Yritysasiakkaiden Oma Fennian saavutettavuusseloste
Tämä on organisaation Keskinäinen vakuutusyhtiö Fennia saavutettavuusseloste
Tämä saavutettavuusseloste koskee yritysasiakkaiden Oma Fenniaa ja on päivitetty 2.5.2022 . Seloste on julkaistu 22.9.2020.
Saavutettavuuden on arvioinut ulkopuolinen organisaatio.
Digipalvelun saavutettavuuden tila:
Ei täytä kriittisiä saavutettavuusvaatimuksia.
Jäljempänä mainittu sisältö ei ole saavutettavaa seuraavista syistä:
Vetoamme tämän verkkopalvelun osalta kohtuuttomaan rasitteeseen. Fennia on uusimassa verkkopalveluitaan, ja saavutettavuusmuutosten rakentaminen nykyiseen Oma Fenniaan aiheuttaisi kohtuuttomia kustannuksia.
Osa palvelussa olevista vakuutusdokumenteista muutettiin saavutettaviksi vuoden 2021 loppuun mennessä. Muilta osin saavutettavuusmuutoksia ei tehdä. Yritysasiakkaiden Oma Fennia uusitaan vuoden 2024 loppuun mennessä ja uusi palvelu rakennetaan saavutettavaksi.
Digitaalisten palvelujen tarjoamisesta annetun lain (306/2019) saavutettavuusvaatimukset koskevat palvelua 23.9.2020 alkaen.
Seuraava sisältö ja/tai toiminnot eivät ole vaatimusten mukaisia:
- Sivujen title-otsikoita ei ole merkattu. (WCAG 2.4.2)
- Sivun alueita ei ole merkattu ohjelmallisesti. (WCAG 1.3.1, 2.4.1)
- Palvelusta puuttuu toimiva hyppylinkki suoraan sisältöön. (WCAG 2.4.1)
- Otsikoita ei ole merkattu otsikoiksi. (WCAG 1.3.1)
- Taulukoissa on käytetty taulukko-otsikoita vaihtelevasti. (WCAG 1.3.1)
- Taulukoita on käytetty lomakekenttien järjestelyyn sekä vaihepolun asetteluun, mikä tekee sisällön hahmottamisesta ruudunlukijalla hankalaa. (WCAG 1.3.1, 1.3.2)
- Ruudunlukijakäyttäjä ei saa mitään palautetta taulukon sivun vaihtamisesta. (WCAG 3.2.2)
- Sivustolla on paljon grafiikkaa, jolta puuttuu tekstivastineet. (WCAG 1.1.1)
- Tekstin tai elementin ja taustan välisissä kontrasteissa on puutteita. (WCAG 1.4.3)
- Osa visuaalisista elementeistä ei skaalaudu siististi, kun vain tekstiä suurennetaan 200% normaalia isommaksi. (WCAG 1.4.4)
- Kaikilla elementeillä ei ole näkyvää näppäimistön kohdistusindikaattoria. (WCAG 2.4.7)
- Osa sivuston kohteista ei ole käytettävissä, kun selataan sivua ruudunlukuohjelmalla ja nuolinäppäimillä. Tabulaattorilla linkkeihin on mahdollista päästä kiinni. Näissä ohjelmallinen toteutus ei vastaa kohteiden visuaalista esitystapaa. (WCAG 1.3.1, 1.3.2)
- Uusi ilmoitus -sivulla luettelovalikoiden jälkeen kohdistus ei aina siirry Siirry ilmoitukseen -painikkeeseen. (WCAG 2.4.3)
- Sivustolla on käytetty haitarielementtejä, joiden roolista tai siitä onko elementti auki vai kiinni ei kerrota ruudunlukijalle. (WCAG 4.1.2)
- Sivustolla on esitetty esim. linkkejä ruotsinkielisiin dokumentteihin, joiden kieltä ei ole määritelty. Näin ollen ruudunlukijat lukevat ruotsinkieliset tekstipätkät suomalaisittain. (WCAG 3.1.2)
- Palvelussa on lomakekenttiä, joilla kerätään käyttäjän henkilötietoja, mutta niiden tarkkaa tarkoitusta ei ole määritelty. (WCAG 1.3.5)
- Lomakekentillä ei ole aina nimilappuja tai niitä ei ole yhdistetty oikein. (WCAG 3.3.2)
- Ryhmän muodostavia lomake-elementtejä ei ole merkitty ohjelmallisesti oikein. (WCAG 1.3.1, 3.3.2, 4.1.2)
- Kaikkia pakollisia kenttiä ei ole merkattu. (WCAG 3.3.2)
- Vahinkoilmoituksen tarkistussivulla käytetään passiivista jatkamispainiketta palautteena siitä, että pakollisia tietoja on täyttämättä. Näin ollen virheilmoituksia ei anneta oikein. (WCAG 1.3.1)
- Lomakekenttien virheisiin liittyvät ohjeet on sijoitettu lomakekenttien alle eikä tietoja ole yhdistetty ohjelmallisesti niitä vastaaviin elementteihin. (WCAG 1.3.1, 3.3.2)
- PDF-tiedostoissa on puutteita. Esim. kieltä ei ole määritetty, HTML-otsikkotasoja ei ole käytetty, kuvilla ei tekstivastineita ja taulukoiden otsikoita ei ole määritetty. Usein myös lukujärjestys ei vastaa visuaalista lukujärjestystä. Vahinkoilmoitusten lomakekenttiin ei voi syöttää tietoa ruudunlukijaa käyttäen. (WCAG 1.1.1, 1.3.1, 3.1.1, 4.1.2)
- Käyttäjä kirjataan automaattisesti ulos määräajan umpeuduttua. (WCAG 2.2.1)
Huomasitko jonkin muun saavutettavuuspuutteen digipalvelussamme? Kerro se meille ja teemme parhaamme puutteen korjaamiseksi.
Kerro palautteesi verkkolomakkeella.
Siltä osin kuin verkkopalvelumme ei vielä mahdollista saavutettavaa asiointia voit hoitaa asian puhelimitse.
Valvontaviranomainen
Jos huomaat sivustolla saavutettavuusongelmia, anna ensin palautetta meille eli sivuston ylläpitäjälle. Vastauksessa voi mennä 14 päivää. Jos et ole tyytyväinen saamaasi vastaukseen tai et saa vastausta lainkaan kahden viikon aikana, voit tehdä ilmoituksen Etelä-Suomen aluehallintovirastoon. Etelä-Suomen aluehallintoviraston sivulla (saavutettavuusvaatimukset.fi) kerrotaan tarkasti, miten ilmoituksen voi tehdä ja miten asia käsitellään.
Valvontaviranomaisen yhteystiedot:
Etelä-Suomen aluehallintovirasto
Saavutettavuuden valvonnan yksikkö
www.saavutettavuusvaatimukset.fi
saavutettavuus(at)avi.fi
puhelinnumero vaihde 0295 016 000
Teemme jatkuvasti työtä saavutettavuuden parantamiseksi.
Tarjoamme tukea käyttäjille, joille digipalvelut eivät ole saavutettavissa.
Voit tilata tarvitsemasi saavutettavan materiaalin sähköisellä lomakkeella.