Gå till innehållet
Bakruta på bil.

Fennias Bilassistans hjälper dig dygnet runt

31.5.2020

Ett skrivbord och ett par hörlurar som ligger på det väcker oftast inga större känslor. Men när Joonas Riihijärvi sätter sig vid sitt bord och sätter på lurarna kan han snart föreställa sig hur han reser till fjällen i Lappland, till Södermalm i Stockholm och till smågatorna i Paris. Samtidigt måste Joonas hjälpa människor som råkat illa ut på vägen – han arbetar ju för Fennias Bilassistans.

Joonas har arbetat på Fennias Bilassistans i över två och ett halvt år och har erfarenhet av att klara upp många olika slags problemsituationer. När det har skett en krock eller punktering på vägen eller om en bil har fått ett tekniskt fel, står Joonas och hans kollegor till tjänst. De kan nås dygnet runt under årets alla dagar.

– Kunderna ringer oss när de har fått en skada på bilen i Finland eller utomlands. Under ett och samma samtal kan vi ta emot en skadeanmälan, hänvisa bilen till en avtalsverkstad och ordna så att resan kan fortsätta smidigt till exempel med en lånebil. Vi kan vanligen också fatta ett ersättningsbeslut under samma samtal, vilket är en lättnad för många – kunden får allt fixat på en gång.

Hjälpbehovet varierar beroende på vilken tid på dygnet det är. Små krockar och stötar är typiska under rusningstid, medan de bilister som rör sig på kvällar och nätter oftast behöver bärgningshjälp.

– Ju senare på dygnet någon ringer, desto säkrare är det att det gäller bärgningshjälp.

Kunden får hjälp på alla tänkbara sätt

Sommaren och vintern är de livligaste säsongerna för Fennias Bilassistans. På sommaren kan kunderna vara på bilsemester på andra sidan av Europa medan man på vintern kämpar med halka och snö här hemma. Oberoende av var kunderna befinner sig finns det alltid hjälp att få, även teknisk sådan.

– I situationer som gäller tekniska fel utreder vi snabbt om felet kan repareras på plats eller om det behövs en bärgningsbil. I bästa fall reparerar en yrkesperson från Bilassistans bilen på platsen. Om det krävs bogsering eller reparation på en avtalsverkstad försöker vi lösa situationen så att det orsakar kunden så lite besvär som möjligt.  

Enligt Joonas är det viktigt att kunderna kontrollerar sina avtalsvillkor och hur omfattande försäkringen är redan innan olyckan är framme. Det ger en viktig trygghetskänsla.

– Kunderna ställer ofta frågor om sina egna försäkringsvillkor: täcker deras försäkring till exempel kostnaderna för en lånebil eller inte. Då informerar vi kunderna om vad deras försäkringsskydd omfattar och hjälper dem på bästa möjliga sätt även om de inte har det skydd som krävs, påpekar Joonas.

Läs mer om Bilassistans 24h

Det vardagliga arbetet berikas av olika världar

Joonas arbetar gärna med kundbetjäning och är van vid att hantera olika slags människor och en mängd olika känslor. Han fascineras av att samtalen till Bilassistansen kan komma från vem som helst – och man vet aldrig vad de kommer att handla om.

– Trots att jag har jobbat med det här i över två och ett halvt år får jag fortfarande sköta fall som jag aldrig har stött på tidigare. Det blir alltid överraskande vändningar eller nyanser som gör att jobbet alltid är lika intressant.

Utöver skador som inträffat i Finland ansvarar Joonas för ett flertal fall från utlandet. Tack vare den internationella dimensionen får Joonas under sin arbetsdag resa från fjällen i Lappland ända bort till smågatorna i Paris.

– Det är spännande med samtal från olika håll i världen under arbetsdagen. Ett kan komma från Lappland, ett annat från Stockholm och nästa från Paris. Ibland kan jag sätta mig in i de här kundernas situation, och då blir det också lättare att få en bild av läget. Man måste kunna hjälpa människor så att de förstår att de är trygga och att allt kommer att ordna sig – trots skadan.

Hjälpte det här dig?

Dela