlar personuppgifter på www.fennia.fi/dataskydd. På vår webbplats hittar du också våra registerbeskrivningar och information om dina rättigheter.

Du kan ställa frågor till oss om behandling av personuppgifter per e-post på ti-etosuoja@fennia.fi.

Kundkontrolluppgifter och andra personuppgifter kan användas till att förhindra, avslöja och utreda penningtvätt och finansiering av terrorism och för att inleda undersökning av penningtvätt, finansiering av terrorism och det brott genom vilket de tillgångar eller den vinning av brott har fåtts som är föremål för penningtvätt eller finansiering av terrorism.

Vi spelar in samtal

Vi spelar in samtal vid försäkrings-, ersättnings- och specialgranskningsfunktionerna för att sköta kundrelationer och för att säkerställa innehåll i samtal. Vi kan också spela in samtal i utbildningssyfte för att förbättra vår kundservice.

Samtalspriser

För inrikessamtal från en fast telefon till våra servicenummer som börjar med 010 5 eller med 010 19 tas en lokalnätsavgift ut och från en mobiltelefon en mobiltelefonavgift enligt operatörens taxa.

Koncession för försäkringsbolaget, lagstiftning som tillämpas och tillsynsmyndigheter

Försäkringsgivare är Ömsesidiga Försäkringsbolaget Fennia.

Fenniakoncernens bolag: Ömsesidiga Försäkringsbolaget Fennia och Försäkringsaktiebolaget Fennia Liv har fått koncession i Finland och tillämpar i sin verksamhet i Finland gällande lag.

Bolagens hemort är Helsingfors och avtalsspråken är finska och svenska.

Tillsynsmyndighet

Finansinspektionen

Telefon +358 9 183 51

kirjaamo@finanssivalvonta.fi

www.finanssivalvonta.fi

Fennia har införts i följande offentliga register:

handelsregistret, Skatteförvaltningen, förskottsuppbördsregistret, registret över mervärdesskattepliktiga, registret över försäkringspremieskattskyldiga och arbetsgivarregistret.

Vederlag som beviljas för anbud eller försäljning

Ömsesidiga Försäkringsbolaget Fennias personal i kundservice och försäljning och Fennias ombud ger inga sådana personliga rekommendationer om de försäkringar de erbjuder som avses i lagstiftningen om försäkringsförmedling.

Avlöningen av Fennias försäljningspersonal grundar sig delvis på antalet sålda försäkringar och betalda försäkringspremier.

Fennias försäkringsförmedlare får provision på försäljningen av försäkringar. Den grundar sig på antalet sålda försäkringar och i vissa fall på överskridna målsättningar för en överenskommen period.

Ömsesidiga Försäkringsbolaget Fennia, Helsingfors

Postadress: 00017 FENNIA, FO-nummer 0196826-7

Besökadress till huvudkontoret: Kyllikkiporten 2, 00240 Helsingfors

www.fennia.fi

9231520