50 000 kontakter per månad – de här är de fem vanligaste frågorna som ställs till Fennias kundtjänst
20.10.2022
Har fakturan betalats, kan förfallodagen skjutas upp och vad täcker sjukkostnadsförsäkringen för barn? Ta del av de vanligaste frågorna som ställs till Fennias kundtjänst och svaren på dem.
Varje månad svarar Fennias kundtjänstexperter på cirka 50 000 kontakter via Mitt Fennia och telefontjänsten. Kundtjänsten svarar till exempel på frågor om fakturering och försäkringarnas innehåll.
Frågorna som ställs till kundtjänsten varierar delvis beroende på årstid: kunderna ställer till exempel många frågor om hemförsäkringar på hösten när nya studerande flyttar till sina studieorter. Fordonsförsäkringar och personförsäkringar är något som kunderna funderar på året runt.
Vi har sammanställt svaren på kundernas vanligaste frågor.
1. Har min faktura betalats?
Tanken är att kunden i framtiden ska kunna se direkt i Mitt Fennia om fakturan är öppen, det vill säga ännu inte betald, men det är tyvärr inte möjligt ännu. Du kan dock kontrollera statusen för din faktura genom att kontakta kundtjänsten till exempel i Mitt Fennias chatt.
Kontakta oss omedelbart om du behöver skjuta upp förfallodagen för din faktura. Begäran om betalningstid kan lämnas direkt i Mitt Fennia och på vår webbplats, och i allmänhet får kunden mer betalningstid på minst en månad för en vanlig faktura.
2. Omfattar sjukdoms- eller olycksfallsförsäkringen för mitt barn idrottsverksamhet?
Ja. Du kan trygga barnets hälsa med Fennias Skydd för hälsa. Du kan själv välja om dina försäkringar bara ska ersätta kostnader för olycksfall eller kostnader för både olycksfall och sjukdomar. Skydd för hälsa för vuxna ska alltid kompletteras med en idrottsutvidgning om du vill att försäkringen även ska omfatta till exempel motion i en idrottsförening. Detta gäller dock inte för barn, utan Skydd för hälsa omfattar alla idrottsaktiviteter för barn under 20 år.
3. Jag har sålt min bil. Måste jag säga upp min trafikförsäkring eller upphör den automatiskt att gälla?
När du säljer din bil och köparen registrerar bilen, det vill säga anmäler ägarbytet till Transport- och kommunikationsverket Traficom, får vi på Fennia ett meddelande om det och din försäkring upphör automatiskt att gälla på den dag som anges i meddelandet.
Enbart handeln avslutar dock inte försäkringen, utan den nya ägaren ska registrera fordonet i sitt namn. Den nya ägaren av fordonet är skyldig att registrera ägarbytet inom sju dagar efter köpet. Vid behov kan du i Traficoms elektroniska system kontrollera om den nya ägaren har anmält ägarbytet.
4. Försäkringarna står i min makes/makas namn. Kan jag få åtkomst till Mitt Fennia för att se försäkringsuppgifterna?
När försäkringen står i någon annans namn kan familjemedlemmarna tyvärr ännu inte se varandras försäkringar i Mitt Fennia. En försäkring kan inte tecknas i två personers namn. Försäkringstagaren kan dock fylla i en fullmakt till exempel via Mitt Fennia, vilket gör det möjligt för hens make/maka att sköta försäkringsärenden via kundtjänsten.
5. Ersätter min försäkring en inträffad skada?
Kundtjänsten får också regelbundet frågor om skador, till exempel om en nyligen inträffad skada kan ersättas eller i vilket skede handläggningen av en skadeanmälan är. Kundtjänsten hanterar dock inte skador, eftersom den på grund av skyddet av kundens uppgifter inte kan kontrollera till exempel hälsouppgifter. I frågor som rör skador eller ersättningar hittar du råd och instruktioner på fennia.fi/skador.
Experter i artikeln är Fennias kundtjänstchef Anna Wörlund och teamledare för kundtjänsten för privatkunder Arto Hietalahti.
Se även andra vanliga frågor →Har du börjat använda Mitt Fennia ännu? Logga in på Mitt Fennia och sköt dina försäkringsärenden när det passar dig bäst. Kontaktinformation till kundtjänsten hittar du här.
Läs mer
Hjälpte det här dig?
Dela