Valtakunnallinen yrittäjäpalkinto 2020: Kestäviä tuotteita suomalaisiin koteihin
15.10.2020
Sinituote Oy on suomalainen perheyritys, joka tunnetaan erityisesti siivousvälineistään. Aktiivinen tuotekehitys ja hyvä asiakaspalvelu ovat nostaneet yrityksen alansa pohjoismaiseksi johtajaksi.
Kun Ilkka Brotherus vuonna 1988 osti 1940-luvulla toimintansa aloittaneen Sinituotteen, valmiina oli vain kaksi vanhaa, öljyä vuotavaa muovikonetta, muutama työkalu ja neljä työntekijää.
– Se oli sen aikainen start up, Brotherus muistelee.
Tuoteinnovaatioiden ja yritysostojen ansiosta Sinituote on tänä päivänä pohjoismaiden johtava siivousvälineiden, vaatehuollon ja autotarvikkeiden konserni.
Emoyhtiö Sinituote Oy:n lisäksi SINI-konserniin kuuluvat tytäryhtiöt Lundia Oy, Rörets Industrier Ab, VS-harja Oy ja Junttan Oy.
Arvona tuotteen pitkäikäisyys
Ajatus jopa vuosikymmeniä kestävistä tuotteista on ollut läsnä Sinituotteen toiminnassa alusta asti. Ilkka Brotheruksen ideana oli jo alun perin, ettei kuluttajalle myydä turhia tuotteita.
Kodin tuotteiden pitkäikäisyys on arvo, jota yrityksessä vaalitaan nyt jo toisessa sukupolvessa. Ilkan tytär Johanna Hamro-Drotz nimitettiin yrityksen toimitusjohtajaksi vuonna 2018. Hän on työskennellyt yrityksessä muissa tehtävissä vuodesta 2010 lähtien.
– Tiedämme, että kuluttajilla on tänä päivänäkin käytössä meidän valmistamiamme siivousvälineiden varsia, jotka ovat jopa 20-30 vuotta vanhoja. Ja edelleen valmistamme näihin yhteensopivia osia, se on osa Sinituotteen asiakaslupausta, Hamro-Drotz kertoo.
Kierrätyksellä tärkeä rooli
Kierrätysmuovilla on merkittävä rooli Sinituotteen tarinassa. Tällä hetkellä lähes 40 prosenttia käytettävästä raaka-aineesta on kierrätysmuovia.
Myös Kokemäen tehtaan oma ylijäämämuovi käytetään hyödyksi. Tehtaan katolla on oma aurinkovoimala, ja hukkalämpö otetaan talteen. Näiden tekojen ansiosta Sinituote on hiilineutraali yritys.
– Olemme edelläkävijä Euroopassa sekä hiilineutraaliudessa että kierrätysmateriaalien käytössä omassa kohderyhmässämme. Siitä iso kiitos kuuluu myös työntekijöillemme, jotka ovat olleet aktiivisesti mukana ideoimassa ympäristövastuuseen liittyviä asioita, Hamro-Drotz kiittelee.
Suomalaisuus on osa DNA:ta
Suomalaisuus on ollut Sinituotteelle itsestään selvä asia alusta asti.
– Se antaa meille identiteetin ja arvopohjan, jonka ympärille kaikki tekemämme työ rakentuu, Ilkka Brotherus sanoo.
Sinituotteen tehdas Kokemäellä valmistaa SINI-tuotteista 80 prosenttia. Se ja pääkonttori Hausjärvellä työllistävät tällä hetkellä satakunta henkilöä. Tuotanto halutaan pitää jatkossakin Suomessa. Valtaosalle tuotteista on myönnetty kotimainen avainlippumerkki.
– Haluamme kehittää tuotteita nimenomaan suomalaisiin koteihin. Meillä on sauna, märkätilat, syysloska ja muita sellaisia ominaispiirteitä, joita ei muualta maailmalta löydy. Meidän tuotekehityksemme lähtee siitä, että teemme näihin olosuhteisiin parhaita mahdollisia välineitä, joilla pitää koti puhtaana, Brotherus kertoo.
Katso video: Sinituote - Kestäviä tuotteita suomalaisiin koteihin
Teksti: Johanna Flinkkilä
Kuva: Numi Nummelin
Lue lisää
Auttoiko tämä sinua?
Jaa