Gå till innehållet

Skriftlig bekräftelse vid tecknande av försäkringar

Vi har börjat använda ett elektronisk bekräftelseförfarande i vår försäljning av försäkringar. Det innebär att du skriftligt ska godkänna till exempel en försäkringsoffert som du har fått per telefon eller ändringar och tillägg i försäkringens omfattning. Utan en skriftlig bekräftelse träder inte försäkringen eller ändringen i kraft.

Observera att en skriftlig bekräftelse krävs först i samband med ett köp eller en ändring av försäkringsuppgifter. Du kan inte lämna en bekräftelse på förhand. Du behöver inte lämna någon skriftlig bekräftelse om du inte ändrar ditt försäkringsskydd eller köper ett nytt försäkringsskydd.

Hur kan jag lämna en skriftlig bekräftelse?

Du kan lämna en skriftlig bekräftelse elektroniskt med nätbankskoder eller mobil-id efter att du loggat in på till exempel Mitt Fennia.

Om du uträttar ärenden på ett av våra kontor, kan du skriva under försäkringsofferten efter att du först har identifierats genom ett identitetsbevis. I försäkringsofferter finns dessutom ofta en länk till en elektronisk signeringstjänst där du enkelt kan lämna en skriftlig bekräftelse efter elektronisk identifiering. Fennias kundrådgivare ger information och anvisningar om godkännandeförfarandet.

Skriftlig bekräftelse skyddar våra kunders intressen

På Fennia har vi även tidigare använt ett skriftligt bekräftelseförfarande, men nu har det utvidgats till att omfatta alla försäljningssituationer. Bekräftelseförfarandet säkerställer att vi alltid när vår kund ska godkänna en försäkringsoffert kontrollerar kundens identitet med den grad av säkerhet som krävs enligt lagstiftningen om penningtvätt. På så sätt minimerar vi även risken för att någon obehörigt tecknar försäkringar i våra kunders namn. Ändringen medför således ökad säkerhet när ärenden uträttas på distans.

En skriftlig bekräftelse ökar också alla försäkringsavtalsparters kännedom om försäkringens innehåll och omfattning. I de produktbroschyrer och produktbeskrivningar som tillhandahålls tillsammans med försäkringsofferten kan kunden kontrollera att försäkringen motsvarar det som avtalats muntligt, till exempel per telefon, innan kunden bekräftar offerten skriftligen. Därmed får alla våra kunder en så noggrann bild som möjligt av innehållet i och omfattningen av försäkringen som ska godkännas eller av ändringarna i försäkringen innan ett slutligt bekräftelsebeslut fattas.

Med en bekräftelse kan vi säkerställa att vi ger våra kunder tillräcklig information, som förutsätts i lagen om försäkringsavtal, till stöd för beslutet om att teckna en försäkring. På så sätt slipper du obehagliga överraskningar eller andra oklarheter om försäkringens innehåll och omfattning senare under försäkringsperioden.

Ändringen bidrar också till att uppfylla kraven i det nya 6 a kap. 11 b § i konsumentskyddslagen, som trädde i kraft 1.1.2023, gällande bekräftelseförfarandet för alla kontakter som försäkringsbolag tar med konsumenter vid försäljning per telefon.

Konsekvenser för dig som kund

Om du vill göra ändringar i ditt nuvarande försäkringsskydd eller teckna nya försäkringar, ska du bekräfta försäkringsofferten skriftligt. Vi ber alltid om en bekräftelse, oavsett om det är du eller Fennia som tagit initiativet till åtgärden.

Vi hoppas att bekräftelseförfarandet inte orsakar några olägenheter för dig. Ändringarna har gjorts för att öka säkerheten när du uträttar ärenden och för att samtidigt minska oklarheter om försäkringarnas innehåll. Förutom de krav som lagstiftningen ställer har kundens intressen varit en av de viktigaste faktorerna bakom ändringarna.