Vastuullisuudella tärkeä rooli Fennia Prize 22 -kilpailussa: suomalaisyritysten vastuulliset konseptit huokuvat kansainvälistä menestyspotentiaalia
5.5.2022
Myssyfarmilla, Mysodalla ja Kempowerilla muotoilu on ollut alusta lähtien strateginen voimavara, josta on syntynyt vastuullista liiketoimintaa kotimaan lisäksi kansainvälisille markkinoille. Palkitut yritykset haluavat kannustaa muitakin yrityksiä sekä kuluttajia vastuullisuuden tielle.
Fennia Prize Winner -palkittu Myssyfarmi sekä Fennia Prize IPR -kunniamaininnan saaneet Mysoda ja Kempower näkevät, että nyt jos koskaan yrityksiltä vaaditaan konkreettisia vastuullisuustekoja. Vain aidosti vastuulliset yritykset voivat tehdä kannattavaa liiketoimintaa ja muuttaa maailmaa kestävämpään suuntaan.
Yritysten mielestä vastuullisuus kannattaa kytkeä jo perusliiketoiminnan ytimeen ja panostaa mahdollisimman lyhyeen ja läpinäkyvään tuotantoketjuun. Vastuullinen yritys auttaa myös kuluttajaa erottamaan toisistaan oikeat ekoteot ja päälle liimatun viherpesun.
Eläkeläisten hyppysissä kotimaisesta villasta syntyy design-Myssyjä
Kun harrastuneisuus, arvomaailma ja ylisukupolvinen perintö kohtasivat pöytyäläisellä luomutilalla, syntyi jäljittelemätön ja aito neulebrändi. Nyt paikallisten mummojen tekemät muhkeat Myssyt ovat löytäneet tiensä kansainvälisiin medioihin ja huippuliikkeisiin.
– Olemme rakentaneet liiketoimintamme alusta lähtien ekologisesti ja sosiaalisesti kestävälle pohjalle. Pelastamme kotimaisen villan hyötykäyttöön ja tarjoamme eläkeläisille merkityksellistä tekemistä, Myssyfarmin luova johtaja ja toimitusjohtaja Anna Rauhansuu kiteyttää.
Myssyfarmi on onnistunut mullistamaan suomalaisen villamarkkinan parin viime vuoden aikana. Enää maailmanluokan tekstiiliraaka-aine, suomenlampaan villa, ei päädy jätteeksi, vaan lammastilat saavat siitä asianmukaisen korvauksen.
Lopulta villa saa muotonsa neuleina, jotka ovat Myssymummojen käsialaa. Idea Myssyihin lähti Anna Rauhansuun mieheltä Janne Rauhansuulta, mutta konseptin suunnittelusta ja toteutuksesta on vastannut ennen kaikkea Anna.
– Vaikka emme sovi muotibrändinä mihinkään lokeroon, olemme ylpeitä siitä, mitä teemme. Mitä suuremmaksi kasvamme, sitä enemmän hyvinvointia pystymme luomaan ympärillemme, hän kertoo.
Maailman kaunein hiilihapotuslaite sai buustia ekologisesta materiaalista
Voisiko perinteisen hiilihapotuslaitteen tilalle kehittää keittiövälineen, joka olisi esteettinen, hiljainen, helppokäyttöinen ja ekologinen? Mysoda ratkaisi haasteen, kun se heitti hyvästit fossiiliperäiselle muoville ja suunnitteli upouuden laitteen biokomposiitista.
Niin syntyi Mysoda Woody -hiilihapotuslaite. Projektin isänä toimi Mysodan toimitusjohtaja David Solomon, ja suunnittelutyöstä vastasivat Pentagon Designin Arni Aromaa ja Veli-Pekka Niska.
– UPM Formi EcoAce -biokomposiitti valmistetaan puu- ja selluteollisuuden tähteistä, joten laitteita varten ei tarvitse kaataa puita. Innovatiivisen materiaalin ansiosta tuotannon päästöt ovat jopa negatiivisia, Solomon iloitsee.
Hiilihapotuslaitteen lisäksi vastuullisuus näkyy Mysodan muussakin toiminnassa: hiilidioksidipullot täytetään ja juomatiivisteet valmistetaan mahdollisimman lähellä kuluttajan keittiötä. Lisäksi pullot ovat uudelleenkäytettäviä jopa 40 vuoden ajan. Ja vesi tietysti tulee suoraan hanasta.
– Haluamme muuttaa koko toimialaa muotoilulla ja vastuullisuudella. Siksi korvasimme markkinoiden muoviset laitteet aidosti ekologisella tuotteella, joka on kuluttajatutkimusten ja pitkän suunnittelutyön tulos.
Pikalatausratkaisuilla kohti puhtaampaa ilmanlaatua ja hiljaisempia kaupunkeja
Siirtymä sähköisiin kulkuvälineisiin on kiihtynyt viime vuosina, jotta liikenteen hiilidioksidipäästöt saataisiin kuriin. Kempower halusi helpottaa ja nopeuttaa autoilijoiden elämää suunnittelemalla ainutlaatuisen sähköajoneuvojen pikalatausratkaisun.
Innovaation muotoilusta ja suunnittelusta vastasi Kempowerin oma tuotekehitystiimi.
– Latausratkaisumme on markkinoiden ainoa, joka skaalautuu eri ajoneuvoluokille, kuten henkilöautoille ja busseille. Mobiilikäyttöliittymän avulla lataamista voi myös seurata reaaliajassa”, Kempowerin teknologiajohtaja Mikko Veikkolainen tähdentää.
Latauspisteen konsepti kiteytyy käyttäjäkokemukseen: se on kätevästi kaikkien saavutettavissa, ja sitä on mahdollisimman intuitiivista ja turvallista käyttää. Vastuullisen latauspisteestä tekee myös sen alumiinirakenne, joka on sataprosenttisesti kierrätettävä.
– Kempowerin latausjärjestelmä satelliitteineen on siro sijoittaa esimerkiksi ahtaisiin parkkihalleihin, ja digitaalinen käyttöliittymä tekee latauksesta helppoa. Lisäksi latausjärjestelmän käyttöönotto ja huolto on mahdollista toteuttaa etänä, mikä vähentää matkustustarvettamme huomattavasti, Kempowerin viestintäjohtaja Paula Savonen kertoo.
– Meillä on vain yksi maapallo, ja siksi toivomme, että uudenlainen pikalatausratkaisumme keventää investointien esteitä ja lisää vastuullisen sähköautoilun suosiota tulevaisuudessa.
*
Menestyneimmät yritykset käyttävät muotoiluosaamista. Fennia Prize -kilpailussa etsitään yrityksiä ja organisaatioita, joiden toiminnassa muotoilu on strateginen voimavara. Muotoilukilpailun järjestävät Design Forum Finland ja Fennia yhteistyössä Patentti- ja rekisterihallituksen ja Elon kanssa.
Lue lisää
Auttoiko tämä sinua?
Jaa