Innehåll
Laddar...
Fenniaskyddets försäkringar för hund och katt - produktbroschyr (1)
Gäller från och med 1.1.2025
Försäkringar som skydd för din hund och katt
Sjukdomar och olycksfall kan drabba fyrbenta familjemedlemmar på samma sätt som tvåbenta. Skydda din hund eller katt med lämpliga försäkringar.
I den här broschyren redogör vi för innehållet i Fennias sjuk- och olycksfallsförsäkringar för hund och katt, de viktigaste begränsningarna och ersättningsprinciperna samt dina rättigheter och skyldigheter som försäkringstagare. I försäkringsvillkoren anges mer detaljerat alla försäkringsfall och de olycksfall och sjukdomar som ersätts med begränsningar.
Fenniaskyddet är ett försäkringspaket till vilket du enligt ditt val kan ansluta försäkringar för ditt hem och annan egendom samt som hemförsäkringskund personförsäkringar för dig och dina familjemedlemmar. Du kan ändra antalet försäkringar eller innehållet i försäkringarna när som helst.
Till Fenniaskyddet kan du ansluta
som skydd för din egendom
- hemförsäkringar
- resgodsförsäkringar
- båtförsäkringar
- djurförsäkringar
- skogsförsäkringar
- lantbruksförsäkringar
som skydd mot rättsliga risker
- rättsskydds- och ansvarsförsäkringar
som skydd för dig och dina familjemedlemmar
- sjukkostnadsförsäkringar för barn och vuxna
- olycksfallsförsäkringar
- resenärförsäkringar.
Hur kan du försäkra din hund och katt?
När du har en hemförsäkring hos oss kan du teckna en försäkring för
- friska hundar som är mellan sex veckor och sex år gamla
- friska katter som är mellan sex veckor och nio år gamla.
Hundvalpar och kattungar omfattas inte av moderns försäkring. För hundvalpen eller kattungen kan du teckna en egen försäkring när den är sex veckor gammal.
Du kan välja olycksfallsförsäkring eller sjukförsäkring för din hund eller katt och välja vad den ska omfatta. Alternativen är
- bara djurets dödsfall
- bara veterinärkostnader
- dödsfall och veterinärkostnader.
Du kan också utvidga försäkringen med tilläggsskydd mot värdeförlust och kostnader för fysikalisk behandling samt med en ansvarsförsäkring för djurägare.
I djurförsäkringen ingår alltid den avgiftsfria online-veterinärtjänsten FirstVet
Fennia erbjuder sina djurförsäkringskunder ett obegränsat antal gratis FirstVet-besök för varje djur som är försäkrat. På online-veterinärtjänsten FirstVet får du enkelt och smidigt videokontakt med en veterinär, som ger råd, bedömer behovet av vård och vid behov hänvisar till fortsatt vård på en djurklinik.
Anvisningar om hur du får tillgång till tjänsten finns på fennia.fi.
Vad ersätter olycksfallsförsäkringen?
I djurförsäkringar definieras olycksfall som en plötslig, oförutsedd och yttre händelse som orsakar kroppsskada.
Avlivning anses vara oundviklig när djurets död trots vård är att vänta inom kort eller när djuret måste avlivas för att undvika uppenbart djurplågeri.
Djurets död
Från olycksfallsförsäkringen för hund och katt som tecknats i händelse av dödsfall ersätter vi om
- hunden eller katten dör till följd av ett olycksfall
- hunden eller katten måste avlivas till följd av ett olycksfall
- hunden eller katten försvinner och den inte hittas inom två månader, trots att djurets försvinnande anmälts till polisen.
Begränsningar
Försäkringen ersätter inte om djuret har dött eller avlivats till följd av följande orsaker:
- lynnesfel eller beteenderubbningar
- medfödda eller ärftliga fel
- medfödda eller ärftliga sjukdomar
- strukturella fel eller tillväxtrubbningar
- ekonomiska orsaker
- oförmåga att bli dräktig
- förlorad avelsförmåga
- ett olycksfall som har inträffat eller börjat innan försäkringen trätt i kraft
- ett olycksfall till följd av medfött eller ärftligt fel, medfödd eller ärftlig sjukdom, strukturellt fel eller tillväxtstörning.
Veterinärkostnader till följd av olycksfall
När du har valt en olycksfallsförsäkring för hund och katt som omfattar veterinärkostnader, ersätter vi veterinärkostnader till följd av olycksfall.
Begränsningar
Försäkringen ersätter inte veterinärkostnader till följd av ett olycksfall
- som orsakats av en sjukdom eller ett lyte som uppstått innan försäkringen trätt i kraft
- som inträffat innan försäkringen trätt i kraft.
Försäkringen ersätter inte heller veterinärkostnader, om djuret dör eller måste avlivas till följd av följande orsaker:
- lynnesfel eller beteenderubbningar
- medfödda eller ärftliga fel
- medfödda eller ärftliga sjukdomar
- strukturella fel eller tillväxtrubbningar
- ekonomiska orsaker.
Vad ersätter sjukförsäkringen?
Från en sjukförsäkring för hund och katt som tecknats i händelse av dödsfall ersätter vi dödsfall till följd av ett olycksfall och om djuret försvinner. Dessutom ersätter vi om djuret dör eller måste avlivas till följd av en sjukdom.
Från en sjukförsäkring för hund och katt som omfattar veterinärkostnader ersätter vi veterinärkostnader till följd av en sjukdom eller ett olycksfall som drabbar ett djur.
Vi ersätter kostnader för kastrering eller sterilisering bara om orsaken är någon av följande:
- diabetes
- livmoderinflammation
- förlossningsskador
- prostatasjukdomar
- epilepsi
- tumörer i livmoder, testiklar, vagina eller äggstockar
- vaginalprolaps
- perinealbråck
- analadenom
- testikelinflammation
- juvertumör
- testikelvridning.
Begränsningar
Sjukförsäkringen för hund och katt ersätter inte dödsfall eller veterinärkostnader om djuret dör eller måste avlivas till följd av följande orsaker:
- lynnesfel eller beteenderubbningar
- medfödda eller ärftliga fel eller sjukdomar
- strukturella fel eller tillväxtrubbningar
- ekonomiska orsaker.
Sjukförsäkringen för hund och katt ersätter inte veterinärkostnader för djuret om de orsakats av
- en hälsokontroll, förebyggande av sjukdom eller vaccinering
- vård som liknar skötsel, parasitkurer, utdragning av mjölktänder eller borttagning av tandsten
- sjukdom i tändernas stödjevävnad, behandling av felaktigt bett eller tandvård – med undantag av behandling av en tandskada till följd av ett olycksfall, som ersätts
- normal dräktighet eller förlossning
- skendräktighet
- kejsarsnitt – med undantag av ett kejsarsnitt som utförs till följd av ett sjukligt tillstånd, till exempel om en valp eller unge fastnar i förlossningskanalen
- undersökning eller behandling av strukturellt fel, tillväxtrubbning, medfött eller ärftligt fel eller medfödd eller ärftlig sjukdom.
Till exempel sjukdomar till följd extra ögonfransar, mjuk gom, förträngning i luftstrupe, näsborre eller svalg hos en hund eller andra kostnader för motsvarande strukturella fel ersätts inte från försäkringen.
Försäkringen ersätter inte veterinärkostnader om
- olycksfallet har inträffat innan försäkringen trädde i kraft eller
- sjukdomen har börjat inom 14 dagar efter att försäkringen trätt i kraft.
Vilka kostnader är veterinärkostnader?
Veterinärkostnader som ersätts är
- veterinär- och djurskötararvoden
- läkemedel som ordinerats av veterinär för behandling av en skada eller sjukdom
- kostnader för förbandsmaterial och med de jämförbara material som har använts på mottagningen och för fortsatt behandling
- laboratorie-, ultraljuds-, magnetröntgen- och röntgenkostnader
- vårddygns-, expeditions- och jouravgifter på ett djursjukhus eller en djurklinik.
Veterinärkostnader som inte ersätts är
- transport- och resekostnader
- rehabilitering och terapi
- fysikalisk behandling
- kostnader för närings-, vitamin-, mineralnärings-, tillskottsnäringspreparat och naturprodukter eller för specialdiet.
Ersättningsbelopp för veterinärkostnader
Du kan välja ett maximibelopp för de vårdkostnader som djurförsäkringen ersätter. Ersättningen kan enligt ditt val vara 500–3 000 euro under en försäkringsperiod. Vi drar av självrisken från ersättningen för veterinärkostnader.
Försäkringsbeloppet minskar från början av den försäkringsperiod under vilken hunden eller katten fyller sju år. Efter det sänks försäkringsbeloppet med tio procent för varje levnadsår. Försäkringsbeloppet sjunker dock inte under 300 euro.
Förlust av djuret
Om hunden eller katten dör eller försvinner, ersätter vi det försäkringsbelopp som anges i försäkringsbrevet. Ersättningen bestäms enligt djurets gängse värde.
Vad innebär gängse värde?
Med gängse värde avses det penningbelopp som man skulle ha fått för djuret om det hade sålts omedelbart innan det förlorades.
Vi betalar ersättning till högst det försäkringsbelopp som anges i försäkringsbrevet, även om det gängse värdet på hunden eller katten överstiger försäkringsbeloppet.
Försäkringsbeloppet minskar från början av den försäkringsperiod under vilken hunden eller katten fyller sju år. Efter det sänks försäkringsbeloppet med tio procent för varje levnadsår. Försäkringsbeloppet sjunker dock inte under 500 euro.
Vilka hälsouppgifter behöver du lämna för att teckna försäkring?
Riskerna i en djurförsäkring påverkas av det försäkrade djurets hälsotillstånd. Ibland kan vi på grund av djurets hälsotillstånd inte bevilja någon djurförsäkring överhuvudtaget. Därför måste du lämna in en hälsodeklaration för djuret innan försäkringen träder i kraft.
Med försäkringsförslaget bifogar vi en kort blankett som du ska fylla i för detta ändamål. Du kan skicka in blanketten till oss elektroniskt via nättjänsten eller på papper om du föredrar det.
Det är viktigt att uppgifterna som anges i hälsodeklarationen är korrekta och att du ger sanningsenliga och fullständiga svar på alla frågor som ställs. Som försäkringstagare bekräftar du uppgifterna i hälsodeklarationen genom din underskrift.
I vissa fall behöver vi ett veterinärutlåtande innan vi kan bevilja en försäkring.
Om de uppgifter som du anger i hälsodeklarationen är felaktiga eller bristfälliga, har vi enligt lagen om försäkringsavtal rätt att vidta åtgärder:
- Vi kan förvägra eller sänka ersättningen.
- Vi kan i vissa fall säga upp försäkringen.
- I vissa situationer kan försäkringsavtalet upphävas och förklaras som ogiltigt.
Från djurförsäkringarna ersätter vi inte skador eller sjukdomar som har inträffat eller börjat innan försäkringen trätt i kraft.
Om du vill förbättra djurets försäkringsskydd eller höja försäkringsbeloppet, behöver vi en ny hälsodeklaration och i vissa fall också ett nytt veterinärutlåtande.
Var och när gäller försäkringen?
Sjuk- och olycksfallsförsäkringen för hund och katt gäller i de nordiska länderna och också under transporter mellan dessa länder. Vi kan utöka giltighetsområdet, antingen tillfälligt eller permanent, genom en separat överenskommelse.
Vi kan hålla veterinärkostnadsförsäkringen giltig under hundens eller kattens hela livstid.
Dödsfallsförsäkringen upphör vid utgången av den försäkringsperiod när hunden fyller 10 år och katten 13 år.
Hur stor är din självrisk?
Självrisken för veterinärkostnader är 70 euro per veterinärbesök. Vid övriga försäkringsfall finns det ingen självrisk.
Ta väl hand om din hund eller katt
Du måste ta väl hand om den försäkrade hunden eller katten – var särskilt uppmärksam på följande:
- Vid varmt väder får djuret inte lämnas i ett stängt fordon utan ständig tillsyn.
- Veterinärens anvisningar måste följas vid behandling av sjukdom eller skada.
- Kennelklubbens eller förbundet Suomen Kissaliittos vaccineringsprogram ska följas.
Om du inte följer dessa skyddsanvisningar kan vi minska den ersättning som ska betalas eller inte betala den alls i enlighet med punkt F6.1 i de allmänna avtalsvillkoren.
Tilläggsskydd till försäkringar för hund och katt
Du kan teckna tilläggsskydd till olycksfalls- och sjukförsäkringar för kund och katt.
Tilläggsskydd till sjukförsäkring för hund och katt:
Tilläggsskydd till olycksfallsförsäkring för hund och katt:
Hur skyddar du ditt djur från värdeminskning?
Värdet på djuret kan minska om det till exempel inte längre kan användas i sådana uppgifter som det är skolat för eller för avel.
När djurförsäkringen för hund eller katt omfattar dödsfall till följd av sjukdom eller olycksfall, kan du teckna ett tilläggsskydd för det fall att en rashund eller raskatt förlorar i värde.
Från tilläggsskyddet ersätter vi om en rashund eller en raskatt förlorar i värde om
- hunden till följd av ett olycksfall inte längre är lämplig för jakt, om hunden är skolad och har fått ett godkänt resultat i ett rastypiskt prov
- hunden till följd av ett olycksfall inte längre är lämplig för det nyttobruk som den är skolad för
- utställningshundens eller -kattens värde minskar permanent till följd av ett olycksfall
- katten eller hunden inte längre kan tävla till följd av ett olycksfall, om den har fått ett godkänt resultat i en tävling
- avelshunden eller avelskatten inte kan fortplanta sig till följd av en sjukdom, under förutsättning att djuret har fått minst en registrerad kull. Vi ersätter endast förlust av fortplantningsförmåga om den beror på en sjukdom i livmodern, äggstockarna eller testiklarna eller på behandling av en sådan sjukdom.
Begränsningar
Försäkringen ersätter inte värdeförlust till följd av
- lynnesfel eller beteenderubbningar
- medfödda eller ärftliga fel eller sjukdomar
- strukturella fel eller tillväxtrubbningar
- en sjukdom som börjat inom 14 dagar efter att försäkringen trätt i kraft.
När gäller tilläggsskyddet?
Tilläggsskyddet för värdeförlust gäller i samma giltighetsområde och så länge som försäkringen i händelse av dödsfall gäller. Tilläggsskyddet upphör dock att gälla senast vid utgången av den period då djuret fyller sju år. Om sjuk- eller olycksfallsförsäkringen för hund eller katt upphör, upphör också tilläggsskyddet.
Hur bestäms ersättningarna från tilläggsskyddet?
Vid värdeförlust ersätter vi från tilläggsskyddet 60 procent av det verkliga värdet på djuret vid tidpunkten för försäkringsfallet, när värdeförlusten har konstaterats vara bestående under tilläggsskyddets giltighetstid.
När ersättningen en gång har betalats ut, minskar försäkringsbeloppet med 60 procent vid ingången av följande försäkringsperiod. Försäkringen har ingen självrisk.
Vilket skydd kan du teckna med tanke på kostnader för fysikalisk behandling?
När djurförsäkringen omfattar ersättning för veterinärkostnader, kan du inkludera ersättning för fysikalisk behandling i försäkringen.
Från tilläggsskyddet ersätter vi fysikalisk behandling som ordineras av en veterinär och som ges av en djurfysioterapeut då det är nödvändigt efter en operation eller gipsbehandling av en svår skada till följd av ett olycksfall eller en sjukdom.
Den djurfysioterapeut som ger behandlingen ska vara registrerad hos Tillstånds- och tillsynsverket för social- och hälsovården, det vill säga Valvira.
Kostnader för fysikalisk behandling som ersätts är
- el-, ultraljuds- och laserbehandlingar
- manuell terapi och bindvävsbehandling
- vattenterapi
- akupunktur.
Begränsningar
Fysikalisk behandling ersätts dock inte om vårdkostnaderna till följd av en skada har orsakats av att djuret har
- lynnesfel eller beteenderubbningar
- medfödda eller ärftliga fel eller sjukdomar
- strukturella fel eller tillväxtrubbningar
- en sjukdom som börjat inom 14 dagar efter att försäkringen trätt i kraft.
Som fysikalisk behandling ersätts inte till exempel
- hjälpmedel, spjälor, stöd eller andra motsvarande redskap
- rese- eller transportkostnader.
När gäller tilläggsskyddet?
Tilläggsskyddet för fysikalisk behandling gäller
- när fysikalisk behandling ges i Finland
- så länge som sjuk- eller olycksfallsförsäkringen för hund och katt gäller och omfattar vårdkostnader.
Tilläggsskyddet upphör om sjuk- eller olycksfallsförsäkringen för hund och katt upphör helt eller om du säger upp vårdkostnadsskyddet i försäkringen.
Hur bestäms ersättningarna och hur stor är din självrisk?
Kostnader för fysikalisk behandling ingår i ersättningsbeloppet för veterinärkostnader. Vi ersätter vårdkostnader upp till maximibeloppet för ersättning av veterinärkostnader och högst 15 behandlingsgånger per olycksfall eller sjukdom.
Självrisken är 20 procent av kostnaderna för fysikalisk behandling.
Hur försäkrar du ditt ansvar som djurägare?
Om du har en ansvarsförsäkring för privatperson utöver en djurförsäkring hos Fennia, kan du också teckna en ansvarsförsäkring för djurägare.
Om djurförsäkringen, ansvarsförsäkringen för privatperson eller båda upphör att gälla, upphör också ansvarsförsäkringen för djurägare att gälla.
Vad omfattar ansvarsförsäkringen för djurägare?
Från försäkringen ersätter vi person- och sakskador som har orsakats av den hund eller katt som är försäkrad genom en djurförsäkring och som anges i försäkringsbrevet. Skadan ska ha uppkommit och konstaterats inom försäkringens giltighetsområde och under försäkringsperioden, oberoende av om den försäkrade enligt gällande lag är ersättningsskyldig.
De försäkrade är ägaren, skötaren och innehavaren, var och en i denna egenskap, till hunden eller katten som anges i försäkringsbrevet.
Exempel 1
Vår kund Varpu Vakuuttaja var ute på en kvällspromenad med sin hund Kamu, som plötsligt anföll en mötande hund. Trots att Kamu var kopplad lyckades han bita den andra hunden. Vi ersatte veterinärkostnaderna för vården av den andra hunden från ansvarsförsäkringen för djurägare.
Exempel 2
Vår kund Valtteri Vakuuttaja var ute och promenerade med sin hund Konsta, som var i koppel, när de träffade en bekant. Konsta blev glad och hoppade mot den bekanta personen, som tappade sin kamera. Kameran gick sönder. Vi ersatte skadan från ansvarsförsäkringen för djurägare.
Exempel 3
Vår kund Valio Vakuuttaja hade tagit med sin katt Kolli vid ett besök hos en vän. Kolli hoppade upp på en byrå och knuffade ner en värdefull vas. Vi ersatte skadan från ansvarsförsäkringen för djurägare.
Exempel 4
Vår kund Varpu Vakuuttaja och hunden Kamu var på besök hos en granne. Under middagen var Kamu ensam i rummet intill en stund. Efter middagen upptäckte Varpu att Kamu hade bitit sönder soffan och soffbordet. Skadan ersätts inte från ansvarsförsäkringen för djurägare, eftersom hunden hade lämnats ensam i ett stängt rum.
Begränsningar
Tilläggsskyddet ersätter inte skador som i försäkringsvillkoren avgränsats från försäkringens ersättningsområde. Ansvarsförsäkringens ersättningsområde är alltid mer begränsat än den försäkrades eventuella ersättningsskyldighet.
Försäkringen ersätter till exempel inte en skada som
- drabbat den försäkrade, dennas egendom, personer som bor i samma hushåll med den försäkrade eller deras egendom
- drabbat djur när de släppts lösa
- uppstått inom näringsverksamhet eller vid jakt
- orsakats av lynnesfel eller beteenderubbningar, som bidragit till att skadan uppstått
- orsakats av djurets utsöndringar.
Var gäller ansvarsförsäkringen?
Ansvarsförsäkringen för djurägare gäller inom samma giltighetsområde som djurförsäkringen.
Hur stor är din självrisk?
Den försäkrade har en självrisk på 150 euro i varje försäkringsfall.
Hur stort är ditt försäkringsbelopp?
Försäkringsbeloppet i ansvarsförsäkringen för djurägare ingår i det försäkringsbelopp som anges i ansvarsförsäkringen för privatperson. Försäkringsbeloppet är högsta gräns för Fennias ersättningsskyldighet i varje försäkringsfall. Försäkringsbeloppet anges i försäkringsbrevet.
Vad behöver du veta om försäkringspremier?
Följande faktorer påverkar fastställandet av försäkringspremien för sjuk- och olycksfallsförsäkringen för hund och katt:
- det valda skyddets omfattning
- försäkringsbeloppet som valts för skyddet
- det försäkrade djurets art, ras och ålder
- försäkringstagarens bostadsort
- försäkringens längd.
Premierna för tilläggsskydden bestäms direkt av försäkringsbeloppet eller beloppet för maximiersättning. Premien för ansvarsförsäkringen för djurägare är densamma för alla.
Premierna för dina försäkringar och rabatterna på dem anges i försäkringsförslaget eller försäkringsbrevet.
Skyddets omfattning påverkar försäkringspremien
I takt med att försäkringsbeloppet ökar, ökar också premien. Till exempel sjukkostnadsförsäkringen är dyrare än olycksfallsförsäkringen.
Viktig information om din försäkring
Innehållet i försäkringen framgår av försäkringsbrevet och försäkringsvillkoren
De centrala uppgifterna i försäkringsavtalet finns i försäkringsbrevet. Så snart du har fått ditt försäkringsbrev ska du kontrollera att uppgifterna i försäkringsbrevet är korrekta. Meddela oss omedelbart om det finns fel eller brister i dem. Vi skickar årligen ett meddelande om försäkringens innehåll i samband med övergången till en ny försäkringsperiod.
Som bilaga till försäkringsbrevet får du också försäkringsvillkoren. I försäkringsvillkoren klargörs försäkringsavtalet i detalj, till exempel vilka försäkringsfall som ersätts från försäkringarna inklusive begränsningar samt rättigheter och skyldigheter som gäller försäkringsavtalet. Om du vill, kan du få försäkringsvillkoren redan innan du tecknar en försäkring.
Fennia har rätt att ändra premien och övriga avtalsvillkor i sådana situationer och på det sätt som fastställs i försäkringsvillkoren. Om försäkringsavtalet ändras får du ett meddelande om hur avtalet ändras. Premien och försäkringsskyddet kan också ändras vid indexjustering.
Den försäkringssökande ska ge korrekta uppgifter
Försäkringstagaren ska svara ärligt och exakt på alla frågor i försäkringsansökan och på Fennias eventuella ytterligare förfrågningar. Om försäkringstagaren har lämnat felaktiga eller bristfälliga uppgifter, är försäkringsavtalet inte bindande för Fennia eller så kan Fennia höja premierna eller foga begränsande villkor till försäkringen.
Betalningsstörningar
Om den försäkringssökande har betalningsstörningar, kan Fennia låta bli att bevilja en frivillig försäkring eller kräva att du ska betala premien för den första försäkringsperioden på förhand innan försäkringen träder i kraft.
Försäkringsavtalets giltighet och uppsägning
En fortlöpande försäkring gäller en försäkringsperiod, som anges i försäkringsbrevet, åt gången om inte någondera avtalsparten säger upp avtalet. Försäkringstagaren har rätt att säga upp försäkringen när som helst. Uppsägningen ska alltid göras skriftligen. Om inget särskilt datum för upphörandet av försäkringen anges i meddelandet om uppsägning, upphör försäkringen att gälla den dag uppsägningsmeddelandet lämnades in eller skickades.
Enligt försäkringsvillkoren kan Fennia säga upp en fortlöpande försäkring en månad före försäkringsperiodens utgång. I lagen om försäkringsavtal och i försäkringsvillkoren anges dessutom andra situationer där försäkringen kan sägas upp under försäkringsperioden.
När det har betalats ut ersättning för ett försäkrat djur till följd av dödsfall, oundviklig avlivning eller försvinnande upphör försäkringarna för det berörda djuret att gälla.
Uppsåt och grov oaktsamhet
Fennia är fritt från ansvar gentemot en försäkrad som uppsåtligen har framkallat ett försäkringsfall. Vi kan sänka eller förvägra den försäkrades ersättning om han eller hon har framkallat försäkringsfallet av grov oaktsamhet. Detsamma gäller också om den försäkrades användning av alkohol eller ett berusningsmedel har inverkat på försäkringsfallet.
Ansvarsförsäkring
Om den försäkrade har framkallat försäkringsfallet av grov oaktsamhet eller om den försäkrades användning av alkohol eller narkotika har inverkat på försäkringsfallet, betalar dock Fennia från ansvarsförsäkringen till en skadelidande fysisk person den del av ersättningen personen inte har kunnat driva in av den försäkrade som vid utsökning eller konkurs har befunnits vara insolvent.
Premiebetalning
Betala alltid försäkringspremien senast på den förfallodag som står på fakturan. Om betalningen försenas tar vi ut en dröjsmålsränta enligt räntelagen. Om vi måste skicka en betalningspåminnelse, tar vi ut en lagenlig påminnelseavgift.
Om försäkringspremien inte har betalats på förfallodagen, har Fennia rätt att säga upp försäkringen. Fennia skickar då ett uppsägningsmeddelande och försäkringen upphör 14 dagar efter att meddelandet skickats. Försäkringsskyddet fortsätter dock att gälla utan avbrott om du betalar premien före det slutdatum som anges i uppsägningsmeddelandet.
Identifikation vid skadeförsäkring
De personer som jämställs med den försäkrade anges i försäkringsvillkoren. Vi tillämpar samma villkor som gäller den försäkrade när det är fråga om uppsåt, grov oaktsamhet, följderna av alkoholpåverkan eller påverkan av något annat berusningsmedel i försäkringsfall, iakttagande av säkerhetsföreskrifter och räddningsplikt också på personer som jämställs med den försäkrade.
Exempel
Ersättningen kan sänkas eller förvägras om en person som bor i samma hushåll med det försäkrade djurets ägare åtagit sig att sköta djuret och genom grov oaktsamhet skadar djuret.
Hur gör jag när en skada inträffar?
Kontrollera aktuella anvisningar på fennia.fi. På vår webbplats finns information om hur du smidigast anmäler en skada, anvisningar om hur du söker ersättning och kontaktinformation till våra skadetjänster.
Anmäl skadan till Fennia snarast möjligt.
En försäkringsersättning ska sökas hos Fennia skriftligen inom ett år från det att den ersättningssökande fick kännedom om försäkringens giltighet, försäkringsfallet och skadepåföljden av försäkringsfallet.
Du ska i varje fall lägga fram ett ersättningsanspråk inom tio år efter försäkringsfallet. Om försäkringen har tecknats för personskador eller skadeståndsskyldighet, ska ersättningsanspråket läggas fram inom tio år efter att skadepåföljden uppkom.
Att lämna in en anmälan om ett försäkringsfall jämställs med att lägga fram ett ersättningsanspråk. Om ett ersättningsanspråk inte läggs fram inom utsatt tid, förlorar den ersättningssökande sin rätt till ersättning.
Som ersättningssökande ska du lämna de handlingar och uppgifter som behövs till Fennia för att vi ska kunna reda ut vårt ansvar. Med av hjälp av dessa handlingar och uppgifter kan vi till exempel fastställa om ett försäkringsfall har inträffat, skadans omfattning och till vem ersättningen ska betalas ut.
Om skadan har framkallats av en utomstående person, ska du försöka reda ut skadevållarens identitet. Om det är fråga om en straffbar gärning ska du genast göra en polisanmälan och i rätten yrka på straff för gärningsmannen.
I vissa situationer kan Fennia helt befrias från ansvar eller ersättningen sänkas. Sådana situationer är till exempel följande:
- Försäkringstagaren har lämnat bristfälliga eller felaktiga uppgifter när försäkringstagaren har tecknat försäkringen eller ansökt om ersättning.
- Skadan beror på grov oaktsamhet eller på uppsåtlig gärning av försäkringstagaren.
- Förändringar som väsentligt ökar risken för en skada har inte meddelats.
Om du är missnöjd med Fennias beslut
Den som är missnöjd med ett ersättningsbeslut eller ett annat beslut som försäkringsbolaget fattat kan inom tre år väcka talan i tingsrätten på försäkringsbolagets hemort, sin egen hemort eller på sin stadigvarande bosättningsort eller den ort där skadan inträffade. Tidsfristen på tre år börjar löpa den dag då beslutet om ersättning delgavs. Beslutet kan också överklagas avgiftsfritt hos den opartiska nämnd som vi anger i ersättningsbeslutet.
FINE:s Försäkrings- och finansrådgivning ger avgiftsfri och opartisk rådgivning och information till kunder. FINE och dess Försäkringsnämnd ger även rekommendationer om avgöranden i tvistemål (www.fine.fi ).
En konsument kan vid meningsskiljaktigheter be om råd av konsumenttvistenämnden (www.kuluttajariita.fi ).
På Fennia behandlar vi våra kunders personuppgifter i enlighet med dataskydds- och försäkringslagstiftningen. Vid behandlingen av personuppgifterna ser vi alltid till att våra kunders integritet skyddas.
Du kan läsa mer om behandlingen av personuppgifter och utövandet av dataskyddsrättigheter på Fennia i vår dataskyddsbeskrivning på www.fennia.fi/dataskydd-och-anvaendarvillkor.
Vi spelar in samtal
Vi spelar in och lagrar våra kundtjänstsamtal för att verifiera kundsituationen, klargöra vårt ansvar och utveckla våra tjänster.
Samtalspriser
För inrikessamtal från en fast telefon till våra servicenummer som börjar med 010 5 eller med 010 19 tas en lokalnätsavgift ut och från en mobiltelefon en mobiltelefonavgift enligt operatörens taxa.
Koncession för försäkringsbolaget, lagstiftning som tillämpas och tillsynsmyndigheter
Försäkringsgivare är Ömsesidiga Försäkringsbolaget Fennia.
Fenniakoncernens bolag: Ömsesidiga Försäkringsbolaget Fennia och Försäkringsaktiebolaget Fennia Liv har fått koncession i Finland och tillämpar i sin verksamhet i Finland gällande lag.
Bolagens hemort är Helsingfors och avtalsspråken är finska och svenska.
Tillsynsmyndighet
Finansinspektionen
Telefon +358 9 183 51
kirjaamo@finanssivalvonta.fi
www.finanssivalvonta.fi
Fennia har införts i följande offentliga register:
handelsregistret, Skatteförvaltningen, förskottsuppbördsregistret, registret över mervärdesskattepliktiga, registret över försäkringspremieskattskyldiga och arbetsgivarregistret.
Vederlag som beviljas för anbud eller försäljning
Ömsesidiga Försäkringsbolaget Fennias personal i kundservice och försäljning och Fennias ombud ger inga sådana personliga rekommendationer om de försäkringar de erbjuder som avses i lagstiftningen om försäkringsförmedling.
Avlöningen av Fennias försäljningspersonal grundar sig delvis på antalet sålda försäkringar och betalda försäkringspremier.
Fennias försäkringsförmedlare får provision på försäljningen av försäkringar. Den grundar sig på antalet sålda försäkringar och i vissa fall på överskridna målsättningar för en överenskommen period.
Ömsesidiga Försäkringsbolaget Fennia, Helsingfors
Postadress: 00017 FENNIA, FO-nummer 0196826-7
Besökadress till huvudkontoret: Kyllikkiporten 2, 00240 Helsingfors
www.fennia.fi
92 452 20