Gå till innehållet
En kortlek.

Vanliga frågor om reseförsäkring

En reseförsäkring består i regel av två delar: en resenärförsäkring och en resgodsförsäkring. Du kan försäkra dig, ditt resgods eller båda. Du kan välja om försäkringen omfattar bara dig eller hela familjen. Dessutom kan du välja om du vill ha en fortlöpande reseförsäkring eller bara försäkra en enskild resa.

Vi hjälper dig gärna att välja ett försäkringsskydd som passar din resa.

Notera att reseförsäkringen gäller i tre månader. Resor som varar längre än så är bäst att meddela Fennia innan du ger dig av, eftersom du då behöver ett reseförsäkringspaket som gäller för hela den tid du är på resande fot.

Mer information får du på Mitt Fennia eller av vår kundtjänst.

Läs mer om reseförsäkring

Du får reseförsäkringskortet direkt i din mobil när du uppger ditt telefonnummer när du uträttar ärenden med oss. Vi kan även skicka ett traditionellt reseförsäkringskort per post när du tecknar reseförsäkringen.

Om du vill beställa reseförsäkringskortet till din mobil, gör det här (Surveypal.com) .

Om du vill beställa ett traditionellt reseförsäkringskort i efterhand, vänligen kontakta vår kundtjänst.

Som Fennias kund får du hjälp av Fennias Reseassistans 24h om du insjuknar eller råkar ut för ett olycksfall under en resa utomlands. Tjänsten hjälper även till exempel med researrangemang om resan avbryts. Av Fennias reseassistans får du också godkännande för sjuktransport till Finland.

Kom ihåg att ha reseförsäkringskortet på dig alltid när du reser utomlands.

Läs mer om hur du söker vård utomlands

Du hittar anvisningar enklast på sidan Skador. Där hittar du kontaktinformation till de skadetjänster som du har tillgång till. I många fall behöver du inte alls fylla i en ersättningsansökan, utan du får direkt hjälp av våra samarbetspartner. Om det redan har uppstått kostnader, hittar du behövliga blanketter för ansökan om ersättning på Mitt Fennia.

Ansökan om ersättning från reseförsäkringen fylls i av den försäkrade. Försäkringstagaren kan lämna in en ersättningsansökan om skadeärenden som gäller barn under 15 år. Kontrollera att du har fått ersättning av FPA för alla kostnader som ersätts av FPA. Sök vid behov ersättning hos FPA innan du fyller i ersättningsansökan. Spara alla skaderelaterade kvitton i ett år. Vi meddelar dig om vi behöver dem.

Vi behöver följande uppgifter för att kunna handlägga din ersättningsansökan så snabbt som möjligt:

  • kund- eller försäkringsnummer
  • försäkringstagarens och den försäkrades namn och personbeteckning
  • ersättningstagarens kontouppgifter i IBAN-format för eventuell utbetalning av ersättning
  • uppgifter om kostnader som du har betalat.

För att logga in på tjänsten Mitt Fennia behöver du nätbankskoder.

När du söker ersättning för en inställd resa behöver du dessutom

  • kvitton över rese- och logikostnader som betalades före resan
  • ett intyg av researrangören, flygbolaget eller tjänsteleverantören över eventuella gottgörelser
  • en sjukjournal över ditt eller en nära anhörigs insjuknande, eller ett förundersökningsprotokoll eller en inspektionsrapport om det är fråga om en allvarlig skada på egendom.

När du söker ersättning för en avbruten resa behöver du dessutom

  • kvitton över rese- och logikostnader som betalades före resan, och en resplan i original
  • kvitton över extra rese- och logikostnader
  • en sjukjournal över ditt eller en nära anhörigs insjuknande, eller ett förundersökningsprotokoll eller en inspektionsrapport om det är fråga om en allvarlig skada på egendom.

När du söker ersättning för en försenad resa behöver du dessutom

  • kvitton i original över rese- och logikostnader, och en resplan i original
  • kvitton över extra rese- och logikostnader
  • ett intyg av researrangören, flygbolaget eller tjänsteleverantören om orsaken till förseningen.

Vi ersätter akutvård på resmålet om orsaken är tandvärk. Om en sprucken tand orsakar värk medan du är på resmålet, kan du uppsöka tandläkare för akutvård och söka ersättning hos oss. Akutvård eller fortsatt vård efter resan ersätts inte.

Du kan söka ersättning för försening från resa om det färdmedel du använder försenas av tvingande skäl till följd av ett väderhinder, ett tekniskt fel eller en trafikolycka och du därför inte kommer i tid enligt den ursprungliga resplanen till en flyg-, båt-, tåg- eller bussresa eller en anslutning till utlandet.

Vi ersätter nödvändiga och skäliga extra kostnader som uppstår när resan fortsätts. Som ersättning utbetalas högst priset på den ursprungliga resan, till den del den ställdes in, dock högst 2 000 euro.

Om det är omöjligt att fortsätta resan, ersätts det pris som betalades på förhand för den resa som ställdes in på grund av försening till den del resan ställdes in, dock högst 2 000 euro. Ersättning betalas inte ut för den del som researrangören, trafikbolaget eller motsvarande återbetalar betalningen.

Du ska alltid först kontrollera med oss om ambulansflyg eller ledsagare ersätts. Ring Fennias Reseassistans 24h.

Ring Reseassistans 24h +358 10 503 5503

Du kan fylla i en elektronisk ersättningsansökan redan under resan. Om det är fråga om ett sådant allvarligt sjukdoms- eller olycksfall som vår samarbetspartner SOS International tar hand om, uppstår det inga kostnader för dig under resan och då behöver du inte fylla i någon ersättningsansökan. Om det ännu uppstår kostnader efter att du kommit hem, kan du söka ersättning för de fortsatta kostnader som du själv har betalat antingen elektroniskt eller genom att ringa vår ersättningstjänst. Närmare anvisningar hittar du på sidan Skador.

Om ett olycksfall har orsakat sjukvårdskostnader, ersätter resenärförsäkringen när det gäller sakskador endast om glasögon gått sönder i olycksfallet eller om kläder klippts sönder i samband med akutvård.

Kläder som gått sönder vid ett olycksfall av någon annan orsak än i samband med akutvård ersätts inte från resenärförsäkringen. Telefoner, kameror eller någon annan egendom ersätts inte från resenärförsäkringen, även om de gick sönder vid ett olycksfall som inträffade i samband med ett rån.

Du kan söka ersättning för skador på resgods genom att fylla i en elektronisk skadeanmälan på tjänsten Mitt Fennia. Fyll i ersättningsansökan noggrant. Du kan också anmäla skadan per telefon hos vår ersättningstjänst.

Närmare anvisningar och en skadeanmälan hittar du på sidan Skador.

Vid en graviditet som fortskrider normalt ersätter resenärförsäkringen inte eventuella medicinska kostnader och inte heller kostnader för att resan ställts in eller avbrutits.

Från försäkringen ersätts i enlighet med försäkringsvillkoren kostnader till följd av komplikationer som betraktas som sjukdomstillstånd. Komplikationer som ersätts är t.ex. moderkaksavlossning, havandeskapsförgiftning eller blödning.

Det är allra enklast att beställa försäkringsintyget på Mitt Fennia. Försäkringsintyget gäller högst tre år. Intyget gäller inte om din reseförsäkring upphör.

Logga in på Mitt Fennia