Hyppää sisältöön
Markus Heiskanen, Järvisydän Oy.

Valtakunnallinen yrittäjäpalkinto 2023: Luksusmatkailubrändi Järvisydän on rakennettu luonnon ehdoilla

7.10.2023

Järvisydän Oy on kasvanut muutamasta mökistä Itä-Suomen suurimmaksi matkailuyritykseksi. Kasvu on tapahtunut luottamalla Saimaan järviluonnon vetovoimaan ja rakentamalla palvelutuotteesta niin laadukas, että se tuo Rantasalmelle matkailijoita kaikkialta maailmasta.

”Järvisydämen brändin rakentaminen käynnistyi silloin, kun jääkausi alkoi väistyä Saimaan rannoilta ja Saimaan norppa jäi tänne”, sanoo Järvisydän Oy:n toimitusjohtaja Markus Heiskanen.

”Saimaan luontoinfra ja kansallispuisto Järvisydämen vieressä on niin ainutlaatuinen, että en tiedä paljonko maksaisi tehdä rahalla samanlaiset puitteet: 26 neliökilometriä rakentamatonta, puhdasta valtakunnan lainsäädännöllä suojeltua luontoa. Se on meidän pelikenttämme, turva ja brändin ydin.”

Järvisydän on todistanut suomalaisen luonnon vetovoiman. Ennen koronaa suurin osa asiakkaista tuli ulkomailta, aina Australiasta asti ihastelemaan Saimaan ainutlaatuista ympäristöä. ”Tällä hetkellä suurin osa asiakkaistamme on suomalaisia, mutta haemme uudestaan kasvua ulkomailta, etenkin Keski-Euroopasta.”

Millä kasvu tehdään?

Pyörää ei Heiskasen mukaan tarvitse keksiä uudestaan. ”Järvisydämen kehittyminen nykyiseen kokoonsa on perustunut puhtaasti siihen, että olemme keskittyneet järviluontoon, joka on vuoden jokaisena päivänä parhaimmillaan. Matkailupalveluja kehittäessä olemme myös huomanneet, että se mitä me paikalliset asukkaat täällä luonnossa haluamme tehdä, toimii myös ulkomaalaisille. Mikään päälle liimattu ei toimi.”

Suomalaisen luksusmatkailun edelläkävijä

”Kun vanhempani rakensivat alueelle vuonna 1980 ensimmäiset mökit, niissä oli oikein suihkut ja vessat, mikä oli tällä alueella aivan ennen kuulumatonta luksusta”, Heiskanen hymyilee.

Heiskanen aloitti itse yrittäjänä 2003 ja siitä lähtien on rakennettu – koko ajan laadukkaampaa. Merkittävimpiä virstanpylväitä ovat Elämyshotellin rakentaminen 2015, jonka myötä alkoi ympärivuotinen matkailutoiminta, sekä vuonna 2017 valmistunut Järvikylpylä. Uusin vaihe kokonaisuudessa on Kurun hotellialueen liittäminen Järvisydämeen.

Vuonna 1980 Järvisydän oli Rantasalmen pienin yritys. Tällä hetkellä se on Itä-Suomen isoin matkailualan yritys, joka vetää mukanaan koko aluetta. Majoituspaikkoja Järvisydämessä on 550.

Matkailu alkoi suvun kantatilalla kestikievaritoiminnalla 1658. ”Me olemme 11. sukupolvi matkailualalla samalla kantatilalla ja poikani ovat jo 12. sukupolvi. Unelmille on vielä tilaa, sillä suvulla on Rantasalmella 300 hehtaaria maata, josta vasta 20 prosenttia on rakennettu”, Heiskanen kertoo.

Jatkorakentaminen tapahtuu kuitenkin maltillisesti ja luonnon ehdoilla. Järvisydän on edelläkävijä vihreässä matkailussa. Sähkö alueelle tuotetaan maalämmöllä ja ison aurinkopaneelikentän avulla. Järvisydän aikoo myös pitää kiinni kansainvälisestikin laadukkaasta matkailutuotteestaan.

”Se on myös ympäristön etu. Meidän luontomme on herkkä ja se ei kestä massaturismin mukanaan tuomaa kulumista”, Heiskanen korostaa.

Palkinto on tunnustus isolle joukolle ihmisiä

”Isäni tärkein oppi on ollut yhteistyö. Alueen kehittämisessä on mukana 30 yritystä ja 163 yritystä toimittaa meille palveluja ja tuotteita”, Heiskanen kertoo.

Valtakunnallisen yrittäjäpalkinnon myötä Heiskanen haluaa kiittää heitä kaikkia.

”Palkinto on tunnustus ison joukon yhteiselle tekemiselle. Se luo uskoa tulevaisuuteen ja uskoa yhteisten unelmien tavoittelemiseen. Me olemme tosi ylpeitä henkilöstöstämme ja niistä yrityksistä, joiden kanssa Järvisydämen tarinaa rakennetaan.”

Järvisydän Oy

  • Perustettu: 2003
  • Pääomistaja: Markus Heiskanen perheineen
  • Toimitusjohtaja: Markus Heiskanen
  • Kotipaikka: Rantasalmi
  • Työntekijöitä: 160
  • Liikevaihto: 16 M€ (2022)
  • Liiketulos: 1,2 M€ (2022)

Video: Luksusmatkailubrändi Järvisydän on rakennettu luonnon ehdoilla

Auttoiko tämä sinua?

Jaa