Uuden yrittäjän taival – liiketoiminnan suunnitelma on peruskivi
3.5.2020
Suomessa perustetaan vuosittain noin 30 000 uutta yritystä. Samaan aikaan tuhannet yritykset lopettavat toimintansa, sillä niin sanottuun kuolemanlaaksoon jää joka toinen. Kuolemanlaakso ylittyy, kun yritys täyttää kolme vuotta.
Todennäköisyydet kuolemanlaakson ylittämiseksi kasvavat merkittävästi, jos yrittäjä on tehnyt pohjatyöt kunnolla. Ytimessä ovat liiketoimintasuunnitelma ja realistiset laskelmat niin tuloista kuin kuluista. Asiantuntijoiden mukaan yrittäjät arvioivat turhan usein myynnin liian optimistisesti ja toisaalta kulupuoli pettää.
– Yrityksen perustamisvaiheessa huolellinen suunnittelu on todella tärkeää, vahvistaa yritysneuvoja Matti Knutar Oulun Seudun Uusyrityskeskuksesta.
Liiketoimintasuunnitelma
Hyvin tehty liiketoimintasuunnitelma on jokaisen yritystoimintaa miettivän peruskivi.
Liiketoimintasuunnitelma ei saa olla monikymmensivuinen selvitys tai toiveiden tynnyri. Suunnitelmaan pitää dokumentoida ainakin yrityksen liikeidea, SWOT, resurssit, potentiaalinen asiakaskunta, myynnin toimenpiteet ja kannattavuuslaskelma.
Tärkeitä kysymyksiä ovat: Mitä myyt? Kenelle myyt? Miten myyt? Ja miksi asiakas ostaisi yrityksen myymiä tuotteita tai palveluja?
– Moni yrittäjä on pyöritellyt liikeideaa mielessään vuosia ennen yrityksen perustamista. Pitkällisestä pohdinnasta on harvoin haittaa, sanoo yritysneuvoja Kyösti Vainikainen.
Yrityksen perustamisvaiheessa jokainen yrittäjä joutuu myös tekemään päätöksiä kriittisten palveluntarjoajien osalta. Näitä ovat muun muassa pankkipalvelut, vakuutukset, tilitoimiston valinta ja it-kumppani.
Hallitse kassasi
Yrityksellä ei ole kuin yksi kriisi, ja se on kassakriisi. Kassanhallinta on yksi yrityksen tärkeimmistä tehtävistä.
Nyrkkisääntönä voi pitää sitä, että kassassa täytyisi olla varoja neljäksi kuukaudeksi, vaikka myyntiä ei olisi yhtään.
– Yrittäjän on hyvä kysyä itseltään, paljonko rahaa jää käteen, jos yrityksen tuotteita myy esimerkiksi sadalla eurolla ja montako tuntia täytyy myydä, jotta yrityksestä voi nostaa palkkaa. Monesti yritystoiminta alkaa tuottaa vasta parin ensimmäisen vuoden jälkeen, joten
rahoituksen riittävyys erityisesti ensimmäisten kuukausien aikana kannattaa varmistaa, Vainikainen painottaa.
Kassanhallintaan liittyy myös säännöllinen laskuttaminen ja saatavien seuraaminen. Yleisin maksuehto on 14 päivää, mutta tilitoimistot ovat havainneet, että todellisuudessa rahojen kotiuttaminen kestää pk-yrityksissä paljon pidempään.
Rahoituslaskelmat ja mittaristo
Yrityksen kannattavuutta voi mitata usealla eri mittarilla.
Aloita laskelmat selvittämällä, mikä on yrityksen käyttökate. Käyttökate kuvaa hyvin, paljonko yrityksen liikevaihdosta jää katetta, kun siitä on vähennetty yrityksen toimintakulut, kuten myös henkilöstökulut. Käyttökateprosentti vaihtelee toimialoittain, joten toimialan mediaaniluku antaa hyvän vertailupohjan.
Tämän jälkeen on hyvä laskea, mikä on yrityksen myyntikate. Myyntikate on yhtä kuin liikevaihto vähennettynä ainekuluilla ja ulkopuolisilla palveluilla. Myyntikate vaihtelee niin ikään toimialoittain.
Myynti
Vain ani harvan yrityksen liiketoiminta on niin skaalautuva, että kasvu olisi mahdollista ilman henkilökuntaa.
Yrittäjä perustaa usein yrityksen yksin. Näin ollen liikevaihto on myös rajallinen. Esimerkiksi ensimmäistä työntekijää palkattaessa on hyvä tunnistaa, että yrityksen myynnin pitää yli tuplaantua, jotta palkkaaminen kannattaa. Hyvänä nyrkkisääntönä palkkauksessa on se, että
työntekijästä aiheutuvat kulut ovat 1,6-1,7 kertaa bruttopalkka.
Hallitse riskit
Yritystoiminnan riskit voi jakaa kolmeen osaan: henkilö-, liiketoiminta- ja vahinkoriskit.
Henkilöriskit liittyvät yrittäjän omaan jaksamiseen ja osaamiseen. Uupumus on vaarallinen yrittäjän ammattitauti, joka koskee tuhansia yrittäjiä.
Liiketoiminnan riskit koskevat muun muassa sopimuksia ja tietoturvaa. Yrittäjät suhtautuvat turhan välinpitämättömästi esimerkiksi osakassopimuksiin, vuokrasopimuksiin ja asiakkaiden kanssa tehtäviin sopimuksiin. Tärkeintä sopimusten teossa on se, että ne tekee alusta alkaen
kirjallisina.
Vahinkoriskit liittyvät yleensä aineellisiin vahinkoihin, jotka voivat pahimmillaan keskeyttää koko yrityksen toiminnan. Myös tapaturmat ovat turhan yleisiä suomalaisyrityksissä.
Työnantajamielikuva
Tietyillä toimialoilla on kova pula osaavasta henkilökunnasta. Vahva työnantajamielikuva helpottaa rekrytoinnin lisäksi yrityksen myyntiä.
Työnantajamielikuvan pohtiminen kannattaa sisällyttää jo liiketoimintasuunnitelmaan. Menestyvä yritys rakentaa itsestään mielikuvan potentiaalisille hakijoille jo ennen varsinaista rekrytointitarvetta.
Omaa yritystä ja asiantuntemusta on hyvä tuoda esille, sillä se tuottaa lisäarvoa sekä asiakkaille että työnhakijoille. Esimerkiksi sosiaalinen media on edullinen ja toimiva kanava työnantajamielikuvan rakentamiseen.
Lue lisää
Auttoiko tämä sinua?
Jaa