Hyppää sisältöön
Korttipakka.

Usein kysyttyä asioinnista ja laskutuksesta

Asiointi

Voit hakea korvausta, päivittää yhteystietojasi, lähettää meille viestejä ja tarkastella vakuutuksiasi Oma Fennia -palvelussa.

Osta vakuutus verkosta -sivuilta pystyt ostamaan vakuutuksia ja tarjouspyyntölomakkeella tekemään tarjouspyyntöjä.

Voit myös esimerkiksi pyytää maksuaikaa laskullesi ja tilata e-laskun Oma Fennian kautta.

Kirjaudu Oma Fenniaan Asiointi eri tilanteissa

Vakuutusasioiden asiakaspalveluun kannattaa soittaa silloin, kun jokin asiakkuuteesi liittyvä asia mietityttää. Jos haluat esimerkiksi tehdä muutoksia vakuutuksiisi tai sinulla on kysyttävää laskutukseen liittyen, soita Fennian asiakaspalveluun. Jos asiasi puolestaan koskee sattunutta vahinkoa tai korvauksen hakemista, soita korvauspalveluumme.

Oletko tutustunut jo käytössäsi oleviin vahingosta selviytymisen palveluihin? Vahinkopalvelut ovat vakuutuskohtaisia puhelinpalveluita, joissa kunkin alan ammattilaisemme tarjoavat apua tilanteen ollessa käynnissä. Joissain tapauksissa tarjoamme myös ennaltaehkäisevää apua.

Yhteystiedot henkilöasiakkaalleOhjeet vahinkotilanteisiin

Eri vakuutuksiin sisältyy eri palveluita, jotka helpottavat vahingosta selviämistä. Esimerkiksi Terveyden turvaan sisältyy FenniaHoitaja, autovakuutukseen Fennian Autoapu 24h ja rakennusvakuutukseen Fennian Taloapu 24h.

Vahingosta selviytymisen palvelut

Fennian vakuutukset astuvat voimaan joko sovitusta päivämäärästä tai heti asioinnin yhteydessä, ellei toisin ilmoiteta.

Vakuutuksen voimaansaaton jälkeen saat voimassa olevasta vakuutuksesta vakuutuskirjan Oma Fenniaan. Tämä on syytä käydä lävitse. Päivitä samalla yhteystietosi Omat tiedot -välilehdelle.

Kirjaudu Oma Fenniaan

Helpoiten ilmoitat vahingosta Oma Fennian kautta, mutta ennen kuin teet vahinkoilmoituksen, katso ohjeemme. Vahingosta riippuen voi olla, että saat tilanteen hoidettua ilman lomakkeen täyttämistä.

Ohjeet vahinkotilanteisiinKirjaudu Oma Fenniaan

Vapaaehtoiset vakuutukset ja rekisteröimättömän ajoneuvon liikennevakuutuksen voit irtisanoa Oma Fenniassa olevalla irtisanomislomakkeella Ilmoitukset-osiossa. Valitse Uusi ilmoitus > Muut ilmoitukset ja tilaukset > Irtisanomisilmoitus.

Rekisteröidyn ajoneuvon liikennevakuutuksen voi irtisanoa vain, jos liikennevakuuttamisvelvollisuus on päättynyt tai jos olet ottanut vakuutuksen toisesta vakuutusyhtiöstä tai ajoneuvosi on anastettu ja siitä on ilmoitettu poliisille ja vakuutusyhtiölle. Irtisanomisilmoitukseksi katsotaan Traficomin, Liikennevakuutuskeskuksen tai toisen vakuutusyhtiön Fennialle toimittama ilmoitus ajoneuvon lopullisesta poistamisesta liikennekäytöstä, ajoneuvon omistusoikeuden siirtämisestä tai vakuutuksen ottamisesta toisesta yhtiöstä.

Rekisteröidyn ajoneuvon vakuutukset päättyvät Traficomin muutosilmoituksen myötä. Huomioi, että myös rekisteröimättömällä ajoneuvolla on oltava liikennevakuutus voimassa niin kauan kuin ajoneuvoa käytetään liikenteessä. Poikkeukset rekisteröimättömien ajoneuvojen vakuuttamisvelvollisuudesta on kerrottu liikennevakuutuslaissa.

Kirjaudu Oma Fenniaan

Jos haluat irtisanoa pakollisen työajan vakuutuksen, ota yhteys asiakaspalveluumme.

Yhteystiedot yritysasiakkaille

Voit ilmoittaa osoitteenmuutoksen esimerkiksi muuton yhteydessä Postin OmaPosti-palvelussa, jolloin muuttunut osoitetieto kirjautuu väestörekisterin perusteella Fenniaan.

Huomioi, että pelkkä osoitteenmuutos ei riitä vakuutuksella olevan osoitteen muuttamiseen. Sinun tulee päivittää vakuutusturvasi osoitteenmuutoksen myötä. Helpoiten ilmoitat muutoksesta Oma Fenniassa tai asiakaspalvelussamme. Kartoitamme mielellämme mahdolliset riskit ja aukot vakuutusturvassanne asioinnin yhteydessä.

Kirjaudu Oma Fenniaan Yhteystiedot henkilöasiakkaalle

Voit varata ajan konttoritapaamiseen ajanvarauspalvelussa . Halutessasi voit myös varata verkkotapaamisen .

1
Ikoni prosessikuva tietokone.
Valitse Palvelukategoria-valikosta, haluatko asioida henkilö- vai yritysasiakkaana. Jos varaat aikaa verkkotapaamiseen, valitse valikosta palvelukieli.
2
Prosessikuva tsekki.
Valitse Palvelu-valikosta, mitä asiasi koskee.
3
dokumentit
Jos haluat varata konttoritapaamisen, valitse Toimipiste-valikosta, mihin konttorille haluat sopia tapaamisen.
4
Aika varattu.
Katso vapaat ajat klikkaamalla Hae vapaat ajat -painiketta. Avautuvasta kalenterinäkymästä voit valita itsellesi sopivimman ajan, jatkaa täydentämään asiakastietosi ja vahvistaa varauksen.
Varaa aika verkkotapaamiseen Varaa aika konttorille

Asiakastiedoissa kysymme henkilötunnustasi, jotta voimme etsiä vakuutustietosi valmiiksi ennen tapaamista. Henkilöasiakkaiden osalta tarkistamme myös luottotiedot aina ennen uuden vakuutustarjouksen antamista.

Jos et pääsekään varaamaasi tapaamiseen, voit perua ajan vahvistussähköpostista löytyvällä varausavaimella. Voit syöttää varausavaimen ajanvarauspalvelusta löytyvään Muuta tai peruuta varaus -kenttään.

Peruuta varaamasi aika konttoritapaamiseen Peruuta varaamasi aika verkkotapaamiseen

Voit tehdä peruutuksen myös soittamalla asiakaspalveluumme.

Yhteystiedot henkilöasiakkaalleYhteystiedot yritysasiakkaille

Huomioithan, että myös meillä on tarvittaessa oikeus perua tapaaminen. Tällöin tarjoamme tilalle esimerkiksi puhelinaikaa tai verkkotapaamista. Näistä poikkeustilanteista olemme sinuun yhteydessä aina ennen varatun ajan alkamista.

Pääset hoitamaan Fennian vakuutusasioita Oma Fennia -verkkopalvelussa, vaikka et olisikaan asiakkaamme.

Voit kirjautua Oma Fenniaan pankkitunnuksillasi.

Kirjaudu Oma Fenniaan

Jos sinulla on maksuhäiriömerkintä, sen vaikutuksista vakuutuksien myöntämiseen saat tietoa asiakaspalvelustamme.

Ennen asiointia on suositeltavaa tutustua FINEn Vakuutus- ja rahoitusneuvonnan sivuihin (pdf) .

Yhteystiedot henkilöasiakkaalle

Jos vakuutuksenottaja on menehtynyt tai kun vakuutukset ovat kuolinpesän nimissä, on kuolinpesän osakas tai osakkaat tai muu valtuutettu oikeutettu saamaan tietoa kuolinpesän vakuutuksista.

Kuolinpesän vakuutusasioiden hoitaminen ja vakuutusten muutokset edellyttävät kuitenkin kaikkien pesän osakkaiden hyväksyntää tai valtakirjaa, jossa kuolinpesän kaikki osalliset valtuuttavat valitun osakkaan tai valitut osakkaat hoitamaan kuolinpesän vakuutusasioita.

Tarvittavat dokumentit voi toimittaa Oma Fennian kautta tai asioida Fennian konttorissa. Fennian konttorilla asioidessa henkilöllisyys tulee todentaa.

Kun Fennia on käsitellyt tiedot, kuolinpesän vakuutusasioita voi hoitaa valtuutetun Oma Fenniassa, konttorilla tai puhelimitse.

Lue lisää kuolinpesän vakuutusten hoitamisestaKirjaudu Oma Fenniaan Varaa aika konttorille

Kotivakuutuksessa vakuutettuina ovat vakuutuksenottaja ja hänen kanssaan samassa taloudessa vakinaisesti asuvat henkilöt. Silloin vanhempi ei voi ottaa poismuuttaneelle lapselle vakuutusta itse, vaan vakuutuksen tulee olla hankittuna hänen nimiinsä.

On kuitenkin mahdollista sopia poikkeavasta laskutuksesta. Lisätietoja kerromme mielellämme asiakaspalvelussamme.

Henkilöasiakkaan asiakaspalvelu

Jos alaikäisellä on pankkitunnukset, voi hän silloin hoitaa omia vakuutusasioitaan Oma Fenniassa.

Oma Fenniassa voi pyytää vakuutusmuutoksia, ilmoittaa tilinumeron ja nähdä vakuutuskirjat ja laskutiedot. Alaikäinen voi hoitaa myös vakuutuksen irtisanomisen Oma Fennian kautta. Uusien Fennian vakuutuksien hankkiminen hoituu helpoiten puhelimitse asiakaspalvelumme kautta.

Huoltajan ei ole mahdollista lisätä oikeuksia alaikäisen Oma Fenniaan.

Kirjaudu Oma Fenniaan

Jos tahdot valtuuttaa toisen luonnollisen henkilön, esimerkiksi puolisosi asioimaan puolestasi, tulee sinun valtuuttaa tämä henkilö valtakirjalla.

Helpoiten teet valtuutuksen Oma Fennian kautta. Valtakirjalla ei voi valtuuttaa toista luonnollista henkilöä hoitamaan vakuutuksen irtisanomista, terveysselvityksen täyttämistä tai henkilökorvausasioita.

Vakuutusasioinnin helpottamiseksi kerro asiakaspalvelumme asiantuntijoille kenen puolesta tahdot asioida, ja onko sinulla voimassa olevaa valtakirjaa asioiden hoitamiseen.

Lue lisää valtuuttamisestaKirjaudu Oma Fenniaan

Fennian puhelut saapuvat yleensä puhelinnumerosta, joka muodostuu 010 503 alusta. Jos et vastaa puheluun ja soitat takaisin, ohjautuu se Fennian asiakaspalveluun tai suoraan sinua tavoittelevalle asiantuntijalle.

Jos olet epävarma siitä, että onko soittaja Fennian työntekijä, voit tiedustella soittajalta, onko tämä hänen suora numeronsa, mikä on soittajan toimipaikka ja kuinka voit asioida tunnistautuneesti.

Lue lisää käyttämistämme puhelinnumeroista

Voit aina pyytää Fennian henkilökuntaa lähestymään Oma Fenniassa.

Kirjaudu Oma Fenniaan

Chatillä tarkoitetaan palvelua, jossa asiakkaan viestiin vastaa aina ihminen. Oma Fennian chatissa viesteihin vastaavat siis aina asiakaspalvelun ammattilaiset. Chat on avoinna arkisin klo 9–16.30.

Kirjaudu Oma Fenniaan Yhteystiedot henkilöasiakkaalleYhteystiedot yritysasiakkaille

Fennian ja Henki-Fennian viralliset palvelukielet ovat suomi ja ruotsi. Vakuutuksenantajan ja asiakkaan kannalta on välttämätöntä varmistua siitä, että asiat tulevat ymmärretyiksi ja viestintä sujuu.

Jos asiakas ei ymmärrä suomea tai ruotsia, Fennia voi vaatia asiakkaalta tulkkaussitoumuksen allekirjoittamista. Jotkin olemassa olevien vakuutusten juoksevat asioinnit voidaan hoitaa ilman tulkkia tai kääntäjää, jos asiakkaalta ja Fennian asiakaspalvelijalta löytyy yhteinen kieli (esim. englanti).

Jos asiakas ei hallitse Fennian ja Henki-Fennian palvelukieliä, yhtiöt tarjoavat vakuutusturvaa ja tekevät vakuutussopimuksen vain seuraavin edellytyksin:

  • Vakuutuksen hakija käyttää vakuutussopimusta tehtäessä tulkkia tai kääntäjää.
  • Vaihtoehtoisesti vakuutuksen hakija osoittaa Fennialle suomen- tai ruotsinkielisen täysi-ikäisen valtuutetun, joka voi hakijan puolesta sitovasti ottaa vastaan tiedonantovelvollisuuden sisällön ja vastata esitettyihin kysymyksiin. Valtuutettua ei voi kuitenkaan käyttää korostetun henkilökohtaisissa toimissa kuten terveysselvityksen tai edunsaajamääräyksen antamisessa.
  • Tulkin tai kääntäjän on oltava tulkkauksen tai kääntämisen ammattilainen (esim. alueellisesta tulkkikeskuksesta).
  • Vakuutuksenottajan on käytettävä ammattitulkkia, ammattikääntäjää tai valtuutettua myös vakuutussopimuksen syntymisen jälkeen muussa kuin juoksevassa asioinnissa ja asiakirjoihin tutustuessaan sekä omassa kirjallisessa viestinnässään.
  • Asiakas maksaa tulkin ja kääntäjän tai valtuutetun käyttämisestä aiheutuvat kulut.

Fennia edellyttää sekä asiakkaan että edustajan henkilöllisyyden todentamista joko vahvan sähköisen tunnistamisen kautta Oma Fenniassa tai henkilökohtaisella asioimisella Fennian konttorissa, jolloin tunnistus tehdään henkilöllisyystodistuksesta.

Fenniaan vakuutusyhtiönä sovelletaan monia lakeja, mukaan lukien lakia rahanpesun ja terrorismin rahoituksen estämisestä, sekä kansainvälisiä pakoteasetuksia, jotka kaikki edellyttävät Fennian tuntevan asiakkaansa ja kysyvän asiakkailtaan tiettyjä tietoja.

Lue lisää asiakkaan tuntemisesta

Laskutus

Saat laskun vähintään kuukautta ennen eräpäivää. Vakuutuksen alkamispäivästä johtuen ensimmäisen laskun laskutusjakso ja suuruus voivat olla poikkeavia.

Jos otat e-laskun käyttöösi, paperinen lasku korvataan sähköisellä laskulla. E-laskulla maksaminen on helppoa. Voit tilata ilmoituksen laskun saapumisesta verkkopankissasi, jolloin sinun tarvitsee vain hyväksyä maksu. Voit myös valita automaattisen veloituksen, jolloin laskujen maksaminen ei unohdu.

Näin otat e-laskun käyttöön

Laskut lähetetään postitse, jos sinulla ei ole e-laskua käytössä.

Laskusi löytyvät myös Oma Fennia -palvelusta muutaman päivän viiveellä. Sieltä löydät myös vanhat laskusi. Muistutuslaskut lähetetään aina postitse.

Kirjaudu Oma Fenniaan Näin otat e-laskun käyttöön

Oletko yritysasiakas? Voit siirtyä sähköiseen asiointiin helposti. Löydät kaikki asiakirjasi, nyt myös korvauspäätökset, Oma Fennia -verkkopalvelusta. Verkkopalvelussa hoidat vakuutusasioitasi silloin kuin se sinulle parhaiten sopii.

Näin siirrät yrityksesi paperittomaan asiointiin

Verkkoasiointi yleistyy ja paperiton asiointi huomioi ympäristön paremmin. Lisäksi postituksen kustannukset nousevat. Ekologinen e-lasku vähentää sekä paperiroskaa että kuljetuksia.

Paperilaskun toimitusmaksu tulee olemaan 1,55 € per lasku ja tulee voimaan vaiheittain vuosien 2022 ja 2023 aikana. Välttääksesi maksun ja helpottaaksesi arkeasi, voit tilata kätevän e-laskun. Laskutuslisää ei lisätä e-laskuun.

Kun tilaat paperittoman e-laskun, pääset laskuihisi käsiksi missä ja milloin vain. Säästyt myös pitkien tili- ja viitenumerojen näpyttelyltä.

Toimitusmaksu ei koske muistutuslaskuja eikä hyvityslaskuja. Toimitusmaksu ei myöskään koske suoramaksun yhteydessä lähetettäviä paperilaskuja eikä liikennevakuutuslain tai työtapaturma- ja ammattitautilain mukaisten vakuutusten laskuja.

Näin otat e-laskun käyttöön

E-lasku otetaan käyttöön omassa verkkopankissa, ja helpoiten teet sen laskun maksun yhteydessä. Verkkopankki tarjoaa maksun vahvistamisen jälkeen mahdollisuuden tehdä e-laskusopimus. Tätä kautta pääset suoraan tekemään sopimuksen. 

Halutessasi voit ottaa e-laskun käyttöösi myös kirjautumalla verkkopankkiin ja hakemalla e-laskuttajien luettelosta "Keskinäinen Vakuutusyhtiö Fennia". Nimeä klikkaamalla pääset tekemään sopimuksen. Huomioithan, että sopimuksen tekoa varten, tarvitset viimeisimmän laskun tiedot, kuten asiakasnumeron ja viitenumeron.

Näin otat e-laskun käyttöön

Voit maksaa vakuutuksesi yhdessä tai useammassa erässä (2, 3, 4, 6, 12) valintasi mukaan. Jos haluat muuttaa maksueräisyyttä, voit tehdä sen lähettämällä asiasta viestin Oma Fennia -palvelun kautta ja kertoa, kuinka monessa erässä haluat maksaa vakuutuksen. Muutos astuu voimaan seuraavan vakuutuskauden alkaessa.

Kirjaudu Oma Fenniaan

Jokaisella laskullasi on oma viitenumeronsa. Laskusi löytyvät Oma Fennia -palvelusta, josta voit tarkistaa laskun tiedot. Käyttämällä laskun viitenumeroa varmistat maksun kohdistumisen oikeaan vakuutukseen ja näin vältyt turhilta maksumuistutuksilta.

Halutessasi voit ottaa käyttöön kätevän e-laskun. E-laskulla maksaminen on helppoa: laskut löytyvät valmiiksi verkkopankista, eikä pitkiä numerosarjoja, kuten viitenumeroa, tarvitse itse näppäillä.

Kirjaudu Oma Fenniaan Näin otat e-laskun käyttöön

Voit muuttaa tulevien laskujen eräpäivää lomakkeella ja kertomalla toiveesi eräpäivästä.

Lomakkeella voit pyytää maksuaikaa henkilöasiakkaan laskulle, lukuun ottamatta henkivakuutuksen laskuja.

Jos alkuperäinen vakuutusmaksu pienentyy, lasku peruuntuu ja saat muutoslaskun.

Jos alkuperäinen vakuutusmaksu kasvaa, saat lisälaskun. Myös alkuperäinen lasku tulee näissä tapauksissa maksaa.

Mahdollisia vakuutusmaksupalautuksia varten tarvitsemme tilinumeron. Tarkistathan Oma Fennia -palvelussa Omat tiedot -kohdasta, että tilinumerosi on ajan tasalla. Vahingosta maksettavaa korvausta varten tilinumero ilmoitetaan tapauskohtaisesti.

Kirjaudu Oma Fenniaan

Voit tarkistaa asian verkkopankistasi.

Laskut löytyvät Oma Fennia -palvelusta, josta voit tarvittaessa tulostaa laskun.

Kirjaudu Oma Fenniaan

Voit pyytää lisää maksuaikaa lomakkeella tai soittamalla puhelinpalveluumme.

Maksuaikaa voidaan myöntää henkilöasiakkaan laskulle, lukuun ottamatta henkivakuutuksen laskuja. Maksuaikaa voidaan antaa 30 päivää eräpäivästä eteenpäin. Maksuaika on viivästyskorollista.

Yhteystiedot henkilöasiakkaalle

Jos vakuutusmaksusi myöhästyy, lähetämme sinulle maksumuistutuksen 14 päivää eräpäivän jälkeen. Maksumuistutus lähetetään aina kirjeitse ja siihen lisätään 5 euron maksumuistutuskulu. Lisäksi perimme viivästyskorkoa, joka veloitetaan seuraavassa laskussa.

Jos olet tehnyt e-laskusopimuksen Fennian kanssa, näet avoimet laskusi verkkopankistasi. Kaikki Fennian toimittamat laskut arkistoituvat myös Oma Fenniaan.

Näin otat e-laskun käyttöönKirjaudu Oma Fenniaan

Jos on käynyt niin harmillisesti, että olet maksanut laskun esimerkiksi väärällä viitteellä tai kahteen kertaan, voimme löytää maksusi, kun toimitat meille maksun tiedot joko puhelimitse tai Oma Fenniassa. Tositteena käy esimerkiksi maksukuitti, jonka voi toimittaa verkkoviestin liitteenä Oma Fenniassa.

Jos olet maksanut laskun kahteen kertaan, rahat ohjautuvat automaattisesti sinulle takaisin, kunhan meillä on ajantasainen tilinumerosi. Oma Fenniassa on syytä tarkistaa Omat tiedot -välilehdeltä tilinumero mahdollisia palautuksia varten.

Jos koet asian kiireelliseksi, olethan yhteydessä asiakaspalveluumme.

Kirjaudu Oma Fenniaan Yhteystiedot henkilöasiakkaalle

Näin on voinut käydä, jos Fennialla ei ole tiedossa ajantasaista tilinumerosi ja olet saanut postitse ilmoituksen sinulle osoitetusta maksusta.

Voit päivittää Oma Fenniassa Omat tiedot -välilehdellä tilinumerosi, jolloin rahat palautuvat sinulle automaattisesti. Näin ollen maksuosoitus pankkiin peruuntuu ja varat ohjautuvat suoraan tilillesi. Tähän saattaa mennä muutama viikko.

Jos tahdot noutaa varat maksuosoituksen ohjeistuksen mukaan, voit lunastaa maksuosoituksen lähimmässä Osuuspankin konttorissa rahalähetysilmoituksessa mainittuun eräpäivään mennessä. Huomioithan, että sinun tulee ottaa rahalähetysilmoitus ja henkilöllisyystodistus mukaasi asioidessasi konttorilla.

Maksuosoituksen lunastamisesta konttorilla peritään hinnaston mukainen palvelumaksu. Jos maksuosoitusta ei ole lunastettu määräaikaan mennessä, suoritus palautuu takaisin Fenniaan.

Kirjaudu Oma Fenniaan