Innehåll
Laddar...
Försäkringar i Företagsskydd - broschyr
Gäller från och med 1.8.2024
Företagsskyddets egendoms-, avbrotts-, ansvars- och rättsskyddsförsäkringar
1. Företagsskyddets egendomsförsäkringar för företag - gäller från och med 1.8.2024
Trygga ditt företag för egendomsskador
2. Företagsskyddets avbrottsförsäkringar för företag - gäller från och med 1.8.2024
Trygga företagets fortsatta verksamhet i undantagssituation
3. Företagsskyddets ansvarsförsäkringar för företag - gäller från och med 1.8.2024
Trygga ditt företag för ansvarsskador
4. Företagsskyddets rättsskyddsförsäkringar för företag - gäller från och med 1.8.2024
Skydda ditt företag vid tvister
Vilka uppgifter innehåller försäkringsbrevet?
Försäkringsobjekt och uppgifter som ligger till grund för bedömning av riskens omfattning
I försäkringsbrevet anges utöver försäkrad egendom och verksamhet också uppgifter som ligger till grund för bedömning av storleken på deras risk. Sådana uppgifter är exempelvis företagets bransch, uppgifter och nyckeltal som beskriver verksamhetens omfattning, såsom omsättning, personalantal och lönesumma.
Inom egendomsförsäkringar är sådana uppgifter även byggnaders eller lokalers brandklass, byggnadsår, volym, yta och säkerhetsanordningar, t.ex. sprinkler, brandvarnare, strukturellt inbrottsskydd och inbrottslarmsystem.
Underrätta Fennia genast om det sker ändringar i företagets egendom eller verksamhet. Anmäl årligen även ändringar i nyckeltal som utgör premiegrunden. Så säkerställer du att inget avdrag görs på försäkringsersättningen på grund av underförsäkring. Du kan anmäla ändringar på följande sätt:
- genom att uppsöka din kontaktperson
- via kundtjänsten för företagare, telefonnummer 010 503 8813
- via Mitt Fennia-nättjänsten: www.fennia.fi.
Försäkringsbelopp
Ett försäkringsbelopp utgör övre gräns för ersättning för ett försäkringsfall. Inom egendoms- och avbrottsförsäkringar och inom vissa ansvarsförsäkringar ger försäkringspremien rätt till högst en ersättning, som motsvarar försäkringsbeloppet, under hela försäkringsperioden. En sådan försäkring kan i regel återställas efter skadan mot extra premie.
Försäkringstagarens självrisk
En försäkringstagare har i varje försäkringsfall en självrisk som dras av från skadebeloppet vid beräkning av ersättning. Genom att välja en större självrisk kan försäkringstagaren minska sin försäkringspremie.
Giltighetsområde
Försäkringens giltighetsområde avtalas efter behov och uppgifterna finns i försäkringsbrevet. Samma försäkringsavtal kan inkludera flera olika försäkringsobjekt med olika giltighetsområden.
Försäkringen gäller inte i länder utanför Finland till den del lagstiftningen i landet i fråga kräver en lokal försäkring hos ett lokalt försäkringsbolag, även om området anges som giltighetsområde i försäkringsbrevet. Försäkringen gäller inte heller till den del Förenta nationernas (FN) eller Europeiska unionens (EU) handelsblockad begränsar försäkringen eller försäkringens giltighet.
Villkor och säkerhetsföreskrifter som tillämpas på försäkringen
Alla ersättningsbestämmelser, begränsningar och säkerhetsföreskrifter finns i försäkringsvillkoren, i separata säkerhetsföreskrifter och i försäkringsbrevet. Om du vill ta del av villkoren och säkerhetsföreskrifterna på förhand, får du dem av din kontaktperson.
Villkoren och säkerhetsföreskrifterna får du med försäkringsbrevet. När du följer säkerhetsföreskrifterna, förhindrar du skador och begränsar förluster till följd av dem. Ta noggrant del av säkerhetsföreskrifterna och informera om dem till alla som deltar i verksamheten. Om säkerhetsföreskrifterna inte har följts och det har påverkat uppkomsten eller omfattningen av skadan, kan ersättningen sänkas eller förvägras helt.
Försäkringspremie
På en försäkringspremie inverkar bland annat försäkringsbeloppet, självrisken, giltighetsområdet och övriga uppgifter som ligger till grund för bedömning av riskens omfattning.
Betala alltid försäkringspremien senast på den förfallodag som står på fakturan. Om betalningen försenas, tar vi ut en dröjsmålsränta enligt räntelagen. Om vi måste skicka en betalningspåminnelse, tar vi ut en lagenlig påminnelseavgift.
Om den försäkringssökande har grava betalningsstörningar, kan Fennia låta bli att bevilja en frivillig försäkring eller kräva att den första premien betalas på förhand, innan försäkringen träder i kraft.
Vilken viktig information innehåller försäkringsavtalen?
Ditt försäkringsavtalets innehåll fastställs i
- de allmänna avtalsvillkoren för Företagsskyddet
- försäkringsgrenens gemensamma villkor (t.ex. gemensamma villkor för egendomsförsäkringar)
- produktvillkoren (t.ex. brandförsäkringsvillkor)
- försäkringsbrevet
- specialvillkoren
- säkerhetsföreskrifterna.
I de allmänna avtalsvillkoren för Företagsskyddet definieras t.ex. de begrepp som används i försäkringsavtal samt ges bestämmelser om försäkringstagarens upplysningsplikt och försäkringsgivarens informationsplikt, ersättningsförfarande och om avslutande av försäkringar.
Fennias ansvar börjar antingen den dag som Fennia kommit överens om med försäkringstagaren eller, om en dag inte fastställts separat, den dag Fennia och försäkringstagaren gett ett godkännande svar på den andra avtalspartens anbud.
Giltighetstid
Försäkringsavtalet gäller en försäkringsperiod i taget fram till dess att någondera parten säger upp avtalet.
Ändring av avtalsvillkor vid övergång till ny försäkringsperiod
Fennia har rätt att ändra försäkringsvillkor, premier och övriga avtalsvillkor på de grunder som fastställs i försäkringsvillkoren. Om Fennia ändrar försäkringsavtalet, skickar vi ett meddelande om ändringarna på förhand med fakturan. Ändringen träder i kraft vid ingången av den försäkringsperiod som börjar när en månad har gått från att meddelandet skickades.
Uppsägning
En försäkringstagare har rätt att skriftligen eller skriftligen i elektronisk form säga upp en fortlöpande försäkring. En konsument och en försäkringstagare som jämställs med en konsument kan när som helst säga upp en försäkring.
När försäkringar för företags- och organisationskunder sägs upp ska försäkringstagaren på yrkande av Fennia vid uppsägning följa de tidsfrister som anges i de allmänna avtalsvillkoren för Företagsskyddet. Om inget särskilt datum för upphörandet av försäkringen anges i meddelandet om uppsägning, upphör försäkringen att gälla den dag uppsägningsmeddelandet lämnades in eller skickades.
Fennia kan säga upp en fortlöpande försäkring så att den upphör vid försäkringsperiodens utgång genom att skicka ett skriftligt meddelande om detta senast en månad före försäkringsperioden löper ut. I lagen om försäkringsavtal, i de allmänna avtalsvillkoren för Företagsskyddet och i övriga försäkringsvillkor anges dessutom andra situationer där försäkringen kan sägas upp så att den upphör under försäkringsperioden.
Uppsåt, grov oaktsamhet och alkoholpåverkan
Fennia är fritt från ansvar gentemot en försäkrad som uppsåtligen har framkallat ett försäkringsfall. Vi kan sänka eller förvägra den ersättning som vi betalar, om den försäkrade orsakat försäkringsfallet genom grov oaktsamhet. Detta gäller också om den försäkrades användning av alkohol eller narkotika har inverkat på försäkringsfallet.
Vem jämställs med den försäkrade?
I försäkringar för företags- och organisationskunder jämställs med den försäkrade, vid framkallande av försäkringsfall och iakttagande av räddningsplikt och säkerhetsföreskrifter, en person eller en juridisk person som
- med den försäkrades samtycke eller på basis av ett hyres-, tjänste-, entreprenad-, reparations-, monterings-, service- eller underleverantörsavtal eller ett annat avtal mot eller utan vederlag är ansvarig för den försäkrade egendomen eller nyttjar den
- tillsammans med den försäkrade äger den försäkrade egendomen.
I försäkringar för konsumenter och försäkringstagare som jämställs med konsumenter jämställs med den försäkrade, vid framkallande av försäkringsfall och iakttagande av räddningsplikt och säkerhetsföreskrifter, en person som
- med den försäkrades samtycke är ansvarig för försäkrat motordrivet fordon eller släpfordon, fartyg eller luftfarkost
- tillsammans med den försäkrade äger och nyttjar försäkrad egendom
- bor i ett gemensamt hushåll med den försäkrade och använder försäkrad egendom tillsammans med den försäkrade.
I fråga om iakttagande av säkerhetsföreskrifter ska en person som på grund av ett arbets- eller tjänsteförhållande till försäkringstagaren ser till att säkerhetsföreskrifterna följs jämställas med den försäkrade.
Vad ska jag göra när en skada har inträffat eller när jag behöver utnyttja rättsskyddsförmånen?
Gör så här vid skadesituationer:
- Kontrollera aktuella anvisningar på fennia.fi. På sidan hittar du det smidigaste sättet att anmäla skador och söka ersättning.
- Meddela Fennia om en skada snarast möjligt.
Beakta följande om tidsfrister för ersättningsansökningar:
- Ansök om försäkringsersättning alltid inom ett år efter det att du fått kännedom om försäkringens giltighet, försäkringsfallet och den skadepåföljd som har föranletts av försäkringsfallet. Du ska i varje fall lägga fram ett ersättningsanspråk inom tio år efter försäkringsfallet.
- Om du har tecknat en försäkring mot personskador eller skadeståndsskyldighet, ska du lägga fram ett ersättningsanspråk inom tio år efter att skadepåföljden uppkom.
- Om du inte lägger fram ett ersättningsanspråk inom den föreskrivna tiden, förlorar du din rätt till ersättning.
Som ersättningssökande ska du till Fennia lämna in de handlingar och uppgifter som behövs för att reda ut Fennias ansvar. Sådana handlingar är till exempel de med hjälp av vilka man kan konstatera om ett försäkringsfall har inträffat eller inte, hur stor skadan är och vem ersättningen ska betalas ut till.
Om skadan har framkallats av en utomstående person, försök reda ut skadevållarens identitet. Om det är fråga om en straffbar gärning, gör genast en polisanmälan och i rätten yrka på straff för gärningsmannen.
Ansökan om ändring
Den som är missnöjd med ett ersättningsbeslut eller ett annat beslut som försäkringsbolaget fattat kan inom tre år från det hen fick del av beslutet väcka talan i tingsrätten på försäkringsbolagets hemort, på sin egen hemort eller på sin stadigvarande bosättningsort eller på den ort där skadan inträffade. Beslutet kan också överklagas avgiftsfritt hos den opartiska nämnd som vi anger i ersättningsbeslutet.
FINE:s Försäkrings- och finansrådgivning ger avgiftsfri och opartisk rådgivning och information till kunder. FINE och dess Försäkringsnämnd ger även rekommendationer om avgöranden i tvistemål (www.fine.fi).
Försäkringsavtalets giltighet och uppsägning
En fortlöpande försäkring gäller en försäkringsperiod, som anges i försäkringsbrevet, åt gången om inte någondera avtalsparten säger upp avtalet. Försäkringstagaren har rätt att när som helst säga upp försäkringen. Uppsägningen ska alltid göras skriftligen. Om inget särskilt datum för upphörandet av försäkringen anges i meddelandet om uppsägning, upphör försäkringen att gälla den dag uppsägningsmeddelandet lämnades in eller skickades.
Enligt försäkringsvillkoren kan Fennia säga upp en fortlöpande försäkring en månad före försäkringsperiodens utgång. I lagen om försäkringsavtal och i försäkringsvillkoren anges dessutom andra situationer där försäkringen kan sägas upp under försäkringsperioden.
På Fennia behandlar vi våra kunders personuppgifter i enlighet med dataskydds- och försäkringslagstiftningen. Vid behandlingen av personuppgifterna ser vi alltid till att våra kunders integritet skyddas.
Vi kan utnyttja automatiskt beslutsfattande i försäkrings- och ersättningsbesluten. Automatiskt beslutsfattande meddelas separat samband med den tjänst som utnyttjar automatiskt beslutsfattande och vid behov begärs ett samtycke till dess användning. Du har alltid rätt att överföra ärendet för manuell hantering.
Den registrerade har rätt att ta del av och granska sina personuppgifter på vår nättjänst och be om rättelse av uppgifter som är felaktiga eller föråldrade.
Vi lämnar ut dina uppgifter endast med stöd av lagstiftningen eller med ditt samtycke. Vid produktionen av tjänster och behandlingen av personuppgifter använder vi noggrant utvalda externa tjänsteleverantörer. Till tjänsteleverantören överför vi endast de uppgifter som är nödvändiga för produktion av tjänster. Våra tjänsteleverantörer arbetar för vår räkning och de har ingen självständig rätt att använda uppgifterna.
Vi anmäler skador som gäller privatpersoner till försäkringsbolagens gemensamma skaderegister för att bekämpa brottslighet som riktar sig mot försäkringsbolag. I missbruksregistret anges också uppgifter om de personer som gjort sig skyldiga till brott mot försäkringsbolag.
Du kan ta del av hur vi behandlar personuppgifter på www.fennia.fi/dataskydd. På vår webbplats hittar du också våra registerbeskrivningar och information om dina rättigheter.
Du kan ställa frågor till oss om behandling av personuppgifter per e-post på tietosuoja@fennia.fi.
Kundkontrolluppgifter och andra personuppgifter kan användas till att förhindra, avslöja och utreda penningtvätt och finansiering av terrorism och för att inleda undersökning av ovan nämnda och det brott genom vilket de tillgångar eller den vinning av brott har erhållits som är föremål för penningtvätt eller finansiering av terrorism.
Vi spelar in samtal
Vi spelar in samtal vid försäkrings-, ersättnings- och specialgranskningsfunktionerna för att sköta kundrelationer och för att säkerställa innehåll i samtal. Vi kan också spela in samtal i utbildningssyfte för att förbättra vår kundservice.
Samtalspriser
För inrikessamtal från en fast telefon till våra servicenummer som börjar med 010 5 eller med 010 19 tas en lokalnätsavgift ut och från en mobiltelefon en mobiltelefonavgift enligt operatörens taxa.
Koncession för försäkringsbolaget, lagstiftning som tillämpas och tillsynsmyndigheter
Försäkringsgivare är Ömsesidiga Försäkringsbolaget Fennia.
Fenniakoncernens bolag: Ömsesidiga Försäkringsbolaget Fennia och Försäkringsaktiebolaget Fennia Liv har fått koncession i Finland och tillämpar i sin verksamhet i Finland gällande lag.
Bolagens hemort är Helsingfors och avtalsspråken är finska och svenska.
Tillsynsmyndighet
Finansinspektionen
Telefon +358 9 183 51
kirjaamo@finanssivalvonta.fi
www.finanssivalvonta.fi
Fennia har införts i följande offentliga register:
handelsregistret, Skatteförvaltningen, förskottsuppbördsregistret, registret över mervärdesskattepliktiga, registret över försäkringspremieskattskyldiga och arbetsgivarregistret.
Vederlag vid anbud eller försäljning av försäkringar
Fennias personal i kundservice och försäljning och Fennias ombud ger inga sådana personliga rekommendationer om de försäkringar de erbjuder som avses i lagstiftningen om försäkringsförmedling.
Avlöningen av Fennias försäljningspersonal grundar sig delvis på antalet sålda försäkringar och betalda försäkringspremier. Fennias försäkringsförmedlare får provision på försäljningen av försäkringar. Den grundar sig på antalet sålda försäkringar och i vissa fall på överskridna målsättningar för en överenskommen period.
Ömsesidiga Försäkringsbolaget Fennia, Helsingfors
Postadress: 00017 FENNIA, FO-nummer 0196826-7
Besökadress till huvudkontoret: Kyllikkiporten 2, 00240 Helsingfors
www.fennia.fi