Annan båtskada
Gör så här på skadeplatsen
- Förebygg ytterligare skador och anmäl skadan till Fennia.
- Kom överens om reparationen med en verkstad. Om ingen av verkstäderna som står på listan med verkstäder finns nära dig, kontakta en verkstad i ditt område.
Om transport av båten till verkstaden förutsätter tung specialtransport eller om transporten inte av någon annan anledning är möjlig, kontakta våra skadetjänster innan du beställer reparation eller transport.
Säkerställ att verkstaden uppgör en specificerad kostnadsberäkning med fotografier om skadorna och skickar den till Fennia. Vid behov inspekteras skadorna på plats.
Om någon annan part, till exempel ett transport- eller lyftkransföretag, ansvarar för skadan, lämna omgående en skriftlig reklamation till den som orsakade skadan. Bifoga en kopia av din reklamation och en eventuell fraktsedel eller faktura för transport till ditt krav.
Om din båtförsäkring omfattar riggförsäkring för eller maskinskadeförsäkring är det möjligt att plötsliga skador på rigg eller maskin ersätts från din båtförsäkring. Detta förutsätter dock att du skött om och underhållit dem noggrant enligt tillverkarens anvisningar.
Efter att din skadeanmälan har behandlats och det har säkerställts om skadan kan ersättas, kommer Fennia överens om reparationskostnaderna med verkstaden och ger verkstaden faktureringstillstånd. Verkstaden svarar för reparation och tidsplanen för den. Betala självrisken till verkstaden då du hämtar din båt. Verkstaden fakturerar Fennia för återstoden.
Du kan söka ersättning med det elektroniska formuläret eller genom att ringa
Anmäl skadan på den digitala blanketten Anmälan om båtskador. För att underteckna blanketten behöver du nätbankskoder eller mobil-id.
Fyll i anmälan om båtskadaOm en båt eller utombordsmotor har skadats kan du göra en skadeanmälan genom att ringa våra skadetjänster mån–fre kl. 9–16.
Ring 010 503 4150