Hyppää sisältöön
    Personkunder
  • Fennia
  • Fennia Liv
  • Anvisning
Etsi sisällöstä
PrivatkunderFöretagskunder
Suomeksi

Logga in

  • Ingångssida
  • Innehållsstudio
  • Ersätter försäkringen behandling av skabb eller löss?
Ett barn leker.

Ersätter försäkringen behandling av skabb eller löss?

28.6.2024

Hjälp, löss! Löss är särskilt vanliga under den tidsperiod då man använder mössor, medan skabb lätt kan spridas under övriga årstider. Vad säger försäkringen om behandling av löss och skabb?

I början av 2024 drabbades Finland av en skabbepidemi som ledde till svåra situationer i många familjer. Det rådde förvirring om behandlingsformer, det rådde tidvis brist på läkemedelssalvor och beroende på hushållets storlek konstaterade många att behandlingen kräver en rätt stor summa pengar. Lössen är däremot en årlig plåga i skolor och familjer, men behandlingen av dem är lite enklare än behandlingen av skabb.

Skabb och löss är hudinfektioner som kliar och kräver behandling. Den goda nyheten är att Fennias sjukkostnadsförsäkring utöver många andra sjukdomar kan ersätta dig även undersökning av de besvär som skabb och löss förorsakat och den behandling som läkaren ordinerat.

Oftast går det att bli av med löss med lusschampo

Det är vanligtvis lätt att identifiera en lussmitta på grund av det ständigt kliar i hårbotten. Man kan konstatera smittan senast med en luskam vars taggar samlar löss och lusägg, det vill säga gnetter. Som behandling räcker det oftast att tvätta håret en gång eller två gånger med receptfritt lusschampo som kan köpas på apotek. I vissa fall räcker det inte att tvätta håret och det behövs en oral medicinering som ordineras av en läkare. Dessutom kan kliandet av hårbottnen leda till en hudinfektion som kan kräva antibiotika. Vid behov kan läkaren ge anvisningar om hur man på det effektivaste sättet blir av med lössen i familjen.

Det är en bra idé att behandla hela familjen på samma gång så att hushållet helt och hållet blir av med lössen. Under en lusepidemi kan det vara klokt att använda lusschampo som förebygger löss och som också kan köpas på apotek.

Det finns salvor och tabletter för behandling av skabb

Skabb orsakas av skabbdjur som smittas via hudkontakt – skabben sprids alltså lätt från en familjemedlem till en annan. Symtom, dvs. klåda som förekommer framför allt på kvällen, börjar vanligtvis ungefär en månad efter smittan. I symtomen ingår gångar som skabbdjur gräver till exempel mellan fingrarna och på handlederna. Därtill finns det också röda knottror och blåsor på huden.

Skabb diagnostiseras med ett mikroskop eller dermatoskop. Vid behandlingen av skabb används en receptfri permetrinsalva som ska appliceras noggrant på hela kroppen. Eftersom skabb lätt sprids och har en lång inkubationstid, ska hela familjen behandlas med samma omsorg på samma gång. Upprepa behandlingen efter cirka en vecka, du får mer detaljerade behandlingsanvisningar av läkaren.

Läkaren kan också ordinera permetrinsalva eller annan produkt för lokalbehandling. Vid behandlingen används också ivermektintabletter, och vid ett återfall kan salvan och tabletterna också användas samtidigt för att effektivera behandlingen. Klådan kan förekomma drygt en månad efter behandlingen – detta innebär dock inte att behandlingen har misslyckats. Om klådan fortsätter länge över en månad, ska du besöka läkaren på nytt.

Sjukkostnadsförsäkringen kan hjälpa med att bli av med löss och skabb

Fennias Skydd för hälsa är en sjukförsäkring som kan ersätta den försäkrades läkarbesök och undersökningar som lus- eller skabbsmittan kräver samt salvor och andra receptbelagda läkemedel som läkaren ordinerat. Tjänsten FenniaVårdare som ingår i försäkringen Skydd för hälsa hjälper dig att hitta en rätt läkare och upprättar vid behov även ansökan om ersättning. Du kan lätt nå FenniaVårdaren både via chatten och per telefon.

Du vet väl att du kan få alla dina hem- och familjeförsäkringar från Fennia? Utöver personförsäkringar kan du också få hem- och bilförsäkringar från Fennia. Läs mera om försäkringar för hem och familj.

Lue lisää

SjukförsäkringArtikelVälbefinnande

Dela

Försäkringar och tjänsterSkadorKundserviceKundförmånerVanliga frågorAktuelltMedietjänsterFöretagskunderInformation om FenniaLediga jobbBriefly in English
© Fennia
YhteystiedotDataskydd och användarvillkorTillgänglighetIntegritetsskydd vid telefontjänstenKakor